Djanas 0 Postad 4 Februari , 2017 Hej! Är helt okunnig vad det gäller motorer. Har tittat på HR 480 sc som jag tycker ser ut om en bra båt som skulle fylla mina behov. Men när det gäller val av motor blir jag inte klok. Är Mercury's 60 hk årets modell så mycket sämre än exempelvis Honda eller Suzuki? Vet att det skiljer i garanti med Suzuki som har 7 år istället för 5 år för de flesta andra. Vill inte lägga en förmögenhet på båt och undrar om Mercury's motor är tillräckligt bra. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jronnblom 1 Postad 4 Februari , 2017 Jag kör själv Suzuki för det var vad som satt på båten när jag köpte den. Mycket nöjd. Det man bör tänka på är att det krävs att man servar den på en Suzuki godkänd verkstad varje år för att garantin ska gälla. Om jag fick välja motorer igen så skulle jag förutom Suzuki titta på Evinrude. Evinrudes långa serviceintervaller tilltalar mig. Nackdelen om man kör trolling som jag är att den kanske inte är 100% till det. Å andra sidan trollar jag mycket på elmotor också. -J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 5 Februari , 2017 Dagens motorer från de stora tillverkarna är likvärdiga i kvalitet. Var och varannan marina kan serva mercury, så om vi pratar ny, modern motor skulle jag inte varit orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djanas 0 Postad 5 Februari , 2017 Tack för svar! Evinrude e-tec är väl en tvåtakt? Inte bara att tanka då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djanas 0 Postad 5 Februari , 2017 Hur är det med Evinrude? Tvåtaktare och då är det inte bara att tanka va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 5 Februari , 2017 Du fyller på tvåtaktsolja i separat tank. Oljan räcker länge då e-tec inte blandar olja med bensin. Jag har trollat några hundra timmar med e-tec 50 hk på min förra båt utan några problem. Så det är bara att tanka som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 5 Februari , 2017 (redigerade) Böt motor på vår Ryds DC i våras och var osäker på om jag skulle välja en modern 4 taktare eller en modern 2 taktare, efter att ha surfat runt på olika båtsidor world wide så bestämde vi oss för en 75hk e-tec och den största anledningen är enkelheten att vinterkonservera och service intervalerna första service 3 år nästa 5 år för att garantin skall gälla. Hur upplevs en modern 2taktare , ingen rök vibrerar lite mer på tomgång men det är det enda som stört mig annars lika tyst som en fyrtaktare när man ligger på 23-25 knop. Båtgrannen blev överraskad när jag talade om att det är en tvåtaktare han tyckte den gick så tyst så jag har bara positiva erfarenheter så här långt. Surfa runt så kommer du finna de som är för 4 eller 2 takt P.S Köpte den på båtmässan de brukar ha bra erbjudande /Kenny Redigerad 5 Februari , 2017 av Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 7 Februari , 2017 (redigerade) Svarade precis på en liknande tråd, så jag klistrar in mitt svar även här: Jag säljer själv alla de sex stora motorfabrikaten, så jag anser mig vara ganska opartisk i frågan. E-tec är grymma maskiner för det mesta, men reklamationsprocenten är betydligt högre än t.ex. japanarna. Så det är större risk att du råkar ut för en reklamation med en E-tec än med en annan motor. Nu för tiden säljer jag bara E-tec till dem som tvunget ska ha en sådan, perfekt till RIB-båtar t.ex., men jag säljer helst en japanare för att minimera risken för merkostnader och missnöja kunder. Mercury är troligtvis också ett säkrare kort, men jag har sålt för få för att dra någon slutsats på dessa. Gillar deras nya 80-115 hk dock Redigerad 7 Februari , 2017 av Sardaukar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser