henrytuba 1 Postad 24 Januari , 2017 Hej, Har tagit av avgaslimpan på min AQ140 och tänkte höra vad ni säger om skicket på den. Hoppas väl slippa byta den inför kommande säsong men ev. till säsong 2018 (beroende av skicket såklart). Godset vid avgaskanalen på cylinder 4 är tunnare än cylinder 3 men frågan är hur tunt man vågar låta det vara. Jag har läst mig till att skiljeväggen/väggarna inuti limpan kan rosta sönder med risk för vatteninträngning i cylinder 4 som följd. Hur kollar jag det lättast? Har bifogat lite bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 24 Januari , 2017 Ser inga problem med det där, ser ju nästan nytt ut! Packningsytan är lite rostig, bara du får tätt där så ser det bra ut tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrytuba 1 Postad 24 Januari , 2017 Ojdå, det låter ju bra! Hur är det med skiljeväggen inne i limpan, går den att se/känna på ett bra sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 24 Januari , 2017 Så mycket vet jag inte. Mitt utlåtande bygger på andra avgasdelar jag inspekterat och många ser flera resor värre ut och fungerar bra. Detta håller länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 25 Januari , 2017 (redigerade) Mellanväggen har inget med vatteninträngning att göra. Den är till för att hindra att avgaserna från cylindrarna inte ska störa varandra. Avgasportarna är uppdelade i två avdelningar i limpan. Om mellanväggen är bortrostad sjunker motoreffekten något. Om du tittar in i avgasutloppet på limpan, ser du mellanväggen, eller det som är kvar av den. Anledningen till att avgasportarna i cylinderlocket rostar är att limpan sitter ganska lågt och att limpan inte har någon riser som hindrar vatten att komma in bakvägen. Av bilderna att döma är det inte mycket packningsyta kvar på fyrans avgasport. Detta går dock att åtgärda ganska enkelt. Välutrustade Volvo Pentaverkstäder har ett fräsverktyg som man fräser upp avgasporten med. Sedan sätter man in en anodiserad aluminiumring i porten, som limpan tätar emot. Detta går att göra utan att demontera cylinderlocket. Redigerad 25 Januari , 2017 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Januari , 2017 Är mellanväggen borta så kommer även problemet med 4:e avgasporten, påverkar reversionen. Sedan går det inte att bedöma limpans skick som ok med hjälp av dessa bilder, det är att lura TS i falsk säkerhet. Mellanväggen sitter i utloppet så den syns direkt om man tittar in, om den finns kvar vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 Januari , 2017 Är mellanväggen borta så kommer även problemet med 4:e avgasporten, påverkar reversionen. Sedan går det inte att bedöma limpans skick som ok med hjälp av dessa bilder, det är att lura TS i falsk säkerhet. Mellanväggen sitter i utloppet så den syns direkt om man tittar in, om den finns kvar vill säga. Ursäkta men vad är reversionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Januari , 2017 Jag tror han menar problemet med att vatten rinner tillbaka till topplocket från avgaslimpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 26 Januari , 2017 Reversion: http://www.lightningheaders.com/tech-info(2).htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrytuba 1 Postad 26 Januari , 2017 Tack för många intressanta synpunkter. Jag ska titta och knacka ordentligt på skiljeväggen för att bedöma skicket. Även om avgasporten i toppen har lite mindre gods så kanske det finns tillräckligt kvar för att fräsa i höst/vinter istället? Jag hoppas som sagt att slippa göra några större åtgärder med det här i vår utan hellre vänta ett år. Det finns saker att göra i alla fall... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 26 Januari , 2017 Borde det inte finnas en pakningstyp som fungerar på den ytan utan att fräsa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Januari , 2017 Reversion är fenomenet med avgaspulser som gör att vattnet kan sugas tillbaka in i motorn. VP som är baserade på B21-23(230) lider av att 4:a avgasporten ligger väldigt nära kylvattendumpen i limpan (knät). Därför är mellanväggen A och O att den är hel då den stör reversionen. När det väl börjat äta på godset i 4:e avgasporten så går det fort, skulle nog säga att bilderna visar att toppen klarar inte en säsong till om man inte åtgärdar problemet. Om inte bilden på toppen luras så är det inte mycket kvar i underkant av porten, och det är just i underkant det brukar ge sig. Ska du klara toppen ett tag till så är det nog till att bita i det sura äpplet o byta limpa, skulle tro att du har en obefintlig mellan vägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimpaa 3 Postad 26 Januari , 2017 Hej, Jag hade samma problem men dock värre gånget, helt öppet i uk på porten (läckte ut avgaser) VP har tagit fram en hylsa man fräser in i toppen, verktyget gjordes så man kunde göra det i båten utan demontering av topp. Dock demonterade jag toppen ändå och sanktanna här på MG är auk VP mek och svarvade in hylsan åt mig. Det blev kanon bra. Startade en tråd här på MG när det begav sig. Med vänlig hälsning, Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 6 Mars , 2017 helt okey med gods kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser