Cam72 64 Postad 31 Januari , 2017 Hej Är i full färd med att byta ankare på vår orrskär till ett 7,5kg breeze, var iväg idag och köpte en ankarrulle enligt bild men tycker denna verkar klen att låta bandet löpa i när man ligger för ankare ( jag vet att man rekommenderar att dra runt knappen) men hur gör ni andra? Kan ju bli rätt mycket påverkan i sidled om vinden ligger på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Februari , 2017 Hej igen! Är det verkligen ingen som har erfarenheter av dessa rullar? Tacksam för svar INNAN jag sätter svetsen i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 2 Februari , 2017 Jo, jag har! (Jag har bara inte sett denna tråd tidigare) Förra båten en precis likadan, nuvarande båt i stort sett likadan, men den ledade delen är längre. Förra båten dessutom ankarband. Påverkan i sidled, javisst, men inga problem, dessa är på dessa båda båtar skruvade med M8 (tror jag det var) i badbryggan. Förra båten med anacharomatic, där var jag ovetande om att man skalle belägga bandet i en knap eller pollare, så det gjorde jag nog aldrig, akterpegeln (som var förstärkt) tog upp belastningen, där ankarspelet var monterat på insidan. Nuvarande båt har ett ProFish ovanpå en stor rostfri behållare på utsidan av båten, med någon typ av "ankarsnöre" och kätting, "snöret" byts väl ut mot en bättre ankarlina nån gång. Här belägger jag linan/snöret i knapen, när jag kommer i håg det. Här blir vinkeln på linan större. Numera finns det mestadels fasta akterförtöjningar och/eller bojar i de flesta gästhamnar (i Bohuslän) så ankarspelet används mest i naturhamnar. Sedan förstår jag inte varför du skall svetsa?? om det inte är omöjligt då att montera med genomgående syrafast maskinskruv med bricka och låsmutter ("nylock") på insidan...? Man får oftast modifiera dessa rullar en del, så att dels rullarna roterar lätt, och att den ledade delen inte kärvar, ofta får man slipa av rullarna omkring 0,25 mm med slipmaskinen för att det skall funka bra. Om det finns muttrar på axlarna så ersätt dessa med låsmuttrar, men oftast är det någon slags hylsmutter. Litet propelleraxelfett på axlarna är heller aldrig fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 2 Februari , 2017 (redigerade) Hej Är i full färd med att byta ankare på vår orrskär till ett 7,5kg breeze, var iväg idag och köpte en ankarrulle enligt bild men tycker denna verkar klen att låta bandet löpa i när man ligger för ankare ( jag vet att man rekommenderar att dra runt knappen) men hur gör ni andra? Kan ju bli rätt mycket påverkan i sidled om vinden ligger på... Hej, Inga som helst problem. Har sådan på båda båtarna (21fots DC och 30fots mid-kabin). Jag har dock plockat bort pinnen du har längst bak, för att kunna lyfta av bandet eller linan (har band på ena och lina på andra båten) om jag vill byta sida på bandet/linan. Ja...då är problemet borta...men även innan jag plockade bort sprinten så funkade det /M Redigerad 2 Februari , 2017 av Maltez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 Februari , 2017 Det blir inga större påfrestningar så den ankarhållaren duger gott och väl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 3 Februari , 2017 Jo, jag har! (Jag har bara inte sett denna tråd tidigare) Förra båten en precis likadan, nuvarande båt i stort sett likadan, men den ledade delen är längre. Förra båten dessutom ankarband. Påverkan i sidled, javisst, men inga problem, dessa är på dessa båda båtar skruvade med M8 (tror jag det var) i badbryggan. Förra båten med anacharomatic, där var jag ovetande om att man skalle belägga bandet i en knap eller pollare, så det gjorde jag nog aldrig, akterpegeln (som var förstärkt) tog upp belastningen, där ankarspelet var monterat på insidan. Nuvarande båt har ett ProFish ovanpå en stor rostfri behållare på utsidan av båten, med någon typ av "ankarsnöre" och kätting, "snöret" byts väl ut mot en bättre ankarlina nån gång. Här belägger jag linan/snöret i knapen, när jag kommer i håg det. Här blir vinkeln på linan större. Numera finns det mestadels fasta akterförtöjningar och/eller bojar i de flesta gästhamnar (i Bohuslän) så ankarspelet används mest i naturhamnar. Sedan förstår jag inte varför du skall svetsa?? om det inte är omöjligt då att montera med genomgående syrafast maskinskruv med bricka och låsmutter ("nylock") på insidan...? Man får oftast modifiera dessa rullar en del, så att dels rullarna roterar lätt, och att den ledade delen inte kärvar, ofta får man slipa av rullarna omkring 0,25 mm med slipmaskinen för att det skall funka bra. Om det finns muttrar på axlarna så ersätt dessa med låsmuttrar, men oftast är det någon slags hylsmutter. Litet propelleraxelfett på axlarna är heller aldrig fel. Hej och tack för svar, ovärderligt som vanligt! Har ett fäste på badbryggans sarg från tidigare ankare som behöver modifieras en del, därav att svetsen ska fram. Lägger in en bild i nästa inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser