Mickeman84 0 Postad 3 Februari , 2017 Försöker få tag på trycktät blindnit helt i aluminium. Har 6 små skruvhål som ska lagas på bustern. Har ni några tips vart man kan få tag på några. Har sökt på nätet men då är det mängder man ska köpa, å det är jag inte i behov av. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 3 Februari , 2017 Sifvert Skruv Produkten heter BNT AL/ST http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/uploads/2016/12/SifvertSkruv_Katalog2017_5_NitPressSvets.pdf Om man åker dit så kan man handla styckevis. Jag letade en gång efter en skruv som inte fanns i plockboxarna i butiken, då gick de ut på lagret och hämtade åt mig (enstaka skruv). Bor du inte i närheten så känner du väl någon i Sthlm-området som kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickeman84 0 Postad 4 Februari , 2017 Tack för svaret men de ska vara helt i aluminium. Oftast så är splinten i stål AL/ST det ska vara AL/AL. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 4 Februari , 2017 (redigerade) Wurth har i sitt sortiment två varianter https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/blindnit--blindnitmuttrar/blindnitar/rosettnit/blindnithjulhusnit-med-kullrigt-huvud/ https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/blindnit--blindnitmuttrar/blindnitar/rosettnit/blindnit-med-kullrigt-huvud-/ I en del av deras butiker kan man köpa lösvikt. Priset brukar då vara nästan lika högt som för en hel förpackning. Du kan ju kolla med någon Wurth-butik i Din närhet. I och för sig säger inte Wurth att den är trycktät, men jag har använt den till plåtbaljor i aluminium och de har hållit tätt. Vad stiftet är gjort av i denna vet jag inte men den säljs av Beijer i små förpackningar. http://essve.se/webcatalogue/smapack/429624-blindnit-trycktat-aluminium/ Redigerad 4 Februari , 2017 av Volvo_Penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2017 Du kan lägga ett kapillärkrypande anaeroblim runt niten på båda sidor efter nitning. Då blir det tätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 4 Februari , 2017 niten är alltid av stål,finns ju rostfria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Februari , 2017 (redigerade) @ Karluno: Tveksamt påstående att "niten" (tror du menar dragstången?) ALLTID skulle vara av stål, eller hur??Finns nog andra metaller/legeringar som galvaniskt kan funka hyfsat bra ihop med aluminium.[Exempelvis Monel är en sådan, hård* legeringsmetall som ofta används för blindnitning av olika beslag på segelmasters tunna aluminium. Hurvida blind/pop-nitens "dragstång" är av rostfritt stål hos en sådan monel-nit vet jag inte, men visst kan väl ditt kategoriska påstående angående "alltid stål" ovan ifrågasättas? Särskilt frågan om varför popnitens "dragstång" enligt dig alltid måste vara av stål?]@ Mickeman84: Själv är jag tveksam till din tanke att enbart "popnita" skruvhål under vattenlinjen? Förstår dock att du inte vill nita några klumpiga "lagningslappar" på skrovets UTSIDA, men hur vore det med en lagningslapp på insidan. Omöjligt praktiskt? [utstickande föremål aldrig så små kan på skrovets utsida störa vattenströmning vid snabba båtskrov. Samtidigt... vill du riskera att båten lååångsamt sjunker i sin obevakade hemmahamn p.g.a. fartströmmande eller av andra orsaker utslitna nitskallars uttunning] (*) Märkligt nog så tycks monel-legeringens egenskaper närma sig stålets vad gäller styrka, eller åtminstone flerfaldigt överträffa den lätta alu-metallen? Redigerad 4 Februari , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickeman84 0 Postad 4 Februari , 2017 Tack för svaren! Jag har enda anledningen till att jag vill köra med aluminium helt och hållet är pga korrisionen. Har ingen kunskap alls inom det. Det är många som enbart nitar hålen på skruven och tätar med sikaflex. Helt av allt skulle jag vilja svetsa igen hålen, men blev avrådd att göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Februari , 2017 Monelnitar håller bra och används av riggmakare för att fästa tunga grejer i master av aluminum. Rådet av Caribic att täta med lim låter förnuftigt och han verkar ju kunna en del om kemi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 4 Februari , 2017 Dragpinne av aluminium håller nog inte för att kraga ut blindniten. Monelnitar har nog rostfritt i sin dragpinne, det brukar inte rosta från de nitar som sitter på segelbåtsmaster. Men att hitta en monelnit som är tät i botten är nog en utmaning... Du får nog välja mellan att täta i en monelnit eller att täta en trycktät aluminiumnit så att den avdragna pinnen inte kan rosta. Varför inte ta en monelnit. Slå ur dragpinnen. Fyll niten med lämpligt tätningsmedel/lim. Sätt tillbaka dragpinnen och dra fast blindniten. Då borde det bli både tätt och fritt från rost genom blindniten. Lite tätningsmedel/lim runt nithålet gör nog inte tätningen sämre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Februari , 2017 Om man måste fylla niten med tätningsmedel varför ska man då ha niten? Fyll hålet med lämpligt tätningsmedel direkt eller slå i en vanlig, gammaldags nit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Februari , 2017 Money är mer lämpligt än stål ur korrosionssynpunkt gissar jag.... Bästa är nog ändå att leta upp någon som klarar av att svetsa aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Februari , 2017 Och du kommer inte åt på insidan? Tänker bult-bricka-skrov-bricka-mutter med lämpligt tätningsmedel. Probolt (googla) har av aluminium. Är det lite grövre gods kan du ju gänga och dra en bult med gängtätningsmedel, typ Loctite 577. Över eller under vattenytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickeman84 0 Postad 7 Februari , 2017 Två hål är under vattenytan och de kommer man inte åt från insidan. Tackar än en gång för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Februari , 2017 Under ytan torde innebära en godstjocklek på minst 3 mm men då något tagits bort gissar jag akterspegel så troligtvis mer. Då undrar man ju vem sa att du inte skulle svetsa, det är ju inte tunnplåt vi talar om? Så har du den möjligheten är det avgjort den bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickeman84 0 Postad 7 Februari , 2017 Min tanke var ju svetsning också. Men det var enbart pga flyt blocken och brandrisken med dem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser