Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har kommit så långt att jag monterat mina 600s zipwakes på en uppljuten platta som är planare än kravet.

Mitt problem är att när jag testar interceptorerna blir momentet för högt...

Gult på alla utom en som blir röd?!?

Allt är nytt, ingen skit, inte bottenpwlatta ännu.

Någon som monterat och testat ännu?

 

Samma erfarenhet!

Jag skulle väl egentligen ha kontaktat Zipwake direkt, men inte gjort det.

Jag tog isär inetrceptorerna och letade efter vassa kanker och gjutskägg, slipade litet någonstans med nagelfil, och montarede igan, blev iallafall "gröna värden" men så tog jag trädgårdslangen och spolade på interceptorerna, dom är ju vattensmorda i vanliga fall, och då blev det bättre. Sedan har jag nu kört testprogrammet ett tjugotal gånger och värderna ligger runt 32- 40 vaddetnuvarförenhet. Misstänker att dom slits in efter en tids användning.

 

Däermot tycket jag det tar lång tid för centalenhetan att hitta satelliterna, jag har inte någob extern antenn eller kopplat ihop med navigatorn.

Men nu står båten alldeles intill en husvägg, om det kan försämra mottagningen, men navigatorerna hittar satelliterna på några sekunder.

 

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Då känns det lite bättre men kommer kontakta leverantören på tisdag.

Första uppstart av gps kan ta en halvtimma

Innan den laddat ner satellitkartor och enheten fått ställt klockan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Då känns det lite bättre men kommer kontakta leverantören på tisdag.

Första uppstart av gps kan ta en halvtimma

Innan den laddat ner satellitkartor och enheten fått ställt klockan.

Återkoppla gärna vad leverantören sade.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör jag.

Tack för input.

Kollar på lite andra ställen för att se om det är ett isolerat eller utbrett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mitt system är ju nu också installerat.

Båten står på land.

Mina interceptorer går också litet trögt, men de tycks gå bättre när dom är blöta.

Det tar rätt lång tid för centralenheten att hitta satelliterna.

Jag köpte aldrig extraantennen. 

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har fått höra att åtdragningsmomenten i instruktionen är viktigt att hålla...

Det gjorde inte jag...

Så jag väntar med att kontakta leverantören tills jag gjort rätt...

Redigerad av Sebtho
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått höra att åtdragningsmomenten i instruktionen är viktigt att hålla...

Det gjorde inte jag...

Så jag väntar med att kontakta leverantören tills jag gjort rätt...

Ja dra inte med skruvdragaren!

Jag gick varvet runt och lossade mina ett kvarts varv också.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har fått höra att åtdragningsmomenten i instruktionen är viktigt att hålla...

Det gjorde inte jag...

Så jag väntar med att kontakta leverantören tills jag gjort rätt...

Ja dra inte med skruvdragaren!

Jag gick varvet runt och lossade mina ett kvarts varv också.

..

Vilka bra tips ni kommer med! Håller på att installera mitt system men väntar tyvärr på att montera interceptorerna... måste få lite mer plus på termometern då jag ska stryka på 1-2 lager gelcoat. Har dock förberett med kabeldragning, montage av distributionsenhet och instrumentpanel... även mätt ut och borrat för interceptorerna.

 

Då får man ta fram momentdragaren och hålla sig till rekommendationerna. 

 

Ska bli spännande att testa dessa även om jag inte får uppleva körkänslan så mycket, båten såld samtidigt som installationen påbörjad (var beräknat). 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För rätt så längesedan köpte jag en sats med torx-skruvmejslar, med T-handtag, Biltema tror jag det var.

Dessa kom väl till pass.

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5Nm är väldigt lite...

2Nm till servot är så mycket du orkar dra med två fingrar med en lite skruvmejsel...

Så det vart nog ganska regält för hårt draget från min sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Zipwake en nmea2000 kontakt? Om så är fallet kan ni dra den till era plotters - om dom har nmea2000.

Den modellen som skall monteras på min båt, Humphree, har ingång för nmea2000, så man slipper en extra antenn, bara att koppla in på plottern - så hämtar den gps signalen därifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Zipwake en nmea2000 kontakt? Om så är fallet kan ni dra den till era plotters - om dom har nmea2000.

Den modellen som skall monteras på min båt, Humphree, har ingång för nmea2000, så man slipper en extra antenn, bara att koppla in på plottern - så hämtar den gps signalen därifrån.

Jo den har NMEA2000 men jag köpte aldrig till den kabeln, försäljaren garanterade att den interna antennen skulle vara fullt tillräcklig.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lättat på skruvarna nu och nu är alla på grönt, Puh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte idag. Kört en bit, tycks fungera väldigt bra och snabbt.

Båten går fem knop snabbare på fulla varv,men beror väl mest på att botten är nymålad.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller båten sig helt rak eller lägger den sig lite innan den korrigeras? 

Skall bli spännande att höra hur du upplever resan upp i plan, om den är kortare och hur du kommer uppleva båten när det blåser mycket. 

Jag vet ju inte hur vindkänslig din kärra är/var.. Vår båt är otroligt "vinglig" så den kommer att må bra av systemet som vi skall ha. 

Sen är även - förbrukningen intressant.

Även om bränsleförbrukningen är den minsta kostnaden på en båt är det intressant att se om den blir lägre - som dom säger i marknadsföringen av systemen. :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blåste omkring 10m/s en del korta vågor.

Båten gick stabilt, även när jag kom ur lä och fick vinden i sidan. Men den bankar som vanligt vid kraftig gir, men det kan man ju programmera bort, om man nu inte vill ha den egenskapen.

Nej, den går helt rakt i både rolled och pitchled hade drevtrimmet neutralt i "0".

Men jag körde kanske 2 M och omkring 15-20 minuter, så det är för kort sträcka och tid att göra några andra utvärderingar än att det fungerar så långt.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute på en dagstur idag.

Konstaterar att intercetorerna jobbar och kompenserar hela tiden, båten går plant och rullar minimalt.

 

Men jag har nte lyckats lista ut antirollnivån, den kan man ställa in mellan 0 och 10.

Är det så att båten rullar eller bankar inte alls vid kraftig gir om nivån är ställd till 10? Eller är det tvärtom?

Eller har den inget med rullningen i girar att göra alls?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ju rimligtvis vara så att den kompenserar maximalt vid 10?

 

Vad tror Du annars om bromseffekten på interceptorer vs traditionella trimplan?

 

Jag är en sådan som kopplar bort allt som minskar farten med en halvknop oavsett om det skulle råka rulla lite.

Trimplanen är helt uppfällda om det inte är så mycket slagsida att våta ytan ökar och farten därmed minskar.

Jobbarbåten har interceptorer och fritidsbåten trimplan.

Men båtarna är så olika att en direkt jämförelse blir rätt meningslös.

Känslan är dock att trimplan bromsar mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med trimpan i förra båten och förra säsongen i den nuvarande ökade farten med en till två knop med samma varvtal om man fann ett gynnsamt gångläge.

Ja våta ytan är kritisk, den skall varaesig vara dör liten eller för stor, gäller att finna balansen.

 

Med interceptorer i år går båten fem knop snabbare nu, men botten är ju nymålad och ren och en mycket liten defekt på den yttre propellern är fixad, så det är kanske inte interceptorenas förtjänst, men svårt att svara på den frågan, det krävs väl vetenskapliga jämföreler med två identiska båtar utrustade med trimplan resp. interceptorer för att objektivt kunna svara på den frågan. Iofs så påverkades inte farten av den lilla propellerskadan, då jag vet precis när jag fick denna skada. Så det beror nog på den nymålade bottnen.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är färdig med installationen och fick 3m skarv kabel till zipwaken över som finns om någon behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det går trögt och ger röda testvärden beror på att man dragit bottenplattans skruvar för hårt.

 

Jag har nu kört omkring 40M med båten, och det fungerar väldigt bra, jag ser på displayen att interseptorerna hela tiden jobbar.

Jag har även laddat ned den senaste programvaran, denna ger tydligen ingen begränsning av strömmen då interceptorerna fälls in.

 

Men jag hade ett problem, bb servomotor i interceptorn lade av, inga som helst problem att reklammera, jag fick en ny med en gång, men det blev två lyft av båten, ett för felskning och ett lyft för byte av servomotorn. Iofs inga stora problem, men en merkostnad. Men detta fixade sig då "gubbarna vid kranen" tog sin lunch, upp innan lunchen och i efter lunchuppehållet, det är ju annars inte lätt att få en extra tid vid kranen så här års.

 

Men körde senast i förmiddags i lätt vresig sjö, fyra personer och fulla tankar, tung båt, men det fungerar bra, jag har hittat en libell från ett trasigt vattenpass som jag limmar fast på instrumetmanelen och kollar med gångläge och mot zipwakedisplayen, och båten håller sig bra i roll och pitchläge, precis som den skall göra.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känslan att trimplan bromsar mindre än interseptorer tror jag är just en känsla.

För att uppnå samma lyfrkraft i aktern måste ett trimplan tryckas ner betydligt mycket mer än interseptorn eftersom trimplanet är mindre bra på att skapa den önskade uppåtriktade kraften.

Vilket verkar jobbigast i 30 knop?

  • Sticka ner fingrarna 2 cm rak ner i vattnet.
  • Hålla ner hela handflatan i 30 graders vinkel.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stundtals är det så mycket maneter i vattnet att jag inte vill sticka ned hand eller fingrar.

Men tre fingrar ger mindre motstånd än hela handflatan.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar konstigt att det skulle skilja då det är samma kraft som måste skapas i slutänden.

"Känslan" bygger jag på jobbets 20x6 m, 1500 hästar arbetsfartyg. Hon sackar direkt ett par knop i march om man försöker trimma bort en slarvig lastning i tvärskeppsled.

Från typiska 27 knop till neråt 25.

Farten gör väl oftast det samma, förutom vid sjöräddningsuppdrag, men det blir ju kubikmetervis skillnad i årsförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är så konstigt att olika metoder att skapa en kraft är olika effektiva.

En interseptor och ett trimplan är ju förhållandevis lika, jämfört med ex.vis en hjulångare och ett propellerdrivet fartyg, men det finns trots allt också skillnader.

Trimplanen har en större yta som ger friktion mot vattnet.

Trimplanen ger mera virvlar på ömse sidor och även bakom trimplanet.

 

Det finns ingen orsak för mig att "marknadsföra" interseptorn, men spontant tycker jag den verkar effektivare på att ge just den lyftande kraften utan att en massa andra felriktade krafter och virvlar i vattnet bildas.

 

Jag har inte funderat så mycket mer på var energin går förlorad och mitt exemplet med fingertopparna eller hela handen i vattnet räcker för att övertyga mig om vad som är mest effektivt.

 

Interseptorns snabbhet och Zipwakes styrning bidrar säkert tillatt spara energi när gångläget hela tiden ska trimmas för bästa komfort och ekonomi. Den vinsten får man ju inte glädje av på samma sätt om man kontinuerligt har den ena interseptorn nere för att trimma en snedlastad båt.

Samtidigt tror jag inte att trimplan skulle ge mindre fartminskning utan snarare lite större.

 

För att få ett korrekta svar krävs att både trimplan och interseptorer prövas på samma båt under samma omständigheter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vinsten för min det är att jag hela tiden slipper ha vänsterhanden på trimplansknapparna, det bekräftas av att jag på displayen ser att båda sidornas interceptorer jobbar nästan kontinuerligt. Om det sedan blir en bränslebesparing också, kommer jag toligtvis aldrig att få veta med den trubbiga mätmetod jag har nu genom att notera i loggboken bunkermängd och avverkad distans.

..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lämpar sig Zipwake system på en 14 graders botten? Är det mer lämpat till V-bottnade båtar?

 

Min Flipper är långt ifrån V-bottnad. Är det lönt att satsa på ett Zipwake system till min båt?

 

//B

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte att bottenvinkeln är avgörande, Zipwake passar nog de flesta bottenvinklar, kolla bilderna på hemsidan, på exempel på olika båtar som fått Zipwake..

Men däremot är det ju väldigt bra om ytan där interceptorerna skall sitta är rak, eller slät, på en del båtar är akterspegeln lätt konvex, då blir monteringen svårare.

Det finns ju också en mitteninterceptor som man monterar i mitten, mellan de båda yttre interceptorerna.

 

Under "references" finns det blider på montage på en mängd olika båtar, bland annat Targa 27.1 och en Uttern med ganska flacka bottnvinklar, samt på några rejält stora båtar med lika litet bottenvinkel som en optimistjolle.

 

Men du menar och du har nytta av automatiken?

Är det som det var på min Nimbus att du trimmar en gång per resa och bara sedan vid större kursändringar? Eller måste du trimma hela tiden?

Ja om det är så att du måste trimma hela tiden är det ju en arbetsbesparing, att kunna koncentrera sig på framförandet av båten jämte navigation, och slippa tänka på aktiv trimning.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte avlägga en kort återkoppling av Zipwake systemet som jag monterade och provade.

Monteringen var väldigt lätt, bra installations manual och ganska få komponenter. Det enda som drog ut på tiden vid montage var att plasta igen gamla hålen från trimplanen och dra kablage fram till styrplatsen, annars flöt allt på smidigt.

Sjösatte båten förra helgen och testade. Det som märktes rätt omgående var att båten slingrade sig en aningens mer vid låg fart 1-6 knop. Att trimplanen hade mer motstånd i nerfällt läge var tydligt, däremot kändes det inte som "olidligt"... det funkar liksom. Däremot vid högre hastigheter 10-30 knop så var systemet perfekt, där gjorde interceptorerna nytta och det märktes hur lätt båten kom upp i plan och hur stabilt det blev vid viktfördelningen på båten. Om någon rörde sig lite tog det ca 6-7 sekunder innan den låg fint i vattnet igen.

Angående just motstånd i lägre farter, för att minska slingrande, borde Zipwake göra en lösning att en extra utskjutande del blir aktiv i interceptorerna som endast går igång vid önskad hastighet t ex upp till 5 knop är det 100% + extra utskjutande del.

 

Nu är dessvärre båten såld men kommer absolut skaffa ett nytt system till ev. ny båt i framtiden. Hade gärna provat dessa mera för perfekt inställning men får hoppas nya ägaren gör det.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för återkopplingen!

Jag har nu kört drygt 70M i skärgårdarna söder och norr om Rivöfjorden, Götaälvs mynning.

Jag delar erfarenheterna! Båten var slingrig redan innan i farter upp till 8-10knop, samma sak nu, om den slingar mer eller mindre kan jag inte bedöma. Men i låga farter upp till 8knop är det 100% nedfällda klaffar. Gränsvärdet är ju vid 8 knop så då börjar justeringen, kanske man skall ändra den?

 

Annars fungerar det väldigt bra! Procentsatserna på diplayen ändras hela tiden, så interceptorerna får verkligen jobba.

Triton 29 har ingen planingströskel, den lyfter i vattnet utan att först gå med rumpan djupt. Så ur den synvinkeln kan ju aotomatiken vara onödig, men den var ju innan känslig i roll-led som jag tidigare skrivit, detta kompenseras akivt hela tiden av automatiken.

 

Det har ju skrivits på detta forum innan om hur det byggs upp virvlar, turbulens bakom planande båtar som går i deplacementerande farter, dessa virvlar skulle då verka växelvis på sb resp. bb-sida och ge båten en slingrigare kurs.

Jag har ju drev med duopropeller, men det tycks inte inverka (iallafall inte positivt) på slingrigheten. Ett gammalt knep är ju att släpa på en lina eller helst en bit kätting, för att slå sönder denna turbulens, kan tänkas, men sådant vill jag inte ens exprimentera med.

 

Kanske kan man använda powertrimmet för att indvika slingrigheten? Det skall jag testa vid något tillfälle.

 

Det frågades om tomgångsvarvet i annan tråd, för KAD42, tror jag det var, kollade idag min varvräknare, kopplad till en KAD43, omkring 1050-1100 rpm, känns litet högt, finner inget i instruktionsboken om detta, men hade på mig fel glasögon... Det blir iallafall inga "klonk" vid växlingarna. Jag tror att det är 3,5knop aom är den lägsta hastigheten.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...