Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Nettan

Någon med erfarenhet av att ha katt med på båten?

Rekommendera Poster

Ha planer på att skaffa en ragdoll katt (mycket lugn katt) och undrar vad ni har för erfarenhet av att ha med katten under sommaren. Den kommer att bli rabiesvaccinerad och få utfärdat pass så vi kan åka fritt i öresund , men ombord hur kan det vara då och hur gör ni om det blir väldigt varma dagar och ni vill bada någon timme mm Tacksam för tips och råd :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Katter kan simma dem också, inga problem. Dem kommer upp på en badstege också utan vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit med om att kattfan brukar springa iväg på ön man är på så man får springa å leta hela sista dan man ska åka hem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Katten vill nog bada den också, så tänk på att det kommer att gå åt lite mer färskvatten än vanligt eftersom pålsen inte gillar havsvatten nåt vidare. Ragdoll är nog ett optimalt val annars. Tänk på att vänja den vid att gå i sele redan som liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så länge. Gärna fler erfarenheter och råd .Finns här någon som seglar mellan sverige och danmark hur funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade med min förra katt på båten några gånger och det fungerade alldeles utmärkt så länge båten låg stilla. Så fort man satte på motorn blev hon däremot väldigt nervös och rädd och sprang och gömde sig någonstans och satt och flämtade tills båten blev tyst igen. Mina föräldrar brukar ha med sig sina två katter och det är samma sak med dem. Den ena blir dessutom sjösjuk ibland och blir tvungen att kräkas. Det går kanske bättre i en segelbåt där katten slipper motorbullret och vibrationerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nettan! Va kul med fler som har planer på att göra sjölejon av sina katter!... ;-) Vi har sedan tidigare 2 katter (persrar, colourpoint och silver shaded) och skaffade båt ifjol. Efter en del förebyggande insatser, så tog vi med oss våra katter ut och kunde glatt konstatera att dom ganska snabbt anpassade sig till livet på sjön! Man såg en klar utveckling hos dom, från ohälsosamt hög puls :roll: till att dom efter några turer, låg och sov inne i ruffen samtidigt som vi ångade fram i dryga 25 knop. Kan m.a.o bara uppmuntra/lyckönska och heja på Era planer på att erbjuda dom små liven en tur på sjön! Ragdoll är fina katter, Du vet väl varför dom heter som dom gör? Att dom blir som trasdockor när man lyfter dom; helt avslappnade och lealösa. Coola typer! Om Du vill ha mer tips, idéer och synpunkter, så maila mig så bidrar jag mer än gärna med det jag kan! Slutligen, om Du vill så gå även in på min sjöbod och kolla fotoalbumet, där har jag några kort på våra piloter i båten från förra sommaren! Med vänlig hälsning //Svante-raptor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Vi har våra två birmor med oss på sjön! Det är tredje säsongen nu och det fungerar utmärkt! Dom har rasat i plurret några gånger och då är det bara på med värmaren och föna dom. Vi har dom kopplade på öar där det är mycket folk eftersom dom inte är rädda och nyfikna och gärna går ner o tittar till i någon annas båt. (även på öar med fågelskydd) på mindre öar är dom lösa och dom kommer tillbaka o sover samt äter. Är man rädd att tappa bort dom så finns det en sändare som är som ett halsband och så kan man scanna efter katten. (en kompis har en sådan) http://www.petcom.se/ Lägger med en liten bild.. -Robin

post-2524-1394234394,116_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe... Läcker bild! 8-) Eftersom vi skall montera värmare i vår båt i år, så har vi numera ytterligare ett fullgott argument till investeringen... man kan föna sina sjölejon om dom har fått för sig att ta sig ett dopp... :-D //Svante-raptor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina erfarenheter. Har ni dom lösa annars också eller? Brukar ni inte ligga i gästhamnar? Hur funkar det för er varma dagar? Får ni tillräkligt med ventilation i båten så katterna kan bli kvar om ni vill gå och bada några timmar? Ni har inte heller flytväst på era eller? Tusen och en frågor till er som har erfarenhet. Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Dom är innekatter i vanliga fall.. dvs. vi går ut med dom på gården hemma men dom får inte springa lösa som dom vill. Ibland går vi in i gästhamnar för att bunkra osv. Vi täcker fönstrena som solen gassar in igenom då håller sig temperaturen nere. Vi har flytvästar på katterna om dom vill ut på båten om vi kör sakta. Är dom inne så behöver dom ingen. Mvh -Robin

post-2524-1394234394,4172_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju som att det skulle kunna gå hur bra som helst.Menar du att ni täcker fönsterna utifrån då eller bara drar för inne? Är det inte så att dom blir väldigt gnälliga när dom sen inte får vara ute i samma utsträckning när ni kommer hem? Gud vad dom är söta! hur gamla är dom? Vad har ni för flytväst till dom? Vilka kilo/märke? Tack för infon! Nettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Dom är nu 4år gamla (på bilden 2år tror jag). Vi har numera ett kapell som vi fäster på utsidan av rutorna, men tidigare la vi ett lakan eller en filt. Både för våran och deras skull, det är skönare att vara i en svalare båt. Visst blir dom vana vid att vara ute och det blir lite jobbigt för dom att komma hem men det har inte varit några problem. Tror märket på västen är Baltic och jag vet inte vilket kilo antal det är.. Det var den minsta hundvästen jag köpte tror jag. -Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla Hundar och katter kan fås att trivas alldeles utmärkt på sjön är min uppfattning iaf. Tänk på att vänja dom gradvis , gärna från det att dom är riktigt små. Själv har jag hund (tax, strävh.) med mig ombord, han har varit med sen han var 9 veckor och tycker att livet ombord är fullt naturligt. Fast han vill helst stå i fören och segla med öronen. Han har väl sett på filmen Titanic en gång för mycket. Har satt ett skydd fram i pulpiten så han inte far överbord om jag behöver nödbromsa. Min Mor och Far däremot har katt med sig ombord på sin motorbåt, hon sover och sover när dom är under gång, sen är hon pigg och nyfiken på allt när det lugnare. Lite för nyfiken kanske, hon har gjort flera studiebesök i grannbåtar när dom legat i gästhamn. Dessutom har katter en förmåga att krypa in i alla möjliga hål, hon var borta en hel dag i båten alla skåp,luckor och och durkar lyftes på utan att hon hittades. Till slut var dom helt säkra på att hon åkt vattenvägen till katthimlen när hon helt plötsligt satt i ruffen och gäspade lojt. Fortfarande vet ingen var hon höll hus och hon vägrade envist som bara katter (och taxar) kan att avsöja sitt gömsle. Men vad det gäller att ta med katten utomlands så funkar det med.Det är olika regler för olika länder. Jordbruksverketshemsida kan ge mer info om det. Det jag dock vet är att det måste till ett antal sprutor mot bla. rabies, och att dom måste tas med ett vissst mellanrum, varför det inte kommer att bli nån sommar med katt till Danmark för er i sommar. Sensmoral: Ta med djuren på semestern, det förhöjer njutningen ytterligare. Dessutom är djur ett oöverträffat sätt att träffa nya trevliga människor, dom är fantastiska icebreakers. Segla väl /Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robin; Intressant :shock: det du säger med att dom varit i vattnet några gånger, samtidigt som jag ser att Du har samma flytvästar till dom som vi har. Hade dom flytvästarna på sig när dom tog sig ett dopp? Isåfall, funka dom? (Känns lite som att dom kan komma att glida ur dom om dom trillar i. Vi har funderat på hur de skulle funka om någon av våra trillade i. Tycker du att dom funkat bra? //S-R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla råd hoppas vi ses någongån med våra djur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har mest trillat i utan flytvästarna.. typ hoppat imellan båtarna och missat.. men vi har provat o hålla i dom i flytvästen och doppat ner dom i vattnet och det har fungerat bra.. Dom blev inte hel-imponerade av upplevelsen själva men det fungerade iallafall. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst johanna

Hejsan,

Vi har en ragdoll som vi seglar med. Det går kanonbra. När vi seglar ligger hon och sover som ragdolls oftast gör. När vi kommer fram och lägger till på någon liten naturö så springer hon fritt. Eftersom ragdolls är extremt sociala så vill de inte vara ensamma. Hon brukar jama och tycka att vi skall följa med henne på upptäcksfärd. Tänk på att ragdollen kan vara lite för snäll och naiv (ibland lite korkad faktiskt). Det finns illrar och minkar och stora trutar som kan skada en liten pälsboll som inte vet sitt eget bästa. För oss har det gått bra hittills men det kan vara bra att hålla ett öga. Vi vande vår kisse att vara med i båten redan under vårrustningen när hon var riktigt liten. Hon gillar det spännande livet till havs mycket. Jag vet inte hur det är i din båt men golvet i vår båt brukar vara ganska svalt även på en varm sommardag så kisse brukar sova där. Jag har hört flera som säger att ragdolls har lite problem med starkt ljus. Vår kisse brukar bara komma upp och hälsa ibland på dagarna i sittbrunnen. Men mesta delen av tiden ligger hon och gottar sig i en koj. Jag kan rekommendera att använda träströ i lådan på  båten. Det är enklare att städa. Dessutom tycker jag att du snabbt skall vänja katten att gå i koppel. Det borde inte vara några problem med en ragdoll eftersom de är mkt lika hundar i sättet.  

Lycka till!!

post-0-1394234500,5612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe den här lille krabaten klev ombord när jag sjösatte :-D

post-1122-1394234500,6463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...