Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
grubbe

Motorbåt, billigaste jag ägt

Rekommendera Poster

Att köpa en motorbåt daycruiser för 100 000 kr är det billigaste jag någonsin ägt. Har alltid hört det är så dyrt att äga båt men det är ju rent dösnack.

Försäkring: 1500 kr/år inkl sjöassistans.

Båtplats i klubb: ca 2000 kr.

vinterplats: gratis hos släkting.

service 4-takt motor: 1100-1200 kr material, jobbet gör man själv på några timmar. hos firma 3000-3500 kr.

båtvård: ca 500-1000 kr, för rengöringsmedel, oxalsyra, småfix. bottenfärg behövs inte då det är sötvatten.

Reparationer: nytt batteri, kamrem och impeller vart 3-5e år kostar 2500 kr resp 1700 kr. sen kan väl något med motorn rasa men det är inte ofta det händer.

värdeminskning: knappt någonting.

totalt= ca 6000 i drift, sen tillkommer bensin men 400 kr räckte långt att köra trots nästan 100 hästkrafter i motorn, kom minst 8 mil.

Sen ska jag hyra ut båten och räknar med dra in 7000 kr per vecka, på några år har man återbetalt inköpspriset och driftskostnader. '

Att äga båt är det billigaste jag någonsin ägt. Varför har man alltid hört det är så dyrt? Det är ju princip gratis och man tjänar pengar på det. .

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja var o en blir ju salig med ens eget kalkylark :P  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påminner en hel del om min kalkyl för vår första båt, en Flipper 700 som också kostade strax under 100 000. Värdeminskningen är fortfarande ett oskrivet blad men skulle tippa på att jag tappat 10 000 - 20 000 på två år. Så kanske inte riktigt "ingenting" men det kan ju naturligtvis också handla om hur bra köp man gör från första början.

Hyra ut båten blir ju goa pengar in men tror många är aviga till det eftersom det också finns en del risker, samt att man får "jobba" en del på semestern - vilket jag är allergisk mot :)

Att göra kalkylen på 3-4 ggr så dyr båt och betydligt större så ser det väldigt annorlunda ut dock. Min kalkyl för Flippern ink bensin landade på 12-15 000 per år, dvs i närheten av dig. Nuvarande båt kostar ledigt 3-4x så mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa pengar in på uthyrning är just de 4 veckor då jag är ute med båten själv.... 

Men jag har testat lite mer offseason för många år sedan och visst, det funkar att hyra ut då.

Enda nackdelen är skador på båten plus att jag eller någon måste ta mot, kolla skick och städning, ev tanka upp och byta gasolflaska, ta mot nästa hyrare någon timma senare, svara på frågor, ev hjälpa dem ut från bryggplatsen, köra deras bil till min tomt för parkering. Det blir lätt >4 timmar varje vecka.

Plus den gången då de som hyrde båten fick bud om bilolycka i familjen på hemorten, de förtöjde båten i Visby och flög hem. Där gick deras deposition till min flygbiljett ( som de inte ville betala ) och jag ägnade >två dagar åt att fixa till detta till nästa familj ( som var noviser och inte ville starta i Visby)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkring: 1500 kr/år inkl sjöassistans

Var i hela världen ligger din hemmahamn, låter att det är inte i Stockholm i alla fall ? Och det låter inte heller att du har en försäkring som täcker uthyrning..

Har en bekant som kalkylerar att det är billigare att äga en ny BMW X3 än en 20 år gammal 945:a, han bortser helt enkelt från värdeminskningen :) och ränteförluster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kreativ kalkylering skall aldrig föraktas. Jag motiverade ett MC köp för några år sedan med en högst tvivelaktig kalkyl. Förmodligen senaste båtköpet också... Ibland måste man lura sin mest pessimistiska personen, sig själv...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...