Cam72 64 Postad 24 Januari , 2017 Hej Har införskaffat mig ett Bosch relä Max 75A som skall monteras för att skilja mina batteribanker åt när inte motorn går, men idag under fika rasten på jobbet började tips, förslag och åsikter hagla. Jag har min tanke på var det ska monteras men skulle vilja höra era för och emot. Förbrukningsbanken har underhållsfria förbrukningsbatterier, startbatteriet kommer bli ett oddysey 1250 ämnat för uppstart av stora dieslar. Försöker ladda upp en enklare bild på uppbyggnaden av det befintliga systemet, har utelämnat huvudsäkringar, brytare och annat lull lull för enkelhetensskull. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2017 Så här ska det se ut. Bryt absolut inte startbatteriet! D+ kan även heta "61" 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Januari , 2017 Det kan väl inte finnas nåt argument mot skiljerelä!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 24 Januari , 2017 Hej Har införskaffat mig ett Bosch relä Max 75A som skall monteras för att skilja mina batteribanker åt när inte motorn går, men idag under fika rasten på jobbet började tips, förslag och åsikter hagla. Jag har min tanke på var det ska monteras men skulle vilja höra era för och emot. Förbrukningsbanken har underhållsfria förbrukningsbatterier, startbatteriet kommer bli ett oddysey 1250 ämnat för uppstart av stora dieslar. Försöker ladda upp en enklare bild på uppbyggnaden av det befintliga systemet, har utelämnat huvudsäkringar, brytare och annat lull lull för enkelhetensskull. Tack på förhand! Saknar generatorn på skissen, gissar att pluskabeln från generatorn idag går via startmotorn? I så fall funkar det att koppla enligt Bhemacs skiss (plusplinten behövs inte om två kabelskor får plats på startmotorns pol). Jag har själv Boschrelä och har valt en annan lösning. Generatorplus går direkt till förbrukningsbatterierna, startbatteriet ansluts sedan via relät. Startkretsen är helt separat. En fördel med ett sådant system är att det inte behöver gå särskilt höga strömmar genom relät, men man bör nog ha en möjlighet att starta från förbrukningsbanken. Ungefär så här ser det ut: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 25 Januari , 2017 Kan rekommendera Kjell & c:o:s relä på 70A för ändamålet. Prisvärt och hållbart, samt lite otippat att man hittar en sådan produkt där.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 (redigerade) Hej Har införskaffat mig ett Bosch relä Max 75A som skall monteras för att skilja mina batteribanker åt när inte motorn går, men idag under fika rasten på jobbet började tips, förslag och åsikter hagla. Jag har min tanke på var det ska monteras men skulle vilja höra era för och emot. Förbrukningsbanken har underhållsfria förbrukningsbatterier, startbatteriet kommer bli ett oddysey 1250 ämnat för uppstart av stora dieslar. Försöker ladda upp en enklare bild på uppbyggnaden av det befintliga systemet, har utelämnat huvudsäkringar, brytare och annat lull lull för enkelhetensskull. Tack på förhand! Saknar generatorn på skissen, gissar att pluskabeln från generatorn idag går via startmotorn?I så fall funkar det att koppla enligt Bhemacs skiss (plusplinten behövs inte om två kabelskor får plats på startmotorns pol). Jag har själv Boschrelä och har valt en annan lösning. Generatorplus går direkt till förbrukningsbatterierna, startbatteriet ansluts sedan via relät. Startkretsen är helt separat. En fördel med ett sådant system är att det inte behöver gå särskilt höga strömmar genom relät, men man bör nog ha en möjlighet att starta från förbrukningsbanken. Ungefär så här ser det ut: Hej Går det inte jä****t mycket ström genom relät vid start med denna koppling? Edit. Nu såg jag att det är kopplat som jag tänkt det är ögonen man blir först blind på... Redigerad 25 Januari , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 Hej igen... Jo så här tänkte jag: Idag får både förbruknings och startbatteri kabeln plats på + på startmotorn, så har jag båda huvudbrytarna på så sitter bankerna ihop. Resonemanget jag drog innan andra inblandades var att sätta relät nära förbrukarbanken alltså nr 1 positionen på min handskiss eftersom man då slipper felkälla på startkabeln och håller den intakt så att säga, rätt eller fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 25 Januari , 2017 Hej igen... Jo så här tänkte jag: Idag får både förbruknings och startbatteri kabeln plats på + på startmotorn, så har jag båda huvudbrytarna på så sitter bankerna ihop. Resonemanget jag drog innan andra inblandades var att sätta relät nära förbrukarbanken alltså nr 1 positionen på min handskiss eftersom man då slipper felkälla på startkabeln och håller den intakt så att säga, rätt eller fel? Svårt att förstå exakt vad du menar - men kolla Bhemac´s skiss hur det skall vara. Skiljerelä skall sitta mellan startbatteri och förbrukarbanken, inte så som du ritat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 Ja och det gör det ju oavsett om man väljer att placera det enligt nr1 eller 2 på min bild. Men det måste ju vara bättre att ha det på kabeln mot förbrukningsbanken så det inte kan ställa till problem på kabeln till startbanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 25 Januari , 2017 Det skall alltså sitta MELLAN förbrukarbanken och startbatteriet. Inte på den ena eller den andra kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Januari , 2017 Kan rekommendera Kjell & c:o:s relä på 70A för ändamålet. Prisvärt och hållbart, samt lite otippat att man hittar en sådan produkt där.... Är det ett spänningstyrt skilljerelä du avser. Jag har ett dyligt från BILTEMA och det fungerar tillräckligt bra. Men nu har ju TS köpte ett "riktigt" skiljerelä, som sluts när generatorn laddar. Det är ju snäppet bättre än ett spänningstyrt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Januari , 2017 I ärlighetens namn måste jag erkänna att skissen inte är min utan kommer från Skyllermarks. Men helt korrekt. Jag har ritat skissen många gånger men tröttnat eftersom folk inte alltid lyckas koppla rätt. Numera skickar jag dem till Biltema istället , deras skiljerelä fungerar utmärkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 25 Januari , 2017 Ja och det gör det ju oavsett om man väljer att placera det enligt nr1 eller 2 på min bild. Men det måste ju vara bättre att ha det på kabeln mot förbrukningsbanken så det inte kan ställa till problem på kabeln till startbanken? Om du placerar relät enligt alternativ 2 lär du inte kunna starta motorn med starbatteriet. Förmodligen funkar det med relät enligt alternativ 1. Men det är ovanligt att koppla på det viset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Januari , 2017 Ja och det gör det ju oavsett om man väljer att placera det enligt nr1 eller 2 på min bild. Men det måste ju vara bättre att ha det på kabeln mot förbrukningsbanken så det inte kan ställa till problem på kabeln till startbanken? Om du placerar relät enligt alternativ 2 lär du inte kunna starta motorn med starbatteriet. Förmodligen funkar det med relät enligt alternativ 1. Men det är ovanligt att koppla på det viset. Varför göra nåt på rätt sätt, om man kan krångla till det. Ett skilljerela skall varken kopplas enligt alternativ 1 eller 2 utan enligt alternativ 3 - som inte finns utritad på din skiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 Hej alla! Ett förtydligande JAG vet hur det ska kopplas frågan var vilket av alternativ 1 eller 2 som var bäst med hänsyn till vilka batterityper som sitter. Det var detta som startade frågeställningen på jobbet. Ledsen om jag var otydlig i frågan! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 25 Januari , 2017 Varför göra nåt på rätt sätt, om man kan krångla till det. Ett skilljerela skall varken kopplas enligt alternativ 1 eller 2 utan enligt alternativ 3 - som inte finns utritad på din skiss. För min del har jag redan i inlägg 4 förklarat hur jag själv har kopplat och varför jag tycker det fungerar bra. Men jag har lite svårt att se vad det är för avgörande skillnad på alternativ 1 och bhemacs skiss (alt 3). Vilken skulle fördelen vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 25 Januari , 2017 Hej alla! Ett förtydligande JAG vet hur det ska kopplas frågan var vilket av alternativ 1 eller 2 som var bäst med hänsyn till vilka batterityper som sitter. Det var detta som startade frågeställningen på jobbet. Ledsen om jag var otydlig i frågan! Mvh johan Batterityper är irrelevant, eftersom relät enligt alternativ 2 är en omöjlig placering. 1. Det går inte att starta motorn (det går, men startbatteri och förbrukningsbatteri har då bytt plats). 2. Även om du på något sätt kan få relät att sluta innan motorn har startat, så vill du ändå inte ha startströmmar genom relät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 25 Januari , 2017 Båda är fel, men nr 2 är mer fel. Så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 (redigerade) ... Redigerad 25 Januari , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 25 Januari , 2017 Hmm... nu blir jag faktiskt lite fundersam själv efter funderat lite, jag tänkte ju att nr 1 borde vara den enklaste vägen att gå, men varför skulle inte det vara en bra lösning förutom att jag inte har båda bankerna ihop kopplade vid just startögonblicket? Jag kanske måste tänka om men visst är det väl så att relät sluter när generatorn laddar ( om man nu inte styr det på annat sätt förstås) Tänk om tänk rätt, huvudsaken är ju att alt. 2 är sågat då 3 av 4 på jobbet tyckte det var ett självklart monteringsätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Januari , 2017 Eller så kör man en standardlösningen som bevisligen fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Januari , 2017 Hmm... nu blir jag faktiskt lite fundersam själv efter funderat lite, jag tänkte ju att nr 1 borde vara den enklaste vägen att gå, men varför skulle inte det vara en bra lösning förutom att jag inte har båda bankerna ihop kopplade vid just startögonblicket? Jag kanske måste tänka om men visst är det väl så att relät sluter när generatorn laddar ( om man nu inte styr det på annat sätt förstås) Tänk om tänk rätt, huvudsaken är ju att alt. 2 är sågat då 3 av 4 på jobbet tyckte det var ett självklart monteringsätt Vad sysslar ni med på jobbet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 26 Januari , 2017 Jag förutsätter att din generator B+ är dragen till kopplingspunkten på startmotorn. En ganska vanlig lösning. Om så är fallet kommer din koppling nummer 1 kommer fungera alldeles utmärkt, jag förstår inte att du får en massa mothugg på den här på forumet. Nummer 2 kommer som redan sagts göra att du startar båten från förbrukningsbatterierna. Eller ännu värre om relät skulle sluta så kommer startströmmen gå genom relät och det kommer bli "ganska varmt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 26 Januari , 2017 Jag förutsätter att din generator B+ är dragen till kopplingspunkten på startmotorn. En ganska vanlig lösning. Om så är fallet kommer din koppling nummer 1 kommer fungera alldeles utmärkt, jag förstår inte att du får en massa mothugg på den här på forumet. Nummer 2 kommer som redan sagts göra att du startar båten från förbrukningsbatterierna. Eller ännu värre om relät skulle sluta så kommer startströmmen gå genom relät och det kommer bli "ganska varmt". Ja - det kommer att fungera så att relät öppnar när generatorn ger laddning om du placerar den i Läge 1. Ja, då kommer båda batteribankarna att laddas. Ja, när generatorn slutar ladda bryter reläet igen. Men - om man placerar enligt vedertagna förslaget kommer reläet att öppna först när startbatteriet är mer eller mindre fulladdat, men om man placerar det enligt Läge 1 öppnar det direkt när generatorn ger laddning. Mindre bra kan jag tycka i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 26 Januari , 2017 Jag förutsätter att din generator B+ är dragen till kopplingspunkten på startmotorn. En ganska vanlig lösning. Om så är fallet kommer din koppling nummer 1 kommer fungera alldeles utmärkt, jag förstår inte att du får en massa mothugg på den här på forumet. Nummer 2 kommer som redan sagts göra att du startar båten från förbrukningsbatterierna. Eller ännu värre om relät skulle sluta så kommer startströmmen gå genom relät och det kommer bli "ganska varmt". Ja - det kommer att fungera så att relät öppnar när generatorn ger laddning om du placerar den i Läge 1. Ja, då kommer båda batteribankarna att laddas. Ja, när generatorn slutar ladda bryter reläet igen. Men - om man placerar enligt vedertagna förslaget kommer reläet att öppna först när startbatteriet är mer eller mindre fulladdat, men om man placerar det enligt Läge 1 öppnar det direkt när generatorn ger laddning. Mindre bra kan jag tycka i alla fall. När du skriver "relät öppnar" så utgår jag från att du menar relät sluter, d v s släpper fram ström? Relät kommer då att sluta så snart generatorn börjar ladda, oberoende av om det placeras i läge 1 eller i den position som framgår av Bhemacs skiss (det vedertagna förslaget). För att det skulle bete sig så som du beskriver skulle det behöva vara spänningsstyrt. Men det styrs ju av D+ på generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Januari , 2017 Jag kanske är lite trög men vad är vitsen? Vill man ha startbatteriet frånkopplat i hamn, använd huvudbrytaren som ändå ska finnas. Skulle förbindelsen mellan generator och batteri brytas så tar det max 0,2 sek innan man blåser dioderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 26 Januari , 2017 Jag förutsätter att din generator B+ är dragen till kopplingspunkten på startmotorn. En ganska vanlig lösning. Om så är fallet kommer din koppling nummer 1 kommer fungera alldeles utmärkt, jag förstår inte att du får en massa mothugg på den här på forumet. Nummer 2 kommer som redan sagts göra att du startar båten från förbrukningsbatterierna. Eller ännu värre om relät skulle sluta så kommer startströmmen gå genom relät och det kommer bli "ganska varmt". Ja - det kommer att fungera så att relät öppnar när generatorn ger laddning om du placerar den i Läge 1. Ja, då kommer båda batteribankarna att laddas. Ja, när generatorn slutar ladda bryter reläet igen. Men - om man placerar enligt vedertagna förslaget kommer reläet att öppna först när startbatteriet är mer eller mindre fulladdat, men om man placerar det enligt Läge 1 öppnar det direkt när generatorn ger laddning. Mindre bra kan jag tycka i alla fall. När du skriver "relät öppnar" så utgår jag från att du menar relät sluter, d v s släpper fram ström? Relät kommer då att sluta så snart generatorn börjar ladda, oberoende av om det placeras i läge 1 eller i den position som framgår av Bhemacs skiss (det vedertagna förslaget). För att det skulle bete sig så som du beskriver skulle det behöva vara spänningsstyrt. Men det styrs ju av D+ på generatorn. Du har rätt; med "öppet" menar jag slutet. Jag ser el som vätska principiellt, blir fel då. Angående D+ osv; det beror ju på reläet. Jag kör med Biltemas skiljerelä, och det funkar som jag beskrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 26 Januari , 2017 Hmm... nu blir jag faktiskt lite fundersam själv efter funderat lite, jag tänkte ju att nr 1 borde vara den enklaste vägen att gå, men varför skulle inte det vara en bra lösning förutom att jag inte har båda bankerna ihop kopplade vid just startögonblicket? Jag kanske måste tänka om men visst är det väl så att relät sluter när generatorn laddar ( om man nu inte styr det på annat sätt förstås) Tänk om tänk rätt, huvudsaken är ju att alt. 2 är sågat då 3 av 4 på jobbet tyckte det var ett självklart monteringsätt Vad sysslar ni med på jobbet!? Haha ja vi pysslar med fastigheter och säkerhet, därav att alla är experter typ... eller en del vill tro det Själv har jag pysslat en del med el i tidigare yrke därav att jag "nördar" ner mig och tänjer lite på resonemanget kanske, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser