Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst MATS

RYDS ??

Rekommendera Poster

Gäst MATS

HUR TAR MAN REDA PÅ ÅRSMODELL PÅ EN RYDS CAMPING ELLER TUMLARE VET EJ SKILLNADEN. BÅTEN E ORANGE NERTILL OCH VIT UPPTILL DEN HAR EN WALLAS 1300, KYL BOX MED KYLKOMPRESSOR OCH ETT GASOLKÖK. SKULLE GISSA PÅ 70TAL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Först skillnaden mellan båtarna. En Ryds Camping är 5,65 X 2,20, väger ca 600 kg medans en Ryds Tumlare är 4,80 X 1,80 och väger 370 kg. Det finns också en modell mellan dessa två som heter Ryds Hajen med måtten 4,95 X 1,90 och väger 450 kg. När det gäller årsmodell kan det kanske bli svårare. I min båt (Ryds Ramping) så sitter det en varudeklaration. Plåten sitter inne i sittbrunn på styrbords sida. Annars så är det två sidorutor på en Ryds Camping från 1975 och äldre. Från årsmodell 1976 och nyare är det bara en ruta. Angående Ryds Tumlare vet jag inte. Sammanfattningsvis angående årsmodeller på HT-båtar från 70-talet. Det är ganska oviktigt. Om båten är 26 eller 35 år so what? Kolla snarare på skicket på båten, vilket säger dej mycket mer om båten än om årsmodellen. Lycka till Mvh Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gromit

Ryds camping 72-73 finns med hel sidoruta...skillnaden är i aktern då ryds camping från 74 har planande skrov medan 72-73 är runda i aktern ....från 76 (då både hel och delad ruta finns) är båtarna utrustade med planande skrov och hel ruta..tidiga modeller godkända för 6 Pers 25 hk..74-75 8 pers 40-60 hk 76 och framåt 8 pers 40-90 hk.... Källa Rydsbåtar AB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Helena

Det är min båts originalfärger på pricken, och den är från 1972. (Min har dock ingen kylkompressor etc, men det verkar variera från båt till båt - har sett många högst personliga varianter genom åren.) /Helena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Helena

Njaej, min Camping är från -72 och har en hel sidoruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...