Tirill 22 Postad 19 Januari , 2017 På SUZUKI DF 25/30A 2016 årsmodell finns det bl.a. en "Check Engine" lampa på framsidan. Den skall enligt uppgift kunna tala om vad som är "fel" genom en serie med blink-koder. Dock att översätta dessa blinkningar till orsak verkar inte enkelt. Har letat på nätet utan framgång, och tom hört av den handlaren där jag köpte motorn utan framgång (underligt!!) Instruktionsboken säger inget om detta. Någon som har en översättningstabell mellan dessa blink-koder/problem eller vet var på nätet en sån är att hitta??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 19 Januari , 2017 Intressant. Min DF140A berättar akustiskt och ej med blink. Men en servicemanual är vad du behöver. Och även om någon skakar fram en tabell och publicerar här på forumet så är en servicemanual bra för egen service etc... Det kan du t ex köpa här: https://www.genuinesuzukimanuals.com Kostar kanske 700kr och är på en 300-400 sidor. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 19 Januari , 2017 Hej! Lite nyfiken var mer exakt sitter " Check Engine lamp "? Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 19 Januari , 2017 KurtDet sitter tre röda lysdioder fram på motorn, En för Oljetryck, En för Kylvatten och en för "Check Engine"Den för oljetryck används oxå som på en del andra SUZUKI motorer för att hålla koll på drift timmarna och lysa när det är dags för service.Min motor som har rorkult har ingen summer som tutar vid problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 21 Januari , 2017 Ingen som har nån vetskap om detta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Januari , 2017 Tja, finns en gammal och fullständigt inaktuell kod-lista för Suzuki HÄR.Gäller bara 200 hästare av äldre årsmodeller, glöm den!Men visst bevisar den ändå att just Suzuki har "blinkkoder" vad gäller check-engine?Förmodligen också att koden är enkel att dechiffrera till en tvåsiffrig felkod? (Typ upprepat blink tre snabba i rad, sen paus och ytterligare tre snabba blink skall tydas felkod 3-3, neutral switch.)Tja, om du väntar några år så finns nog felkoden för din 25-30 hästare av 2016-modell också fritt tillgängligt på nätet. (Tills dess får du nog tyvärr antingen betala för infon eller uppsöka litet skumma fildelnings-sajter?)Löjligt nog förstår nog inte mc- eller bil-tillverkare båtlivets speciella krav, de fattar nog inte fullt ut detta enkla att ingen säker vägkant alltid finns där man kan stanna och kliva ur?De tänker kanske att de fåtal rättsprövningar av drunkningar på detta sätt lätt kan bestridas och bortförklaras av smarta advokater? (Säkert helt riktigt rent statistiskt försäkringsmässigt och företagsekonomiskt ur deras synpunkt, men vi båtägare borde ha intresse av att få veta felkoderna gratis, kan jag likt Tirill tycka!)Haha, ROPEN SKALLA - FRI TILLGÅNG TILL FELKODER FÖR ALLA!? ...Typ detta borde de fantamej kunna bjuda på!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 22 Januari , 2017 Ja, generalagenternas beteende i frågor som detta e minst sagt underlig... Yamaha Sverige e ju mästare i detta! Sämst i klassen....!Tydligen står inte KG Knutsson långt efter. Precis som om det var att stoppa motorn i fickan och gå in till en auktoriserad verkstad runt hörnet. Att inte en auktoriserad verkstad/återförsäljare skulle kunna svara på detta är ju INTE BRA. Den kod jag fick vid start i -8 grader var 2+2.... Jag bor på en Ö och måste ha min båt/motor fungerande varje dag. För mej är det ett drygt Dagsprojekt att dra upp båten och släpa den till en verksrad och tillbaka. Man skulle önska sig en tabell liknande den "Thomas -1" länkade till, fas t för aktuell motor..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 27 Januari , 2017 Ja, så här ser då felkodstabellen ut.....2+2 ser ut att betyda "AIr Intake System"...men vad månde det vara då...?Jag fick köpa en verkstadshandbok på CD från Canada av alla ställen för att få tillgång till denna tabell.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 27 Januari , 2017 Hej! Om det finns luftfilter kanske kolla på den? Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 27 Januari , 2017 Hej! Om det är rätt motor så se nummer 16 på bilden. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 Januari , 2017 Ja, efter att ha läst lite fram o tillbaka i manualen så verkar kriteriet för att den felkoden skall ges vara att motorn går på ett för högt varvtal i förhållande till gaspådraget (dvs TPS sensons värde) TPS= Thottle Position Sensor. Denna skulle då kunna tänkas vara trasig och det är visat hur man kan mäta denna potentiometergivare......Jag tror dock mer på att när jag fick denna signal så var det nästan 10 grader kallt ute och motorn blev lite förvirrad en stund innan den stabiliserade sig. Vi får se om det blir kallt igen.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser