tindritus 0 Postad 9 Januari , 2017 Hej Jag tänkte slipa rent o spraya drevet med färg som är inköpt hos båthandlaren. Då är frågan, vad slipar ni med för något? Jag hade tänkt mig typ stålborste på borrmaskin för o ta bort det mesta. Men det var tydligen inget bra eftersom det blir stålrester kvar som kan börja rosta. Så vad använder ni när ni slipar rent? Drevet ser fint ut, ingen påväxt bara lite ojämnheter från färgsläpp osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 Det borde räcka med finslipning för hand? Annars har jag en viss förtjusning för Biltemas "grovrengörare" (20234) för vinkelslip. Den skulle jag prova. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Januari , 2017 Självklart kan du blästra och börja från början. Om original färgen sitter kvar och är i hyfsat skick, skulle jag slipat med våtslippapper. Tar lite längre tid men ett drev är inte enormt stort precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 10 Januari , 2017 För egen del har jag mer eller mindre gett upp; har testat slipa noga, grunda med etchprimer, sedan epoxiprimer och avslutat med volvo pentas originallack på spray burk (har nog även testat 2k lack ngn gång under åren). Oftast har det sett likadant ut ngt år eller 2 senare. Bortkastat arbete. Senaste åren har jag bara tvättat av drevet och sedan sprayat på med VP's lack och lite förvånat konstaterat på hösten att färgen sitter kvar! Även på ytor som varit utan ngt färglager. Dreven är pulverlackade från VP (och antar jag även från andra tillverkare) och bakade i ugn, ger mkt bättre resultat än vad man själv kan åstadkomma vid bättringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 11 Postad 12 Januari , 2017 För egen del har jag mer eller mindre gett upp; har testat slipa noga, grunda med etchprimer, sedan epoxiprimer och avslutat med volvo pentas originallack på spray burk (har nog även testat 2k lack ngn gång under åren). Oftast har det sett likadant ut ngt år eller 2 senare. Bortkastat arbete. Senaste åren har jag bara tvättat av drevet och sedan sprayat på med VP's lack och lite förvånat konstaterat på hösten att färgen sitter kvar! Även på ytor som varit utan ngt färglager. Dreven är pulverlackade från VP (och antar jag även från andra tillverkare) och bakade i ugn, ger mkt bättre resultat än vad man själv kan åstadkomma vid bättringar. Hej! Jag tvivlar starkt på att Penta eller någon annan använder pulverlack som primer. Möjligen kan de använda Pulver som toppfärg men då är det snarare för att det är billigare, inte bättre. Jag skulle tro att de använder någon form av ED dopp för att få ett jämt färgskydd över allt gods. Det är där som själva Korrosionskyddet och vidhäftningen ligger. Toppfärgen är sedan mer som ett slitskydd. Troligen har man även skyddat Aluminiumet med någon typ av eloxering också, annars skulle risken för galvanisk korrosion var uppenbart stor. Kontentan blir att man ska vara så försiktig som möjligt när man slipar i färgen så man inte går igenom toppfärgen. Går man igenom till godset, typ pga grundkänning. Då skulle jag föreslå att bättra detta område med en riktig lågmolekylär Epoxi och se till att ytan blir helt förseglad. På en begränsad yta räcker det att slipa med slipduk för hand. Räkna med att det krävs minst 250µm torr färgfilm för att det ska vara tätt = flera varv krävs. Sedan kan man spraya rubbet för att få det snyggare om man vill. Vanliga primers fungerar dåligt under vatten. De innehåller salter och det orsakar med tiden Osmos, ser ut som blåsor och luktar ruttet när de går sönder. Ren Epoxi är bättre, tyvärr så är vidhäftningen inte på topp på slät aluminium så vid större friytor bör man blästra så färgen får något att bita i. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 12 Januari , 2017 För att få epoxi att fästa bra på aluminium kan man väta sandpapper / smärgelduk och "slipa" in det första lagret, sedan lägger man vått-i-vått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 12 Januari , 2017 Petter_b, detaljer?? Är epoxi vådligt? Vilket skydd? Rekommendation på epoxi? Flera lager vårt i vått innan täcklager eller torrt efter första lagret? Tror det finns ett stort intresse för enklare men fungerande metoder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Januari , 2017 Epoxi får absolut inte komma i kontakt med huden eller ögonen. Andningsskydd behöver man däremot bara om man slipar mm, det är inte bra att andas in epoxidamm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 13 Januari , 2017 Som sagt intresserad av mer praktiska tips i ämnet... 1. Slippa bort lös färg, hur fint papper? 2. Lägg på epoxifärg 3. Slipa medan färgen våt med sandpapper 4. Måla nästa lager på våt färg?? 5. Måla nästa på torr färg? 6. Fler lager efter tålamod 7. Toppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 14 Januari , 2017 För egen del har jag mer eller mindre gett upp; har testat slipa noga, grunda med etchprimer, sedan epoxiprimer och avslutat med volvo pentas originallack på spray burk (har nog även testat 2k lack ngn gång under åren). Oftast har det sett likadant ut ngt år eller 2 senare. Bortkastat arbete. Senaste åren har jag bara tvättat av drevet och sedan sprayat på med VP's lack och lite förvånat konstaterat på hösten att färgen sitter kvar! Även på ytor som varit utan ngt färglager. Dreven är pulverlackade från VP (och antar jag även från andra tillverkare) och bakade i ugn, ger mkt bättre resultat än vad man själv kan åstadkomma vid bättringar. Hej! Jag tvivlar starkt på att Penta eller någon annan använder pulverlack som primer. Möjligen kan de använda Pulver som toppfärg men då är det snarare för att det är billigare, inte bättre. Jag skulle tro att de använder någon form av ED dopp för att få ett jämt färgskydd över allt gods. Det är där som själva Korrosionskyddet och vidhäftningen ligger. Toppfärgen är sedan mer som ett slitskydd. Troligen har man även skyddat Aluminiumet med någon typ av eloxering också, annars skulle risken för galvanisk korrosion var uppenbart stor. Kontentan blir att man ska vara så försiktig som möjligt när man slipar i färgen så man inte går igenom toppfärgen. Går man igenom till godset, typ pga grundkänning. Då skulle jag föreslå att bättra detta område med en riktig lågmolekylär Epoxi och se till att ytan blir helt förseglad. På en begränsad yta räcker det att slipa med slipduk för hand. Räkna med att det krävs minst 250µm torr färgfilm för att det ska vara tätt = flera varv krävs. Sedan kan man spraya rubbet för att få det snyggare om man vill. Vanliga primers fungerar dåligt under vatten. De innehåller salter och det orsakar med tiden Osmos, ser ut som blåsor och luktar ruttet när de går sönder. Ren Epoxi är bättre, tyvärr så är vidhäftningen inte på topp på slät aluminium så vid större friytor bör man blästra så färgen får något att bita i. //Magnus Skrev väl aldrig att Vp använder pulverlack som primer. Ytbehandling brukar ske i ett antal steg. Det jag ville få sagt är egentligen precis det du skriver i andra stycket dvs var rädd om original-ytbehandlingen, det man gör själv blir inte lika bra! Annars vad gäller slipning så kör med vattenslippapper 240-320 beroende på hur ytan ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 15 Januari , 2017 Mitt inlägg var specifikt en kommentar till: "Ren Epoxi är bättre, tyvärr så är vidhäftningen inte på topp på slät aluminium så vid större friytor bör man blästra så färgen får något att bita i." Även om man blästrar så oxiderar ytan omedelbart, syftet med att lägga på epoxy samtidigt som man slipar är just att förhindra att det blir oxidation. Det är förstås inte optimal för ytfinishen men det kanske man kan lösa genom att slipa i efterhand. Om man lägger på nästa lager innan det förra härdat ordentligt så får man en kemisk bindning mellan lagren, se http://www.westsystem.com/ss/epoxy-chemistry/. Dock måste man vara försiktig om man ger sig på att slipa ytan innan den är helt härdad eftersom slipdammet kan orsaka allergier. Så länge man inte slipar ohärdad epoxy så är det ganska trevligt att jobba med, har man hyfsat bra ventilation så behövs ingen gasmask eller dyligt. Ren epoxy är också bra att ha i "verktygslådan" då man kan använda det till mycket, t.ex. är det enkelt att själv blanda till olika lim eller spackel. Jag har dock ingen erfarenhet av att måla på epoxyn. Jag brukar mest använda det där det inte syns, men om jag jag skulle lägga på kanske tre eller fyra lager under en dag så att man får den kemiska bindningen som nämns ovan, sedan vänta till nästa helg så att det härdar ordentligt och slutligen måla som vilken annan yta som helst. http://www.westsystem.com/ss/finish-coatings/Notera att du inte nödvändigtvis behöver måla, epoxy tål dock inte UV-strålimng så om lagningen utsätts för solen så måste du måla. Som sagt intresserad av mer praktiska tips i ämnet...1. Slippa bort lös färg, hur fint papper?2. Lägg på epoxifärg3. Slipa medan färgen våt med sandpapper4. Måla nästa lager på våt färg??5. Måla nästa på torr färg?6. Fler lager efter tålamod7. Toppa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser