Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Fredde_Flygare

Matta till durken på en Bella 620

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt min första båt, en Bella 620 -05 och undrar om det finns färdig skurna mattor till durken att köpa, alternativt tips på matta att köpa och skära till själv.

Eller vad tror ni experter, kommer det bli halt på golvet efter badturen?

//Fredde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har köpt min första båt, en Bella 620 -05 och undrar om det finns färdig skurna mattor till durken att köpa, alternativt tips på matta att köpa och skära till själv.

Eller vad tror ni experter, kommer det bli halt på golvet efter badturen?

//Fredde

 

Hej,

kolla med närmaste Bella återförsäljare, dom i sin tur kollar med Bella.

dom har mycket tillbehör/reservdelar kvar till 620/621

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör mallar på din båt där mattorna ska ligga. Gå till en mattaffär och välj ut en matta som är lämplig till båtar. Fråga sedan om de kan langetera mattan åt dig. Kan de inte det får du gå till en firma som langeterar. Kostar en del men det blir snyggt och starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mattor som brukar användas i förtält till husvagnar, påverkas inte av vatten/ fukt, behöver inte langetteras

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En sådan båtmatta som du länkar till, http://www.mattvaruhuset.se/mattor/batmattor, har jag haft i flera år, funkar jättebra! Den glider inte, och den behöver inte langetteras, den är vävd på något finurligt sätt så den fransar inte upp sig. Tål fukt gör den också, och man kan både piska den och skrubba med hård borste. Inte ens hundhåren fastnar speciellt hårt i denna.

Om du inte lan lyfta iland durkarna och malla efter dem, så köp sådant där billigt skyddspapper man har när man målar, gör mallar av det och skär sedan till mattan. En ny brytbladskniv med nya blad rekommenderas. Jag köpte sådan matta per löpmeter och skar då till den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mattor brukar jag inte malla så ofta men däremot trädetaljer mm. Till det använder jag "brunpapper" dvs ett lite kraftigare omslagspapper. Riv upp några hål en bit in på pappret och tejpa där så det ligger stilla. Rita med blyertspenna eller bara tryck med en träpinne så det blir märke i pappret.

Sen tar man ut pappret och klipper till det med en stor sax, mest beroende på det sällan finns ett tillräckligt bra bord att att skära på.

En fördel med pappret är att man kan skriva på det om man tex missar. Det är inte helt ovanligt att man får göra ytterligare en mall från den första för att få riktig precision. 

Är det krångliga hörn mm så kan 1:a mallen bestå av flera ihoplimmade/tejpade delar.

 

Nere i min fd båt hade jag sådan här matta: http://www.ruugs.se/ovriga-mattor-golv/entrematta-dorrmatta/entrada-bla

Det är den bästa jag varit med om men det var som sagt "inomhus"

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...