Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
nilsson24

Hur lär jag mig att manöverera en båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har viss båtvana efter diverse fisketurer i mindre öppna motorbåtar samt paddling i Stockholms skärgård men har under flera år haft ett intresse att hyra en större båt som jag skulle kunna sova och bo i med familjen istället för att hyra en sommarstuga och köra runt i.

 

Själv har jag inget intresse av att äga en båt då det är ganska svårt då jag inte har bil eller speciellt mycket tid för att ta hand om en båt. Dock är jag ivrig att lära mig så att jag vet tillräckligt mycket för att kunna känna mig trygg i att åka runt i skärgården under någon sommarvecka.

 

Jag är främst intresserad av en motorbåt då det känns praktiskt eftersom jag antar att alla inte behöver vara lika aktivt inblandade i framförandet som det känns på t.ex. på en segelbåt.

 

 

De flesta kurser som ger ett förarintyg för t.ex. motorbåtar är som jag sett det endast teoretiska och oftast bara online. Så frågan är hur jag skulle kunna tillgodo se mig kunskapen för att kunna hyra en större motorbåt (stor nog för 2 vuxna, 1 barn med ett kök samt toalett).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera kurser i att manövrera motorbåtar, bl.a. denna som innefattar både förarintyg och manövrering, http://www.sjosportskolan.se/fritid/kurs/batkortet/

 

Jag är båtmänniska från födseln, så jag har ingen egen erfarenhet av kurser när det gäller manövrering. Mitt tips är att googla för att hitta kurser som verkar lämpliga i tid och rum och naturligtvis lyssna på andra här på MG.

 

Tillägg: Det är inte så stor skillnad att manövrera en större motorbåt med drev eller utombordare jämfört med att manövrera en liten öppen båt. Skillnaden är att vindfånget är större och att skadorna blir värre om man misslyckas.

Jag tycker du gör klokt i att utbilda dig, särskilt om du ska hyra någon annans båt.

Guldstjärna för det.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu tror jag att jag fattar ditt problem.

Det verkar inte gå att anmäla sig till kurser i "Manövrering av högfartsbåt" (ännu).

http://www.batutbildningar.se/batutbildningar/manoverintyg-for-hogfartsbat

 

Ring/maila till de som ger kurser så kan du säkert hitta något som inte finns på webben ännu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Manöverintyg för högfartsbåt" handlar om att just hantera en snabb motorbåt både i teori och praktik. Här finns beskrivet vad som ska ingå: http://www.batlivsutbildning.se/manoverintyg-for-hogfartsbat/

 

Många har en hel del att lära, även de som haft snabb motorbåt i många år. En lustig erfarenhet är att seglare oftast är lättare att lära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte  kurs man kan gå, så är det övning i verkliga livet som gäller.

 

Här ute i väster finns ett uttryck, som översatt begriplig svenska lyder ungefär;" Lugnt och sansat, mjukt och fint.

Man skall aldrig ha bråttom. speciellt inte när man lägger till.

Om man inte lyckas, så kan det ibland va bra att avbryta, backa ut och göra om.

Det kanske finns sådana som tycker det är roligt och skrattar. Men det kan man bjuda på. Dom kan nämligen inte bättre själva, eller så begriper de inte.


Annars får du komma till Kungshamn och testa på min motorseglare. Den är inte helt enkel att köra i vissa lägen. Dessutom tål den att gå på grund med.  :ph34r:

 

post-106994-0-82972200-1485714328_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Manöverintyg för högfartsbåt" handlar om att just hantera en snabb motorbåt både i teori och praktik. Här finns beskrivet vad som ska ingå: http://www.batlivsutbildning.se/manoverintyg-for-hogfartsbat/

 

Många har en hel del att lära, även de som haft snabb motorbåt i många år. En lustig erfarenhet är att seglare oftast är lättare att lära.

Vill du säga att seglare har högre IQ? Det har varit känt sedan länge.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger också ÖVA, börja med lugna trygga förhållanden och avancera sakta och säkert.

 

Och i frågan om seglares högre IQ så är det OK, ni kan få tro det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har seglare högre IQ men tyvärr finns de som drar ner medelvärdet så att det hamnar på samma nivå som motorbåtsägarna ;)

 

Skillnaden är kanske att man som seglare får lära sig ta det lite lugnare. "Lugnt och sansat, mjukt och fint."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har seglare högre IQ men tyvärr finns de som drar ner medelvärdet så att det hamnar på samma nivå som motorbåtsägarna ;)

 

Skillnaden är kanske att man som seglare får lära sig ta det lite lugnare. "Lugnt och sansat, mjukt och fint."

Precis, kommer man inte fram idag så kanske imorgon? Dessutom så har man nog legat i en trevlig naturhamn istället för att jäkta fram till en svindyr och illa skött gästhamn? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Självklart har seglare högre IQ men tyvärr finns de som drar ner medelvärdet så att det hamnar på samma nivå som motorbåtsägarna ;)

 

Skillnaden är kanske att man som seglare får lära sig ta det lite lugnare. "Lugnt och sansat, mjukt och fint."

Precis, kommer man inte fram idag så kanske imorgon? Dessutom så har man nog legat i en trevlig naturhamn istället för att jäkta fram till en svindyr och illa skött gästhamn? ;)

 

 

Här är en som hade tänkt att va i London mellan Jul och Nyår.

 

Men han tar det med "knusende ro" och "Hygger sig" i de Danska hamnarna.

 

http://marescriptor.se/

https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265747440

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blev båtägare "sent" i livet.  Köpte vår båt 2015. Har haft en liten platsbåt på 4 met i min ungdom.

Vi gick navigationsgruppens intensivkurs varvid man fick grunderna, Jag hade aldrig styrt en 25 fotare innan.

 

Men sunt förnuft och övning gör susen. Inga förhastade rörelser. Vi går nu in på säsong 3 och känner att jag växer för varje dag vi är ute och åker.

 

Vi slussar varje gång vi ska ut i saltsjön vilket går som en dans.

 

Har inte varit med något "otäckt" ännu... men jag är lugn som person och det känns som jag har koll på båten varje gång vi ska ge oss ut. MEN! man får aldrig "slappna" av vilket kanske är lätt hänt med tiden. Alltid ha fokus på omgivningen och andra båtar,

 

Så ta det lugnt i början så kommer det gå bra!

 

Lycka till!

 

 

 

.

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår erfarenhet av båtlivet heter träning och erfarenhet. men utan det första får man tyvärr inte det andra.

Jag hade inte kört någon motorbåt större än 4 meter när vi bestämde oss för att köpa båt. I början var man skraj för allting framför allt när vi skulle lägga till....

Men om man bara tar det lugnt och som någon tidigare skrev backar och gör ett nytt försök brukar det alltid ordna sig. Att sitta och studera andras tilläggningar ger ofta många tips, både hur man ska göra och inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan skrivit:

- Kurs i hantering/manövrering av båt, kan göras med den egna båten.

- Öva, öva, öva, öva

Övning och erfarenhet är det enda sättet.

Tänk på att alla båtar beter sig olika, i olika vatten och vindar, man blir aldrig fullärd.

Med massor med timmar av övning när man varit ute i olika vatten och vindar (oaktat motor eller segelbåt) så har man varit med om mycket och blir mindre nervös. På så sätt får man erfarenheten att lösa nya spännande företeelser som kan uppstå på havet.

 

Ta en eftermiddag åk ut med båten och öva på att lägga till vid olika byggor/stenar. Kasta i en fender, åk runt, backa runt. I läroböckerna för kustskepparn/ klass IIIV finns det massor med exempel som är bra.

 

Det absolut viktigaste - som tyvärr många missar. TA DET LUGNT! Vad spelar det för roll om det tar 3 minuter till bryggan eller 6 minuter.

 

Tänk på att neutral och låg fart gör det enklare att korrigera och rädda situationer, ofta uppstår inte situationer om man tar det lugnt.

 

Neutral är den bästa kompisen du har när du skall lägga till. Även en bra övning där du inte är i vägen.

Ligg still, lägg i växel, när båten börjar driva, lägg i neutral. Sedan lägger du fullt roder BB, i med back, ser vad som händer.

Tänk på att det tar tid för en båt att reagera, 4-6 sekunder, sen lär du dig hur just din båt reagerar när du gör olika saker. Öva så pass mycket att du inte behöver fundera på vad du skall göra för att få båten dit du vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har ingen båt att träna med, vill lära sig mera inför att hyra en större båt.

 

I övrigt håller jag med om att det är bra att ta det lugnt och ta sig tid att öva.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon helg i början av säsongen brukar det även hållas utbildning vid bryggan på Grinda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu under vinterkylan tycker jag det är kul att följa http://www.neptunia.se

 

Företaget har som plan att släppa 24 korta filmer om praktiska råd och tips om hur du hanterar din båt i olila situationer. Allt ifrån att lägga till, till olika råd om hur du manövrerar din båt på bästa sätt.

 

Går även att boka en kurs som enligt referenser dom visar verkar vara mycket positiva.

 

Om inte annat så rekommenderar jag att du följer dom och tittar igenom de avsnitt som finns, så kanske det är till någon hjälp

 

Mvh

Salty

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu under vinterkylan tycker jag det är kul att följa http://www.neptunia.se

 

Företaget har som plan att släppa 24 korta filmer om praktiska råd och tips om hur du hanterar din båt i olila situationer. Allt ifrån att lägga till, till olika råd om hur du manövrerar din båt på bästa sätt.

 

Går även att boka en kurs som enligt referenser dom visar verkar vara mycket positiva.

 

Om inte annat så rekommenderar jag att du följer dom och tittar igenom de avsnitt som finns, så kanske det är till någon hjälp

 

Mvh

Salty

 

Kollade in på sidan som Salty länkade till.

 

Hittade kanske inte manövreingsfilmerna, men kollade några filmklipp.

 

De var väldigt bra och jag slogs av en sak, som jag egentligen har förstått, men inte tänkt på, på det sättet.

 

Båtmanövrering är nog mer psykologi än praktiskt handlag. Det gäller väl egentligen på många andra plan.

 

Jag tänker och säger ju ofta att om man tex skall lägga till och det inte går så bra - gå ut igen och gör om - det finns säkert såna som kommer att skratta åt den misslyckade tilläggningen - men det kan man bjuda på.

 

Det händer ju från och till med att man misslyckas med en tilläggning av olika anledningar - även efter mer än 40 år med motordrivna segelbåtar - och ytterliga ett antal år med segelbåtar utan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje båt rör sig olika, olika för vindar och för gaspådrag.

 

I somras missade jag rätt stort:

Åkte med i en båt därför att den nya ägaren ansåg sig ovan vid nya båten ( en gammal tung motorseglare i stål ) och när vi skulle lägga till så överlät han roder och gasreglage till mig.

 

Vi skulle göra en 90-graders sväng till styrbord in i en lånad plats med bommar på bägge sidor.

Ägaren undrar hur han ska göra om det blåser mer än det vi hade just då, kanske 6-7 m/s.

 

Full av tillförsikt berättar jag att aktern slår åt vänster vid kraftig backmanöver, att båten troligen svänger rätt bra fast den är tung och att utrymmet räcker till. Det bästa är att glida SAkTA in men att eftersom det blåste lite så kan jag ändå dema hur han gör om det blåser klart mer än idag...

 

Tja. Gick givetvis år h-e! Vi glider in mellan bryggorna i lugn fart men ändå ca 4 knop. Hade det inte blåst så hade jag lagt ur växeln men nu prioriterade vi styrmöjlighet. Berättar för ägaren att när vi svänger höger 90 grader så siktar jag på den vänstra armen i hans plats eftersom motorn kommer att vrida oss rätt samtidigt som vi minskar farten? Check! 

 

Allt ser ut att bli den perfekta manövern, sådant som berättas i generationer i släkten... NOT.

Tung båt som sagt så jag lägger i backen och drar på ordentligt. Farten upphävs så det funkar.

Det som inte funkade var att jag inte visste att det var en stor fast propeller... som greppar bra. Båten vrider till mer än 90 grader, farten går till noll, ingen styrförmåga och just då kommer en körare av vinden. Båten vrider sig sidledes och jag vill inte förvärra genom att gasa framåt.

 

Slutläget är att vi ligger med fören åt samma håll vi kom, tre man håller an mot de båtar som ligger förtöjda och vi har alltså gjort en 180-graders sväng med hjälp av motorvridningen och vindkåre.

 

Ingen båt blev skadad men mitt rykte som kapten är nu nere i noll. Vi stävade ut och gjorde om. Denna gång stod jag bredvid den ganska nervösa ägaren och gav direktiv ( så han lär sig själv)

 

Vi la ur växeln och gled, observerade hur båten något fördes åt sidan av vinden som blåste rakt in på tilläggningsplatsen. Backmanöver redan innan vi svänger, båten siktar själv in mot platsen, sakta fart fram och en enda backmanöver gör att vi rätar upp oss fint mot förtöjningsplatsen, sakta in!

 

Hans barn som var med ansåg " Pappa var mycket duktigare än han"  och pekar på mig. Rätt så.

 

Slutsats?

Träna och träna igen. Har du ingen båt kanske du känner någon. Och youtube har många exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu under vinterkylan tycker jag det är kul att följa http://www.neptunia.se

 

Företaget har som plan att släppa 24 korta filmer om praktiska råd och tips om hur du hanterar din båt i olila situationer. Allt ifrån att lägga till, till olika råd om hur du manövrerar din båt på bästa sätt.

 

Går även att boka en kurs som enligt referenser dom visar verkar vara mycket positiva.

 

Om inte annat så rekommenderar jag att du följer dom och tittar igenom de avsnitt som finns, så kanske det är till någon hjälp

 

Mvh

Salty

Kollade in på sidan som Salty länkade till.

 

Hittade kanske inte manövreingsfilmerna, men kollade några filmklipp.

 

De var väldigt bra och jag slogs av en sak, som jag egentligen har förstått, men inte tänkt på, på det sättet.

 

Båtmanövrering är nog mer psykologi än praktiskt handlag. Det gäller väl egentligen på många andra plan.

 

Jag tänker och säger ju ofta att om man tex skall lägga till och det inte går så bra - gå ut igen och gör om - det finns säkert såna som kommer att skratta åt den misslyckade tilläggningen - men det kan man bjuda på.

 

Det händer ju från och till med att man misslyckas med en tilläggning av olika anledningar - även efter mer än 40 år med motordrivna segelbåtar - och ytterliga ett antal år med segelbåtar utan motor.

Hej

 

Det brukar komma upp olika filmer i flödet på ett annat forum och jag tycker att de jag sett ger mig lite perspektiv, och förhoppningsvis vis ett framtida lugn i stressade situationer.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst allt i denna tråd, men kunde inte se något om kryssarklubbens kurser. de har manövreringskurser på många olika ställen i vårt land, vet att det finns här i Göteborg och hittade http://sxk.se/aktiviteter/stockholmskretsen/manovrering-och-tillaggning-motorbat-stockholmskretsen-0 för dem som bor i Stockholmstrakten. kolla med SXK så hittar du säkert någon kurs nära där du bor.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Manöverintyg för högfartsbåt" handlar om att just hantera en snabb motorbåt både i teori och praktik. Här finns beskrivet vad som ska ingå: http://www.batlivsutbildning.se/manoverintyg-for-hogfartsbat/

 

Många har en hel del att lära, även de som haft snabb motorbåt i många år. En lustig erfarenhet är att seglare oftast är lättare att lära.

Vill du säga att seglare har högre IQ? Det har varit känt sedan länge.;)
Eller inte riktigt lika vassa o måste köra sakta för att hinna med o tänka. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan skrivit:

- Kurs i hantering/manövrering av båt, kan göras med den egna båten.

- Öva, öva, öva, öva

Övning och erfarenhet är det enda sättet.

Tänk på att alla båtar beter sig olika, i olika vatten och vindar, man blir aldrig fullärd.

Med massor med timmar av övning när man varit ute i olika vatten och vindar (oaktat motor eller segelbåt) så har man varit med om mycket och blir mindre nervös. På så sätt får man erfarenheten att lösa nya spännande företeelser som kan uppstå på havet.

 

Ta en eftermiddag åk ut med båten och öva på att lägga till vid olika byggor/stenar. Kasta i en fender, åk runt, backa runt. I läroböckerna för kustskepparn/ klass IIIV finns det massor med exempel som är bra.

 

Det absolut viktigaste - som tyvärr många missar. TA DET LUGNT! Vad spelar det för roll om det tar 3 minuter till bryggan eller 6 minuter.

 

Tänk på att neutral och låg fart gör det enklare att korrigera och rädda situationer, ofta uppstår inte situationer om man tar det lugnt.

 

Neutral är den bästa kompisen du har när du skall lägga till. Även en bra övning där du inte är i vägen.

Ligg still, lägg i växel, när båten börjar driva, lägg i neutral. Sedan lägger du fullt roder BB, i med back, ser vad som händer.

Tänk på att det tar tid för en båt att reagera, 4-6 sekunder, sen lär du dig hur just din båt reagerar när du gör olika saker. Öva så pass mycket att du inte behöver fundera på vad du skall göra för att få båten dit du vill.

Stämmer till viss del båtar med utombordare eller drev styrs väldigt dåligt i neutral,

4-6 sekunder stämmer kanske på vissa båtar men när jag bytte från min gamla snipa med MD11 till DC med 330hk o duoprop så dutta jag till på backen som jag brukar göra och båten bytte riktning på typ 0,5 sekunder o alla i båten fick näst inpå whiplash.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska hyra båt i bobar storlek så välj gärna en med bogpropeller. Jag har kört/haft massa båtar utan men Sea Rayen jag köpte i höstas hade bogpropeller monterad. Det blir Mycket lättare då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...