andreasroman 6 Postad 17 Januari , 2017 (redigerade) Vet någon vad detta är för list? Man har den för att kila fast en träskiva, så detta listen på bilden är till för att pressa, låsa skivan på plats. Redigerad 17 Januari , 2017 av andreasroman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2017 Hmm... vore nog bra med litet förklaring av vad vi ser i bilden?Gissar ett uttorkat nåtat trädäck fotat ovanifrån och i övrigt enligt bilden nedan?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Januari , 2017 Hmm... vore nog bra med litet förklaring av vad vi ser i bilden? Gissar ett uttorkat nåtat trädäck fotat ovanifrån och i övrigt enligt bilden nedan?? bild.förtydligande.jpg Ett mindre listig svar. Det Thomas anser vara exkrimenter från en ekorre, ser mer ut som en mumifierad maggot. Men till frågan. Såda lister som sitter i spänn och håller fast någonting kallar jag för antingen "spännlist" sller "spränglist" huruvida detta är dialektalt eller korrekt uttyck får vi se vad resten av den allvetande panelen här säger, så har diskussionen börjat! ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasroman 6 Postad 17 Januari , 2017 (redigerade) Ska försöka förklara lite bättre! Tack för hjälpen med ekorreskiten och flugorna! Man sätter denna listen som en kil mot skivan. Jag ritade lite snabbt här nu och det röda är ju listen som sitter fast på båten som då skivan ska ligga i. Den blåa är skivan. Och den gröna är själva "kilen" som ska hålla kvar skivan på sin plats. Alltså bilden jag skickade innan. Vet inte hur man ska förklara mer... Redigerad 17 Januari , 2017 av andreasroman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Januari , 2017 Schindlers list? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 Januari , 2017 Jag tror det är en krigslist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Januari , 2017 Din skiss förklarar tydligt vad du menar, men tyvärr, jag har aldrig sett något liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Januari , 2017 Och de tramsiga svaren antyder att de andra inte heller sett detta förut. Inte jag heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasroman 6 Postad 18 Januari , 2017 Och de tramsiga svaren antyder att de andra inte heller sett detta förut. Inte jag heller. ja fan, jag ska fråga mer om lister! Man kunde visst ha mycket kul med de! tack 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 26 Postad 18 Januari , 2017 Kil-list har jag kallat det, vet inte om det är det korrekta uttrycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 18 Januari , 2017 Är det bara namnet på listen du är ute efter eller vad är egentligen din fråga? Om du vill ha en ny list så skulle jag tro att du kan gå till ett snickeri med din gamla list så kan de kanske fräsa fram en ny åt dig. Är det en ovanlig profil kanske det är svårt att få rätt verktyg men för att upprätthålla funktionen kanske det inte behöver vara exakt samma profil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 18 Januari , 2017 Jag har heller aldrig sett något liknande, och funderar om det är en varvslösning, eller om någon fixat själv och hade en bit aluminium i garaget..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Januari , 2017 Ser väl ut som en list avsedd för badrum mm. Under en period användes det mycket Perstorp i badrum, offentliga toaletter mm, där kan den ha passat. Kolla tex med någon firma som kaklar, de kan veta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Januari , 2017 Ja, bildgoogling med söktermen "aluminiumlist för plattor" ger några hyfsade träffar.Ingen klockren men åtminstone snarlika typ den i bilden nedan. (Möjligen är killisten en separat täcklist som egentligen inte säljs för att kila ihop öppningen i den andra?)Finns myriader av strängpressade aluprofiler, "extruded aluminium profiles" för det handlar väl om aluminium? Man kan nog under letandet stirra tills ögonen blöder. Bildkälla sapa pdf sid 10/16 (finns även hos alutrade.se).Ps. Haha, ekorrens strängpressade profil kallas nog bara rundstång. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser