Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Rekommendera Poster

Slingrig gång:

Upp till fem knop är interceptroerna 100% nedfällda.

Båten blir slingrig, men då jag ställer om systemet i manuellt läge och fäller upp interceptorerna är båten mindre slingrig. Ja den slingrar sig med inte alls lika mycket.

Skall se om det går att programmera om så att interceptorerna beter sig annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft litet problem med att interceptorerna inte fungerat ordentligt, går att manövrera manuellt, men automatiken har stängt av sig.

Jag har haft litet mailkontakt med Fredrik på Båtsystem, och installerat nya progamvaran 2.4. Tur att det finns en windowsdator och usb-minne ombord.

Men det blev inte bättre... Så idag under en "undervattensinspektion" upptäckte jag att interceptorerna liksom ekolodsgivarna (i pluralis) var bevuxna med dessa förhatliga havstulpaner.

Med ett grytunderlägg av perstorpsskiva...(!) skrapades dessa bort. Hr änn inte provkört, men det fungerar som det skall stillaliggandes iallafall, och ekoloden (i pluralis) visar renare ekon.

I den nya programvaran fär Zipwake finns det en rengöringsfunktion som motionerar interceptorerna, inställbat i olika tidsintervall, varav 24 timmar är det minsta. Men då skall ju systemet kopplas innan huvudbrytaren, för att fungera under stillaliggande i hemmahamnen.

Så får jag kanske byta uppfattning om Biltemas bottenfärg, då jag såg att jag hade mer beväxning än vanligt nu, men av bryggskvaller irl häromdagen fick jag höra att andra båtägare misstänkte att havstulpanerna är värre i år.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade Humphree i min båt, den var väldigt vindkänslig.

Hos Humphree kan man ha olika varianter, bara trim (upp/ner) + list (sida) eller fullt ställ med full automatik som motarbetar sjögång, kommer inte ihåg vad det heter.

Jag har trim och list i min båt. Var efter installation ute och körde en repa för att hota värden attt ställa in båten efter. La in värdena, sen har jag tryckt på auto trim och auto list.

Båten är inprincip alltid i rätt gångläge, ibland kan man känna att den tenderar att åka lite åt sidan när det kommer kastvindar, dock korrigerar systemet det mycket snabbt och effektivt.

Min slutsats är att om man har behov av tripplar för att justera båtens sido gångläge, då har man behov av denna typ av system, om det är Humphree eller Zipwake det får var och en avgöra. Galet effektivt och bra är det iaf!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha kört en större del av säsongen med zipwake är jag nöjd.

Som jag skrivit innan var min båt rollkänslig, ja det är den fortfarande, men nu rätar automatiken upp den. Pitchen har inte varit något problem egentligen. Det är en synnerligen lättplanande båt som saknar planingströskel.

En dag när långturen skulle inledas så slutade ena interceptorn  att fungera, eller så här, den funkade men gav felmeddelande till centralenheten att den gick trögt, och då gick det bara att justera manuellt. Vid kontroll visade det sig att dom icke älskade havstulpanerna hade bidat en stor koloni i underkant av båda interceprorerna. När dessa var avhysta fungerade det igen. Senaste programuppdateringen 2.4, har en funktion som motionerar interceptorerna i inställbara intervall, varav 24 timmar är det lägsta. Och det fungerar om systemet kopplas före batteriavskiljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utvärdering efter en säsong med Zipwake.

1 Systemet fungerar väldigt bra och snabbt.

2 Min båt håller sig i bra pitchläge utan vare sig trimplan eller interceptorer, bara drevtrimmet behöver justeras litet granna, men båten är känsligare i roll-läge då jag ser hur systemet arbetar oavbrutet under färd.

3 Interceptorerna är känsliga för påväxt av havstulpaner, vilket även har drabbat logg- och ekolodsgivarena (i pluralis) jag har rensat tre gånger under sommaren, första gången med våtdräkten på då det var kallt i vattnet, nu på höstkanten har det vuxit igen och nu är det för kallt att ge sig i vattnet även med våtdräkten på, möjligen har det varit en "bra" säsong för havstulpaner i år.

3b Jag laddade hem en uppdatering av programvaran i somras, i denna kan man ställa in att interceptorerna skall startas med olika tidsintervall, per automatik, lägsta intervall var 24 timmar, för att rensa från påväxt, detta har inte räckt till, gissningsvis skulle man behöva köra interceptorerna 4 gånger per dygn. Jag har inte kollat om det kommit ytterligare uppdatering av programvaran. 

Kort sagt, Zipwake funkar väldigt bra, men havstulpanerna är ett problem! Även traditionella hydrauliska eller elektriska trimplan får påväxt av havstulpaner, men inte så illa att dessa inte går att fälla ned eller upp. Här är det en klar förlust för interceptorerna.

Jag skall kolla hur jag målade med bottenfärg här, möjligen kanske jag tvingas ta till en giftigare och därmed förbjuden färg på den lilla ytan vid interceptorerna och logggivarna.

Till nästa säsong skall båten får en spolpump monterad, främst att spola däcket med, särskilt kring sugtömningsgenomföringen... men jag funederar på att utrusta spolslangen med ett långt böjt rör med ett munstycke, som man kan nå interceptorerna och logggivaren med, och kanske regelbundet kan spola bort havstulpanerna med... vad tror expertisen om det?

Jag är alltså nöjd med Zipwake, men missnöjd med havstulpanerna.

Möjligen hade jag kunnat klara mig med Mente Marins automatik och behållit de hydrauliska trimplanen, men då hade ju signaturen "Kvinnorsman" fått problem.... han köpte nämligen min gamla hydraulpump, och den lär ju funkat bra hos honom... 

I övrigt är det bra att ha cyklop och våtdräkt ombord, jag lyckades under juni backa på en boj och fick in dess lina i dubbelpropellern, två-tre varv... Men en tandad brödsåg löstes detta, trots att det bara var knappt 16 grader i vattnet. Propellern klarade sig, dock rev jag mig illa på handryggarna och handlederna av alla havstulpaner som satt fast på vakarlinan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-01-12 på 17:13, Georg_Ohm säger:

Ja det har jag väl alltid.... utom de ytterst fåtaliga gånger jag eventuellt möjligtvis kanske kan ha litet fel, i princip alltså....

Fel har man väl bara dom gångerna man tror att man har fel, men det visar sig att man hade rätt då också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, hbengtsson säger:

Fel har man väl bara dom gångerna man tror att man har fel, men det visar sig att man hade rätt då också...

Kunde inte sagt det bättre själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigt i våras gjorde jag om installationen av interceptorerna.

En kompis slöjdade till två adapterplattor som är helt plana på utsidan och följer akterspegelns konkava (=konvexa) yta på insidan.

Nu sitter interceptorerna med sin rygg helt plant. Testfunktionen ger genomgående låga friktionsvärden, väl inom det gröna fältet.

"Christers pôjk" han med kranlastbilen som sjösatte båten, kunde med lastbilens luftfjädrings hjälp väga båten, och kom fram till ett den vägde 5,4 ton med fyllda tankar, jag trodde båten vägde 4,5 ton och hade programmerat zipwakens centralinstrument för den vikten, med den nya tyngre vikten inlagd får jag en annan kurva och båten beter sig bättre i vattnet, det vill säga interceptorerna jobbar på ett mer effektivt sätt.

Så även om det förra året inte var helt problemfritt, så, peppar, peppar, fungerar det bra just nu, men vi får väl se när havstulpanerna kommer. Nu är nedersta kanten av  interceptorna målade med Hempels Silic One, liksom propeller och loggivare, får se hur det funkar, kan ju i alla fall inte bli sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS måste väl ändå hålla med om att inte bara priset utan framförallt byte av befintligt system samt återmontering måste noga vägas in när man räknar på detta. 

Tror inte tummen mitt i hand skall ge sig på detta, jag satte in mente marin på befintligt system i min Nimbus 29

6500kr och det var inte svårt.

Att slippa sitta som du skrev själv med handen o trimma konstant är underbart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 augusti 2018 vid 14:17 skrev petelars:

Funderar på ett interceptor-system och ser att Volvo Pentas egna är betydligt billigare(ca 8500 kr)!

Vad är skillnaden?

Någon som provat?

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=643-945-946&sok=&id=4823

Jag har bara sett och läst om VPs variant, och vad jag kan utröna är elektroniken enklare, inte så många inställningsmöjligheter. Prvat har jag aldrig gjort.

16 timmar sedan skrev Nim26:

TS måste väl ändå hålla med om att inte bara priset utan framförallt byte av befintligt system samt återmontering måste noga vägas in när man räknar på detta. 

Tror inte tummen mitt i hand skall ge sig på detta, jag satte in mente marin på befintligt system i min Nimbus 29

6500kr och det var inte svårt.

Att slippa sitta som du skrev själv med handen o trimma konstant är underbart. 

Jovisst har "ts" räknar på det, en ekonomisk förlust som tar många år att tjäna in på minskad bränsleförbrukning, om någonsin.

Att byta till Menta hade ju varit det mest ekonomiska, men då jag ville få effektivare reglering hade jag behövt större trimplan och kanske elektromekaniska cylindrar från Lenco. Även det hade varit billigare. VP system med interceptorer.

Nu blev det Zipwake efter en gedigen presentation på en båtmässa.

Har fått väldigt bra support, och snabb leverans av reservdel efter reklammation.

Denna säsongen har systemet funkat ypperligt, det var bara en gång i våras som centralenheten indikerade fel, trots att det fungerade. Efter omstart var det ok, sedan inga fler felmeddelanden.

Gjorde ju om installationen i vintras, nu sitter interceptorerna bra och ger gröna värden vid test.

Kollade interceptorer och loggivare häromdagen, en del havstulpaner, men interceptorerna som motioneras en gång per dygn hade klarat sig bra, värre med en av loggivarna som vuxit fast.

Men det är ju möjligt att jag kunnat spara 11.000kr genom att köpa ett annat system, Mente med de gamla trimplanan, eller lagt mer pengar på annat dyrare system. Men nu har jag Zipwake och det fungerar nu väldigt bra efter det att jag intallerade det på rätt sätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att det fungerar och att du är nöjd😊

Redigerad av Nim26
Felstavat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...