Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
tedde1

Segelbåt, dyvika, plasta igen eller ny? Bilder finns.

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en dyvika som sitter nere i kölen på min segelbåt med inplastad järnköl.

Den började läcka förra våren och nu idag var jag och plockade av den. Den var inte fastskruvad utan den var fäst med plast som gick ut genom de koniska skruvhålen.

 

Tycker plasten under dyvikan ser lite skadad ut, kan ev ha skett vid demonteringen idag.

 

Som jag ser det har jag två alternativ:

 

1/ Gegga på marin epoxy vid dyvikans anliggningsyta och försöka få det så slätt jag kan, sedan sikaflex och ny dyvika som givetvis skruvas fast. Borde bli tätt även om inte dyvikans anliggningsyta är helt slät.

 

2/   Det här tilltalar mig då jag inte ser någon nytta med dyvikan.  Plasta igen hålet så man aldrig behöver bry sig på den igen.

Men jag har aldrig plastat något och behöver lite råd.

 

Vilken produkt behövs till jobbet?

Kan man jobba med den under rådande utetemperatur?

 

Hur gör jag så min plastplugg inte lossnar och ramlar ut en dag, den blir ju trotts allt konisk.

Behövs någon speciell yta på plastpluggen eller räcker det med bottenfärg?

 

Jag tycker alternativ 1 känns enklast .

 

Vad har ni för synpunkter och råd samt hur hade ni gjort?

 

Mvh

Tedde

post-96882-0-40625300-1485122404_thumb.jpg

post-96882-0-30803400-1485122777_thumb.jpg

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstärk hålet med epoxi och sätt dit en dyvika som har mutter på insidan. Den ska ha vanlig rörgänga så man sätt på en blindmutter för säkerhetsskull.

 

Den stora fördelen med dyvika är att man kan tvätta ur kölsvinet mm med högtryckstvätten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å det är nog åsså den enda fördelen antar jag. Jag plastade igen min på Fingaln. Helst skulle jag ta bort alla skrovgenomföringar om jag bara kunde....

Vänta så kommer Thallatha att ge dig lite råd/tips, han är bra på sånt här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev kan du spackla med epoxi så att du får en ngt slätare yta att montera tillbaka dyvikan mot (antar att den gelcoat som fanns släppte vid demonteringen). Jag skulle bara satt tillbaka den o tätat med silikon + borrat hål för självgängande skruv.

Att en båt skall ha dyvika är väl bara självklart eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ruskpricken i inlägg #3 ovan, plasta igen hålet för gott!
Varför alls ha en skrovgenomföring som bara kan göra nytta en enda gång årligen, alltså då båten lyfts inför vintern? Antar att kölbåten i fråga har tak och även regnskyddande presenning? Och att detta med dyvika nog mest gäller för gamla traditionella öppna småbåtar - typ roddbåtar uppdragna på stranden?)  

[Argumentet att man bekvämt kan högtryckstvätta kölsvinet väger alltså i mina ögon luftigt lätt inför riskerna* med allsorts "onödiga" skrovgenomföringar! (Hur besvärligt kan det egentligen vara att EN GÅNG OM ÅRET högtryckstvätta nån minut, sedan kanske behöva pumpa ur, tvätta vidare, pumpa ur igen och så vidare tills man blir nöjd? Och att sedan torka upp de sista vattenresterna med typ disktrasa?]

(*) Till riskerna med skrovgenomföringar hör både korrosionsrisk och åskblixtars benägenhet att explosionsartat kunna blåsa ut sådana. Och bägge kan ju orsaka att båten tenderar att bli tragiskt...blubb-blubb... icke-flytande!?
:blink:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ruskpricken i inlägg #3 ovan, plasta igen hålet för gott!

Varför alls ha en skrovgenomföring som bara kan göra nytta en enda gång årligen, alltså då båten lyfts inför vintern? Antar att kölbåten i fråga har tak och även regnskyddande presenning? Och att detta med dyvika nog mest gäller för gamla traditionella öppna småbåtar - typ roddbåtar uppdragna på stranden?)  

[Argumentet att man bekvämt kan högtryckstvätta kölsvinet väger alltså i mina ögon luftigt lätt inför riskerna* med allsorts "onödiga" skrovgenomföringar! (Hur besvärligt kan det egentligen vara att EN GÅNG OM ÅRET högtryckstvätta nån minut, sedan kanske behöva pumpa ur, tvätta vidare, pumpa ur igen och så vidare tills man blir nöjd? Och att sedan torka upp de sista vattenresterna med typ disktrasa?]

 

(*) Till riskerna med skrovgenomföringar hör både korrosionsrisk och åskblixtars benägenhet att explosionsartat kunna blåsa ut sådana. Och bägge kan ju orsaka att båten tenderar att bli tragiskt...blubb-blubb... icke-flytande!?

:blink:

 

 

Håller varken med dig eller Ruskpricken.

 

Förstår inte varför alla är så rädda för bottengenomföringar.

 

Men det är klart om alla är kladdpellar och aldrig vill göra ett jobb ordentligt och har egna idéer och hittar på en massa jox.

 

Risken att man skall drabbas av ett åsknedslag är  i det närmaste obefintlig och för mig är fördelen med en dyvika större än ev nackdelar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra vad den som monterade TS dyvika genom att kladda fast den i gelcoat.

 

Var det inte inplastad järnköl på båten, kan vara en fördel då att kunna öppna över vintern och släppa ut eventuellt vatten, för att förhindra eventuella frysskador.

 

Mitt råd plana till plasten montera en ny dyvika med skruv, och något lämpligt smack under för att täta mot kölsidan.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ruskpricken i inlägg #3 ovan, plasta igen hålet för gott!

Varför alls ha en skrovgenomföring som bara kan göra nytta en enda gång årligen, alltså då båten lyfts inför vintern? Antar att kölbåten i fråga har tak och även regnskyddande presenning? Och att detta med dyvika nog mest gäller för gamla traditionella öppna småbåtar - typ roddbåtar uppdragna på stranden?)  

[Argumentet att man bekvämt kan högtryckstvätta kölsvinet väger alltså i mina ögon luftigt lätt inför riskerna* med allsorts "onödiga" skrovgenomföringar! (Hur besvärligt kan det egentligen vara att EN GÅNG OM ÅRET högtryckstvätta nån minut, sedan kanske behöva pumpa ur, tvätta vidare, pumpa ur igen och så vidare tills man blir nöjd? Och att sedan torka upp de sista vattenresterna med typ disktrasa?]

 

(*) Till riskerna med skrovgenomföringar hör både korrosionsrisk och åskblixtars benägenhet att explosionsartat kunna blåsa ut sådana. Och bägge kan ju orsaka att båten tenderar att bli tragiskt...blubb-blubb... icke-flytande!?

:blink:

 

 

Jag såg en kille som jag tror inte håller med. Under vintern hade presenningen gått sönder lite i ett hörn. M såg det knappt men i princip allt vatten hade runnit ner i båten från presenningen. Ingen ide att pumpa, det var flera hundra liter. Han borrade ett hål och det rann en hel dag. "Ska ju ändå sätta i dyvika" sa han.

 

Någon minut med högtryckstvätten? Nog för att jag är snabb men det blir snarare någon timma. Inte bara kölsvin, motor, stuvar, bakom tankar mm. Det är mycket skit som kommer fram. Ett grisigt kölsvin fyller man med vatten+diskmedel och låter stå ett dygn. Blir hur snyggt som helst.

 

Jag vill ha så få bordsgenomföringar som möjligt, de är farliga. Men det är inte själva genomföringen som är farlig utan ventil, kopplingar och slangar. Någon som hört om någon båt som sjunkit pga sönderkorroderad dyvika?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju  relativt viktigt att underkant på hålet till dyvikan sitter i samma höjd eller några mm lägre än "Golvytan" på insidan - för avrinningens skull. 


Fast det är ju lätt för mig att säga.

 

Sen får man ju göra det bästa det går. All ting är ju alltid kompromiss.

Att gelcoaten och plasten ser ut om den gör, kan ju bero på en mindre frostprängning.

Jag skulle slipat ren efter att jag sett till att botten på hålet ligger i nivå eller ett par mm under botten på insida  . Sett till att ytorna är torra och strukit på epoxy på de öppna ytorna. Om det inte blir slät spelar ingen roll. Ojämnheten tar tätningsmassa upp. Bättre att fylla med ett material än två olika tunna

Dyvikor som jag monterat på det sättet, har jag skruvat med plåtskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ska alla ha stort tack för er hjälp, ska upp och slipa och greja lite en dag.

 

Epoxy, går det att använda när det är kallt ute, vi pratar blekingevinter, alltså typ nollgradigt?

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi brukar kräva minst 10 grader under hela härdningstiden.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester är enklare, har bara härdningen kommit igång så alstrar polyestern själv värmen. En värmefläkt på insidan och en bit isolering på utsidan så området värms upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...