oltsson 2 Postad 11 Januari , 2017 Hej Jag har en gammal sabb typ G. Den funkar fint och gick hur bra som helst ända tills i sommar när det började rassla från från ett lager i motorn. Men det låter bara när båten `åker` eller när man kör fram. Så jag tror att det är något axiallager som är påväg att gå. Så jag undrar om någon här inne vet vilket lager det är(orkar inte plocka isär hela motorn om det inte behövs) eller har en annan ide om vad det kan vara. Jag har kollat på sabbs instruktionsbok men tycker mig inte kunna hitta vilket det är. tack på förhand mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Januari , 2017 Rent spontant tänker jag att första lagret i backslaget är trycklager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Januari , 2017 Har du backslag eller ställbar propp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oltsson 2 Postad 14 Januari , 2017 Har du backslag eller ställbar propp? det är reversering glömde skriva det=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oltsson 2 Postad 14 Januari , 2017 (redigerade) Har du backslag eller ställbar propp? det är reversering glömde skriva det=) Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) Tackar Redigerad 14 Januari , 2017 av oltsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2017 Hej! Mot slutet på pdf:en (sid 75 av 93) finns mer om propellern.De skriver att trustlagret sitter i propellerhuvudets framkant. Verkar finnas två varianter för de beskriver nylonlager men har ju ritat ett radialkullager som nr 11 trustlager? (Möjligen har den nyare versionen med 25 mm:s propelleraxel kullager?)Omstyringslagret 11 i din bild behövs väl för omställningsspaken och trustlagret 11 som överföring av propellerns skjutande kraft till skrovet. (Hade själv en snarlik konstruktion men där satt bägge lagren innanför skrovgenomföringen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 14 Januari , 2017 sabblager.jpg Har du backslag eller ställbar propp? det är reversering glömde skriva det=) Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) Tackar Tror nog du har rätt, Trycklagret sitter i propellern (trycker på akterstäven och inte på motorn), kommer ljudet från motorn så är det troligtvis det lagret som har nummer 11 i denna skiss. (hade själv en sabb 2G för några år sedan innan jag bytte båt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2017 Ett radiallager som ska ta upp axiella krafter i två riktningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Januari , 2017 Oj, tycker det liknar ett axiallager men "mina fingrar" skrev visst fel. Fy på dom. :-)Gissar att det kan sitta nylonbussningar för radiell stadga plus backning. Är ju sällan man backar så ett axialkullager enbart för framåtdriften verkar väl rimligt* slitagemässigt. (Enligt texten användes två nylonlager för framåtdrift och bara ett bakåt. Kanske blev slitaget ändå för stort framåt?)Axiallager...Det andra "omstyringslagret" 11 för reglaget är väl inte så hårt belastat, men det kan nog väsnas ändå efter många års tjänst. Blir en liten kraft på propellerbladen som vill vrida dem till full back när man kör framåt.(*) Själv hade jag f.ö. original ett axial som trustlager och ett radialkullager som fick klara backningen på min reversering av fabrikat Erion1 för 6 hästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oltsson 2 Postad 28 Januari , 2017 tack för informationen. nylonringarna som satt i propellerhuvudet är slitna och en "fram" nylonring saknas men detta körde jag med hela sommaren, ljudet kommer från motorn. Men ska plocka isär och kolla både nylonringarna samt kolla lagret i reverseringen. återkommer med resultat. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser