Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
minbuss

Sweet Sixteen däckad

Rekommendera Poster

Har äntligen gjort klart däcket. Nu ska det nåtas. Men med vad? Vill epoxi nåta men blev avrådd pga 10mm tjocklek på däck o ribb. Det kanske går iom att jag epoxibehandlat plywooden under ribben-däcket plus att jag limmat i epoxi. Använder jag mjukfog (sika) vet jag att det kommer att spricka förr eller senare. Vad göra?

post-3061-1394234386,4466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Jag vet inte hur länge du förväntar dig att Sikan skall hålla. Mitt råd är i alla fall: Nåta med Sika, detta sitter i alla fall över 10 år. Eller rättare sagt mitt har suttit i 10 år, men nu säljer jag möbeln och har ingen koll på hur länge det egentligen håller./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Nitro! Har du lackat på däcket/sikan och med vad ? Funderar på ett par lager epoxi och??

post-3061-1394234386,5053_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag var väl feg, för jag vågade och vågar inte lägga epoxy på teak/mahogny. Jag Ovatrolbehandlade däck samt överbyggnad. Det tog lite tid men än idag är trät bra. Varje vår tar jag och slipar lite lätt med vattenslippapper och Ovatrol 1. Nästa 2 - 3 dagarna lägger jag på Ovatrol 2 sedan är det bara att tuta och köra. Eller rättare sagt så hade jag gjort. Just nu är båten på väg till Köpenhamn för dansk omvårdnad. /lycka till med ditt fina däck/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du hittar en ny båt snart. Jag är ju ute efter ett blankt tätt däck. Ovatrolar nog inte. Satsar nog på epoxi och en uv beständig lack ovanpå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nåtat med epoxi utblandat med vit färgpasta. Däcket var 8mm innan slipning så att det ligger nog runt 6,5-7mm nu.Efter slipning har jag lagt 2 lager epoxi och nu två ytterligare lager med 2k fernissa. Mellan varven vattenslipar jag med 600 papper. Rätt eller fel? men så gör jag :-tackar

post-4330-1394234393,6422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja,inte e det fel iallafall!men jag brukar torrslipa med 400,det blir så smetigt med vattenslip.Damm eller smet,det e bara å välja,men jag kör maskinslip(tryckluft) med dammsugare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lade precis ett lager epoxi från NM båtepoxi på mitt däck. I foldern som följde med fanns det beskrivning på hur man skulle göra om man ville använda epoxi för att nåta, då med färgpasta iblandad, så helt fel kan det ju inte vara att nåta med epoxi. Jag blev lite orolig när jag blandade epoxin och den genast fick en tapetklisterliknande färg, den försvann dock när man rörde runt lite mer. /Micke http://hem.bredband.net/micklar

post-4838-1394234396,352_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här långt har jag kommit nu. Epoxi beslag provmonterat. Dags att börja lackera.

post-3061-1394234413,8732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller själv på att lägga om däcket på en Canberra och förväntar mig använda epoxinåt precis som du. Flott däck du fick förresten... nu ser jag fram emot att se resultaten av mitt eget jobb till nästa sommar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatt med 15hk, planade hur lätt som helst med 3vuxna 2 barn.

Stabil som attan.

NÖJD

Sten

post-3061-1394234466,727_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...