Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
arvikaglava

Kvartsklocka

Rekommendera Poster

Sen klappar det mesta ihop ändå, tex de stora tankers som precisionsnavigerar i Rotterdams hamn kommer att kollidera, åtminstone några.

Tror du verkligen på fullt allvar att befäl och lotsar står och stirrar i en GPS-plotter på ett fartyg som manövrerar inomskärs? AIS har heller ingen större betydelse i ett radar/kameraövervakat VTS område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kille som examinerad förarbevis och som jobbade som lots på en Finlandsfärja. Han sa sig vara av den gamla stammen som navigerad i skärgården med radarn men hans yngre kollegor t använde GPS nästan uteslutande. 

Undrar hur det skulle se ut  Öresund utan AIS? Det är ganska många år sedan man enbart hade radarn och det var ganska svettigt ibland. Finns det tillräckligt med kunskap? VTS förlitar sig mycket på AIS, det är ju inte direkt alla trafikområden där det finns radar eller visuell övervakning.

I Rotterdams hamn dirigerar VTS fartygen utifrån GPS-positioner.

På flygplatserna dirigeras flygplanen på marken med GPS, utan GPS får alla plan stå stilla.

Lutrummet övervakas inte den civila trafiken med radar utan man håller reda på planen med signaler från deras transpondrar. Antikollisionssystem som TCAS fungerar inte utan GPS.

Ambulans, brandkår mm är helt beroende av GPS, den lokalkännedom man hade förut är borta.

De alternativa navigationssystemen som Decca, Loran C och Omega är borta.

Utan GPS stannar världen nästan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan GPS stannar världen nästan.

Ja det är ju därför Galileo har skapats. EU vill inte vara beroende av GPS eller Glonass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kille som examinerad förarbevis och som jobbade som lots på en Finlandsfärja. Han sa sig vara av den gamla stammen som navigerad i skärgården med radarn men hans yngre kollegor t använde GPS nästan uteslutande.

Undrar hur det skulle se ut Öresund utan AIS? Det är ganska många år sedan man enbart hade radarn och det var ganska svettigt ibland. Finns det tillräckligt med kunskap? VTS förlitar sig mycket på AIS, det är ju inte direkt alla trafikområden där det finns radar eller visuell övervakning.

I Rotterdams hamn dirigerar VTS fartygen utifrån GPS-positioner.

På flygplatserna dirigeras flygplanen på marken med GPS, utan GPS får alla plan stå stilla.

Lutrummet övervakas inte den civila trafiken med radar utan man håller reda på planen med signaler från deras transpondrar. Antikollisionssystem som TCAS fungerar inte utan GPS.

Ambulans, brandkår mm är helt beroende av GPS, den lokalkännedom man hade förut är borta.

De alternativa navigationssystemen som Decca, Loran C och Omega är borta.

Utan GPS stannar världen nästan.

Nu var det så att du påstod att tankfartyg skulle kollidera i Rotterdams hamn.

Av alla konsekvenser som ett GPS bortfall skulle medföra är det en av de absolut mest osannolika konsekvenserna. Rotterdam har kamera, radar och till och med VHF-pejl för att direkt se vilket fartyg som ropar.

 

En lotsstyrman är en ordinarie styrman som läst och kört upp för lotsdispens på en viss sträcka och för ett visst fartyg.

Skillnaden mot en "riktig" lots är närmast fundamental.

Jag törs garantera att det inte finns en enda lots som navigerar enbart efter GPS i sikte av land. Här är fyrar och övriga landmärken av yttersta vikt.

 

Om du kontaktar Sjöfartsverket går det kanske att ordna så att du får följa med på en lotsning? Be att få bli kopplad till lotsområdeschefen i det område som ligger dig närmast.

 

Mvh. C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan diskutera detaljer men kontentan är att det är inte mycket som skulle fungera i samhället utan GPS.

Det har skrivits en del om just Rotterdam och att det är meterprecision som krävs vilket bara GPSen kan ge. Hamnens kapacitet skulle radikalt minska vilket skulle ge stor brist på olja i Europa.

 

Lotsstyrmanen var sjökapten som seglat befälhavare i många år. Tyvärr är han död så jag kan inte fråga honom, däremot känner jag några aktiva befälhavare och åtminstone en lots, jag ska prata mer med dem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan diskutera detaljer men kontentan är att det är inte mycket som skulle fungera i samhället utan GPS.

Det har skrivits en del om just Rotterdam och att det är meterprecision som krävs vilket bara GPSen kan ge. Hamnens kapacitet skulle radikalt minska vilket skulle ge stor brist på olja i Europa.

 

Lotsstyrmanen var sjökapten som seglat befälhavare i många år. Tyvärr är han död så jag kan inte fråga honom, däremot känner jag några aktiva befälhavare och åtminstone en lots, jag ska prata mer med dem.

Tankfartyg som kolliderar är knappast en detalj?

Jag törs fortfarande hävda att Rotterdam var ett av de sämsta exemplen du kunde valt som argument.

Svenska VTS:er förlitar sig i betydligt högre grad på AIS. Dock är angöringarna i stort sett alltid radarövervakade i VTS områdena. Längre in får man förlita sig på rapportpunkterna och dödräkning vid ett GPS bortfall. Och inomskärs är det ju terrester navigation och radar som gäller för fartygen. Naturligtvis med sedvanliga vind och siktrestriktioner.

 

Nä, sjöfarten skulle klara sig alldeles utmärkt utan GPS. Än sålänge i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det tydligen så att man trots allt tog vara på de gamla Loran C sändarna och bygger ett nytt system, eDLoran just för att klara ett GPS bortfall. De holländska lotsarna kräver ett positionssystem med 5 meter eller bättre och det klarar nu eDLoran och naturligtvis GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När "Torshamnsleden" (North Channel) skulle muddras och sprängas på 1960-talet behövdes ett nogrannt positionssystem.

Valet blev DECCA HiFix.

Mät båt, sandsugare och mudderverket var utrustade med mottagare och "Track Plotter" som registrerade var fartygen varit.

Sändarfrekvensen låg på 160 meter, en "nästan" vanlig AM-radiomottagare kunde användas för att kolla att sändarna var igång. (snedtrimmad)

Vid perfekta förhållande var noggrannheten 60 cm, bra även nu >50 år senare.

Sändarna skulle servas varje vecka.

Hamnen lånade ut en 7 m snipa som "servicebåt", den startade inte på vintern, varför taxi eller bogserbåt fick anlitas.

Sändarna (3 stycken) stod på Gäveskär, Tån vid Fotö och Hjärtholmen, som då inte hade landfäste.

Trevligt jobb på somrarna men slitigt övriga 9 månaderna.

post-52966-0-86236000-1484504093_thumb.jpg

Decca Track Plotter, vikt med servoförstärkare >30 kg.

http://lasselundell.se/decca.html

http://alancordwell.co.uk/Legacy/radionavigation/hifix/hifixint.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder nätverks RTK där ingångskällan är GPS och Glonass men i princip skulle man ju kunna köra med vilken positionssignal som helst.

Noggrannheten är ett par centimeter.

Fullständigt overkill för navigation men bra när man vill mäta in fyrsektorgränser osv.

 

Trotsallt skulle nog vissa här bli förvånade över hur mycket av lotsning, manövrering och navigation som handlar om hantverk och känsla snarare än tekniska underverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver nog inte oro oss så mycket för GPS systemets tillförlitlighet, eller det kanske dags att börja prata om GNSS systemen. Solstormar kan slå ut system men ofta är det mycket kortvarigt, störningar är ett större hot men kanske inte på Atlanten. Tekniskt fel på satelliterna? Nja, det finns reservsatelliter. Dessutom har vi GLONASS som moderna mottagare använder, iPhone har gjort det i några år. Galileo är ingång men inte fullt utbyggt förrän nästa år. Nästa generation iPhone kommer med all säkerhet ha Galileo.

Även om systemen skulle vara borta några dagar så bör det inte ställa till det nämnvärt för långseglarna. Ambulanserna kommer att hitta fram, Rotterdam kommer inte vara fullt av kollidera fartyg etc. Men, allt kommer att gå mycket långsammare och med just-in-time lager mm så kommer det bli en ren katastrof. Men det kommer knappast ske.

--

Intressant hur många GNSS system det finns: Galileo, GPS, GLONASS, SBAS, QZSS, Beidou

 

Det finns en kul app till iPhone som heter: "GNSS View" och som visar alla navigationssatelliter däruppe.

 

post-80529-0-37389000-1484517433.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... jag tror nog.. om du tar några billiga kvartsur och mäter dom i en månad... så kommer du se att dom duger fint.. välj den eller dom som e bäst.

God luck med utbildandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...