marhag 7 Postad 31 Januari , 2017 Hej, avlastarna på min båt har problem att gripa om den nya Dyneema linorna. Tror att problemet beror på höljet är slätare och glattare än den gamla typen av linor. Därför funderar jag på att byta ut dem till nya. Någon som har några erfarenheter och rekommandetioner av avlastare som fungerar med Dyneema linor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Februari , 2017 Hej! Vad har du för fabrikat på avlastarna?Kanske finns det uppgraderade reservkäftar med bättre grepp så du slipper byta rasket?Vete katten, men här en BLUR-länk där enbart käftarna byts ut (fabrikat Spinlock). Här även en YouTube film hur man rengör och vårdar en sådan avlastare.[Mekanismen inuti en avlastare syns tydligt i bilderna, i grunden bara en vanlig tandad kilfunktion. Vid tillräcklig friktion gentemot linan så kommer "kilen" att automatiskt dras djupare in och låsa förbandet allt hårdare ju mer kraft fallen utövar. Det är alltså inte båtägarens kraft vid vridning av den korta spaken som avgör en sådan självlåsande "kilande" effekt utan den stora kilande kraft som kommer ifrån linans anspänning. (Givet att friktionen/tandgreppet är tillräckligt ifrån början så ökar klämkraften helt automatiskt ju hårdare linan spänns/avlastar.)]Blir i slutändan nog en fråga om rätt lin-kvalitet, rätt kamvinkel* och friska grepptänder ifall detta med "självförstärkande" kilning kan fungera? Kan jag fundera. *) Med kamvinkel menas kilens vinkel beroende på spakens läge, eller rent av sannolikheten för bra självförstärkande grepp som i sin tur ger pålitlig låsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 1 Februari , 2017 Det är inte bara så enkelt att linan är lite tunn för avlastaren..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 3 Februari , 2017 Hej, nej linan är lika tjock som den som den ersatte så det borde inte vara ett problem. Jag pratade med en segelmakare häromdagen och enligt honom så var detta ett känt problem. Tydlingen så är den gamla typen av linor lättare att "platta ut" vilket gjorde att avlastarna fick ett bättre grepp om den. Dyneema kärnan är hårdare och svårare att platta ut och få grepp om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Februari , 2017 Hittade ett test av olika avlastare.Finns tydligen andra sorters käftar som kan klämma från fler sidor än bara två motsatta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 Februari , 2017 Vad har du för typ av avlastare idag? Jag har gamla OH-avlastare, den där typen av aluminium med en spak från yngre medeltiden samt skotråttor från Ronstan. Ingen av dessa glider linorna i, dyneema eller annat. Men de är båda välskötta, smorda på rätt ställen, rengjorda på anläggningsytorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 4 Februari , 2017 En variant om man går ner från 10 mm lina i vajerfall till 8 mm dyneema är att ta 1-2 dm av hölje från den gamla linan, repa upp ändarna en bit, trä på höljet på den nya linan och sy fast på lämplig plats så att storen blir lagom hissad när avlastaren är vid det påsydda höljet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 10 Februari , 2017 (redigerade) De jag har står där easylock på. Det är allt jag vet om dem. Ska gå på mässan imorgon och se vad jag kan hitta. Redigerad 10 Februari , 2017 av marhag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 21 Februari , 2017 Antal har riktigt bra avlastare, mkt nöjd med de jag köpte ifjol och vet flera andra kappseglare som även dom är nöjda. http://sailinggear.se/products/d%C3%A4cksutrustning/avlastare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser