Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Tommy

växelhusoljepåfyllning

Rekommendera Poster

Gäst Tommy

Är det någon som har ett bra tips på hur man lättare kan fylla på växelhusolja på en utombordare? Jag har en Yamaha 50 AET. Den fylls på som vanligt underifrån tills det att oljan kommer ut ur oljenivåhålet ovanför. Problemet är dock att trycket när man fyllt på lite gör att det rinner ut ur påfyllningshålet innan det är fullt, troligen pga trycket. Man kunde önska att pipen på tuben varit mindre så att gått att trycka in den lite så att det blev ett stopp Kanske är det någon som har nåt bra tips!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skära av en bit av pipen så att återstoden blir en kortare men tjockare pip som tätar i hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Skall du behålla motorn ett tag så kan en adapter vara en vettig investering. Annars kan man trycka/skruva in en lite för tjock slang i påfyllningshålet och sedan trycka/skruva in tubens pip i den. /lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Köp en pump med slang och nipel.Nipplen kan gängas fast i nedre ålet. Köp till passande oljeflaska. Allt finns på närmaste reservdelsdepå.När flaskan är slut kan du fylla flaskan med den olja du önskar. Köper du Hypoidolja (GL5) på macken har du snabbt tjänat in pumpen jämfört med tuber. Men skillnaden är oftast så liten att man lika gärna kan köpa orginalolja på flaska, dvs en likadan flaska till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...