Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
andreasroman

Vilken bottenfärg?

Rekommendera Poster

Hejsan! Ska bottenmåla min aluminiumbåt och detta bara för att den är målad som original, båten är från 63 så det låg riktigt många lager som jag nu skrapat bort, grejen är ju att det är riktigt svårt att få bort just all färg, och om jag ska lägga på en 2 komp epoxy färg vilket var min tanke kan det bli dåligt om det nu är så att det ligger en enkomponent där jag inte får bort färgen. Vad är era tips är det värt att försöka få bort allt? Eller ska man istället köra på en enkomponent färg? Vattentät är den ju ändå... så färgen sitter ju mest där för se fin ut i och med att den bara ligger i sötvatten. Skriv vad ni tänker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara lagt på en enkompprimer och en hård, giftfri bottenfärg. Kolla i Lefants sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aktat mig för att skrapa alu-rent där färgen ändå sitter som berget.
Blir bara besvärligt att återigen få färg att fästa på rena aluminium-ytor kan jag tänka!?
Peter_K:s förslag ovan verkar bra, en generell huvudregel är ju att aldrig måla tvåkomponent-färg över gamla lager av enkomponent. Tvärtom går däremot bra.

Mina ringa erfarenheter:
1. Alu-båtar noll.
2. Har en gång försökt svart-spreja en el-apparatbox med mattsvart lackfärg. Den sprejen funkade annars bra på diverse saker. Gick åt pipan, man kunde ledigt skrapa bort färgen med nageln.

[Tror att aluminium oxiderar snabbt, kan handla om sekunder innan en renslipad yta får ett molekyltjockt lager oxid? Ett oxidlager som i mitt fall alltså släppte även färgen för nagelns lätta framfart. Skulle alltså kollat extra noga på hur man praktiskt gör för att undvika problem p.g.a. förmodat snabb oxidation. Mitt tips kan vara överdrivet eller rent felaktigt men googla alltså gärna själv. :-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en instruktion för målning av ren aluminium enligt bilden nedan.
Man får en hel timme på sig mellan slipning och målning av första färglagret.

[Kanske överskreds den tiden eller så borde jag avfettat el-apparatboxen innan slipning?]

Bilden norpad
HÄR.
post-86835-0-99725400-1485947598.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...