Promod 18 Postad 9 Januari , 2017 (redigerade) Jag håller på att uppgradera min nyinköpta båt som ligger i en varmhall denna vintern och vill därför passa på att få klart de mest prioriterade områdena nu. Det är en Bayliner 285, årsmodell 2003. Det känns som mycket i båten är anpassat för bryggsegling och tillgång på landström, vet inte om det beror på att det är en amerikansk båt. Jag har slängt ut varmvatten beredaren som endast var inkopplad för 220V. Har precis installerat ett ankarspel i aktern, vilket stod överst på priolistan. Nu tänkte jag ta mig an elen. Jag har bytt all belysning till från halogen till LED, resultatet blev 11,8 W istället för tidigare 150 W. I båten sitter för närvarande en batteribank med 2 st 77 Ah, min plan är att göra följande: Installera en solpanel på ca 150 W Två batteribank med 1 st 80-100 Ah startbatteri och 2 st 100-115 Ah förbruktningsbatteri Sätta in nån typ av skiljerelä Det kommer vara första säsongen med båten och jag har svårt att uttala mig om behovet men vi kommer mestadels ligga i naturhamnar och vill gärna kunna göra det utan att ständigt behöva tänka på strömmen. Förutom kylskåp så kommer vi använda både TV och radio samt vilja ladda Ipads och telefoner. Nu till frågorna: Vad är senaste rönen erfarenheterna vid valet av solpanel, jag siktar på ca 150 W som skall sitta platt på targabågen. Tänker främst på valet av mono- eller polykristallin? Vilken regulatortyp är att föredra till solpanelen är det värt att satsa på en MPPT eller är något annat att föredra? Skiljerelä, billigt från Biltema, grundsats från Skyllemarks, eller en setup med CTEK prylar vad anser expertisen här? Toppen om ni kan ge mig lite råd och tips på vägen och eftersom jag gärna vill prioritera elen inför kommande säsong får ni gärna beskriva hur ni skulle gjort? Tack på förhand David Redigerad 9 Januari , 2017 av Promod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 Mono/poly-kristalint spelar ingen roll egentligen, skillnaden är att en polykristalin är större för samma effekt därför kör man helst mono. Satsa på 3x50W, det är bättre med flera mindre än en stor. 150W brukar räcka ganska bra. MPPT ger i praktiken 10-15% mer men det finns många dåliga MPPT-regulatorer, uppåt 1000kr börjar de bli bra. En PWM regulator för 200kr fungerar också bra men ger som sagt lite mindre. Biltemas skiljerelä fungerar utmärkt, det är många här som har det. Nästa steg är en DC/DC omvandlare för några tusen som ger en radikal förbättring vid generatorladdning. Men med 150W solpanel lär du klara dig ändå. Satsa på AGM till husbatterier, våta batterier är förlegad teknik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 9 Januari , 2017 (redigerade) Tack för svar Bhemac! Satsa på 3x50W, det är bättre med flera mindre än en stor. Kan du ge lite mer info kring hur man skall tänka här och varför fler är att föredra? Mvh David Redigerad 9 Januari , 2017 av Promod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 För det första är en jättepanel känsligare rent mekaniskt sen finns ju risken att man kör båtshaken i. De behöver man bara byta en istället för hela. Till sist har vi det där med skuggning, skuggas en 50W:are ger panelen fortfarande 100W. Skuggas 150W panelen ger den noll. Nu är det inte bara master som skuggar, det finns ett otyg som heter moln också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 9 Januari , 2017 Hej, DC/DC omvandlare nämns. Tips på det är Sterling ProAlt C, satte in en sådan för två år sedan och den laddar mina AGM 3x110Ah supersnabbt. Trycker in min dygnsförbrukning ca. 60-70Ah på 1tim till 1tim 15min. Utan den tog batterierna inte emot mer än knappa 30A som mest och sedan gick det snabbt neråt så det tog rejält mycket längre tid att få fullt igen. Det kanske någon som kan 12V bättre än jag förklara. Jag nöjer mig med att konstatera att det fungerar utmärkt. //T 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 Förklara och förklara, jag nöjer mig med att den fungerar. Den gör det generatorn borde göra men inte klarar. Min är på max 130A, kostar strax under 4tkr. http://www.jgtech.com/pdf/A2B.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 Januari , 2017 Har också en "amerikanare" som jag kör 1 startbatt på 80Ah och i förbrukningen 2x115Ah. 100 W solpanel och Ctek dual 250 som skiljrelä/regulator. Funkar klockrent för mig. Sen finns det massor för och emot ctek och andra märken på komponenterna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 9 Januari , 2017 Nöjd med Ctek dual, men en annan aspekt är att minimera förbrukning... samtlig belysning ombord är nu Led... det hjälper till att hålla ner min förbrukning, i synnerhet nu om vintern... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 Nackdelen med Ctek är att en bara laddar med 20A. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 9 Januari , 2017 (redigerade) Nackdelen med Ctek är att en bara laddar med 20A.Nu spelar det ingen roll i naturhamnen som TS vill ligga många dagar i För du starar väl inte motorn vara för att ladda batterier till allas glädje? Men är det därför jag kompletterat med en smarpass (underst på bilden) för att snabbt återladda när jag byter hamn. Men som sagt det finns många åsikter om ctek-systemet. Jag är i alla fall positiv till det och dess enkelhet. Har också bytt ut alla lampor till Led vilket gav en stor skillnad. Har man sen en bra batteriövervakning och håller koll på nivån i förbrukningsbanken klarar man sig fint. Redigerad 9 Januari , 2017 av Figo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Januari , 2017 AGM batterier i all ära men med tanke på priset, kan man fundera på om det är värt utlägget, speciellt om man har tillgång till landström och solpaneler.Mitt tips är att du bygger en grund, tex sätter in skiljerelä och sedan kör på de batterier du har, Räcker de är det fint, är det för lite kan du sätta ett till batteri. Ett 80 AH Tudor batteri kostar 800 på Hjertmans. ett 100 Ah kostar cirka 1700, Räkna själv för 2400 får du 320 Ah om du köper 80 Ah ackar. för den pengen får du ett o ett halvt 100 Ah....AGM är ännu dyrare.Att ha för mycket Ah i batterierna är inte helt bra, för det betyder att du aldrig laddar dem fulla, vilket i sin tur medför att de åldras i förtid.Om din båt startar med ett 77 Ah batteri finns ingen anledning att ha ett större start batteri.Alltså mitt råd är, "sitt" i båten och räkna på vad du behöver, och bygg ut om du behöver mer. (samma gäller förövrigt med solfångare) Finns många bra böcker El ombord mfl. där du kan få tips om hur du räknar på strömförbrukning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Januari , 2017 En större batteribank är alltid bättre, ju mindre man tar av deras kapacitet, desto längre håller de. Blybatterier mår inte alls dåligt av att inte toppladdas, snarare tvärtom. Någon referens på att avsaknad av toppladdning skulle åldra dem i förtid? I många sammanhang väljer man att bara ladda till ca 80-90% (ca 13,6V) just för att öka livslängden. AGM är ett modernare och mer utvecklat batteri med tre stora fördelar. Längre livslängd Klarar enstaka djupurladdningar. Laddas betydligt fortare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 9 Januari , 2017 jag har köpt cteks dual ink smartpass , vad jag förstår så har den solpanelsingång med inbyggd mppt teknik och skiljerelä. även en utgång som begränsar spänningen (spar på kännslig elektonik tex led?) och frånkoppling vid låg batterispänning .till dettta har jag även köpt en ctek m300 för att riktigt kunna slösa på elen vid landströmsinkoppling.detta är ej inkopplat ännu så kan inte ge något omdöme 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 10 Januari , 2017 jag har köpt cteks dual ink smartpass , vad jag förstår så har den solpanelsingång med inbyggd mppt teknik och skiljerelä. även en utgång som begränsar spänningen (spar på kännslig elektonik tex led?) och frånkoppling vid låg batterispänning . till dettta har jag även köpt en ctek m300 för att riktigt kunna slösa på elen vid landströmsinkoppling. detta är ej inkopplat ännu så kan inte ge något omdöme Solpanelsingången ses på bilden längst upp till höger i mitt tidigare inlägg. Har samma uppsättning som du men en M200 istället. Mitt omdöme efter två säsonger är toppbetyg. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Har man 150W solpanel och använder båten mest sommartid så behöver man knappt generatorladdningen. Den viktigaste komponenten blir solcellsregulatorn, det är ju den som kommer att ladda särklassigt mest, har man båten ute kan det bli 365 dagar om året. Satsa därför på en bra regulator som inte förstör batterierna. En sådan är EPsolar/Tracer 2215BN, kostar runt 1000kr och klarar 260W solpaneler. Det finns andra bra men denna är nog mest prisvärd. Vi är flera här som har erfarenheter av denna. Fördelarna är att nästan alla spänningar kan ställas dvs den kan anpassas till alla batterityper inkl LiFePO4 som kommer mer och mer. Gediget byggd och utmärkt funktion. Det finns även en fjärrkontroll/display för <300kr. Som många solcellsregulatorer så har den en lastutgång, använd den dvs anslut förbrukarna där. Då skyddas de mot överspänning, man får en elektronisk säkring och, framförallt, skydd mot underspänning dvs har man gömt en lampa tänd så kommer strömmen att brytas innan batteriet tar skada. Denna spänning kan också ställas, är man en försiktig kan man låta den bryta när batteriet går under 70% kapacitet. Tillhör man kategorin som vill bryta huvudströmmen när man lämnar båten så trycker man bara på knappen så bryts alla förbrukare. Den vanliga huvudbrytaren kan då användas till det den är avsedd för dvs bryta allt utan undantag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 10 Januari , 2017 Och vill man inte ha presentationsinstrumentet så köper man en kabel att koppla mellan regulatorn och en PC. Program laddas hem från tillverkarens hemsida. Pris 45:- Sedan går det att göra alla möjliga inställningar och uppföljningar av regulatorn. http://www.ebay.com/itm/122177520231?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Sen kan man ju sätta upp en Raspberry Pi också .... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 10 Januari , 2017 Sen kan man ju sätta upp en Raspberry Pi också .... *Flås* Har du nån tråd där du beskriver detta bygge? Har köpt lite arduino m m för nåt liknande (ej byggt än). Tyckte det verkade som att förbrukningen blev för hög med raspberry. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Varför ska man ha så många amperetimmar som möjligt? Kolla här, detta gäller AGM, våta blybatterier är mycket sämre, de klarar sällan mer än 3-500 cykler. Diagrammet visar hur många cykler man får ut i förhållande till hur många procent av kapaciteten man använder. Tex tar man bara ut 20% av batteriet så klarar det 1000 cykler, tar man ut 40% så klarar det 400 cykler. Eller, om jag brukar ta ut 40Ah mellan laddningarna med ett 100Ah batteri så håller det 400 gånger. Sätter jag in ett likadant batteri till så klarar det 1000 gånger. Ganska enkel matematik att förstå varför stora batteribankar lönar sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Sen kan man ju sätta upp en Raspberry Pi också ....*Flås* Har du nån tråd där du beskriver detta bygge? Har köpt lite arduino m m för nåt liknande (ej byggt än). Tyckte det verkade som att förbrukningen blev för hög med raspberry. Här: https://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=26987.0 Jag sökte på "Raspberry Pi epsolar". Rasperryn ligger på skrivbordet men regulatorn sitter i båten så det är ingen panik ännu. En kul tanke är ju att skicka hem data via 3G en gång per dygn sen får det väl bli en Raspberry och en 42" tv i hallen.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 10 Januari , 2017 Ok så det var inte din bild? Jag har räknat lite på Rpioch den drar ju skitmkt ström. Den kommer ligga och slita på batteriet rätt mycket, i onödan. Funderade därför på nån optimerad arduino med eget lipo-batteri (främst för att det är litet, billigt, tål väldigt många cykler och det finns många färdiga lösningar. Sen fastnade jag på hur jag ville göra med uppkopplingen. Vore ju trevligt med realtid (3g) eller realtid-på-begäran (3g/gsm). Men för batteriets och datamängdens skull så är schemalagd påslagning av gsm, gprs till rpi-server i hemmet en rimligare lösning. För mig som har ett enda batteri är det helt onödigt men jag sätter det på nöjeskontot. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Ok så det var inte din bild? Jag har räknat lite på Rpioch den drar ju skitmkt ström. Den kommer ligga och slita på batteriet rätt mycket, i onödan. Funderade därför på nån optimerad arduino med eget lipo-batteri (främst för att det är litet, billigt, tål väldigt många cykler och det finns många färdiga lösningar. Sen fastnade jag på hur jag ville göra med uppkopplingen. Vore ju trevligt med realtid (3g) eller realtid-på-begäran (3g/gsm). Men för batteriets och datamängdens skull så är schemalagd påslagning av gsm, gprs till rpi-server i hemmet en rimligare lösning. För mig som har ett enda batteri är det helt onödigt men jag sätter det på nöjeskontot. Nej fasen, det jag inte kan sno, det stjäl jag Så här tänkte jag: Finns det ordentligt med solenergi så får Raspen gå, annars stänger vi ned. Den får starta upp tex var fjärde timma via yttre timer. Eller så kan den fjärrstartas via mitt larm. Gärna kunna start upp vindistrumenten för att få vind-riktning/hastighet, vattentemp och djup (!) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 10 Januari , 2017 En större batteribank är alltid bättre, ju mindre man tar av deras kapacitet, desto längre håller de. Blybatterier mår inte alls dåligt av att inte toppladdas, snarare tvärtom. Någon referens på att avsaknad av toppladdning skulle åldra dem i förtid? I många sammanhang väljer man att bara ladda till ca 80-90% (ca 13,6V) just för att öka livslängden. AGM är ett modernare och mer utvecklat batteri med tre stora fördelar. Längre livslängd Klarar enstaka djupurladdningar. Laddas betydligt fortare. enligt Exide är det rekommendabelt att överladda batterierna: "Överladdningen syftar dels till att återbilda de sista resterna av det blysulfat som bildas på plattorna under urladdning till aktiva material, dels att häva den stratifiering som uppstår under laddning i batterier med fri flytande elektrolyt." http://www.exide.nu/laddning-av-batterier/ Att en större batteribank alltid är bättre är lite tveksamt. Om man inte laddar fullt är det meningslöst, som att ha en stor tank, men att bara tanka den halv. (vilket också blir konsekvensen om man förbrukar mer än man hinner ladda upp medan man kör. ) Förutom att de kostar pengar med onödiga batterier är de tunga vilket påverkar bränsleförbrukningen i vissa fall även gångegenskaper negativt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Januari , 2017 Det Exide menar är Utjämningsladdning, överladdning är ett illa valt ord som de nog är ensamma om att använda. Se text nedan om utjämningsladding. I princip är det alltid bättre ju större bank man har, åtminstone om man undantar extrema överdrifter. Framförallt är det lönsamt, se kurvan ovan. Sen minskar även Peukert effekten. Utjämningsladdning Det får inte göras med gel- eller AGM- batteri. Den är till för att: Löser upp blysulfat som bildats på polerna. Hindrar batteriet från att åldras permanent. Blandar om elektrolyten. Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler. Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning. Efter att batterierna har nått slutet på acceptansladdningen, skall batteriet fortsätta att laddas med 4% av C tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V). Till exempel ett 200 Ah batteri skall laddas med 200 Ah * 4% = 8 A. Detta kan ta några timmar. I en del tillämpningar där maximal energilagring är viktig, görs detta steg vid varje laddcykel. Om syrans densitet skiljer mellan cellerna, är det en tydlig indikering på att där behöver göras en underhållsladdning. I tempererat klimat behöver man göra detta var åttonde vecka (varannan månad). Är man i tropikerna får man inte vänta mer än sex veckor mellan utjämningsladdningarna. Eftersom elektrisk utrustning och lampor kan skadas vid en så här hög spänning , skall batteriet vara off-line. På ett vått batteri gäller det att man alltid har så mycket syra i cellerna att det täcker plattorna. Efter en utjämningsladdning kokar det bort en del vatten, så det är lämpligt att fylla på vatten när laddningen är klar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Januari , 2017 Det finns tillverkare av både GEL och AGM som rekommenderar utjämningsladdning. Att andra i många fall ändå avråder ( försiktiga tillverkare ) är självklart att det ökar risken att någon överladdar på ett sätt som inte är i enlighet med tillverkarens anvisningar - USA är stämningarnas förlovade land? Utifrån det synsättet är det självklart bäst att ha en stor batteribank och urladda så lite som möjligt. Är användningen tillräckligt liten räknas det inte ens som en cykel ( Mellan 10-25% anger olika märken ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 11 Januari , 2017 Grymt, tack för alla svar! Väldigt informativt och lärorikt, nu är det bara att inhandla prylarna och sätt igång. Jag har redan lagt min första order på eBay Mvh David 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Januari , 2017 Grymt, tack för alla svar! Väldigt informativt och lärorikt, nu är det bara att inhandla prylarna och sätt igång. Jag har redan lagt min första order på eBay Mvh David trevligt , vad blev det för prylar då- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 22 Januari , 2017 Spännande med någon som gör något liknande som en själv. Jag har en Bayliner 2855 -00 men med samma layout som 285 (dörr till akterkabinen osv). Har inhandlat Led men inte blivit helt klar med installationen ännu. Den stora elsaneringen för min del handlade annars om kylskåpet som skeppades med min modell. Det ska enligt manualen dra 100Ah/dygn under normala förhållanden. Det första jag gör är således att skicka ut det ur båten och införskaffa en Isotherm CR 65 Elegance istället som passar bra i hålet (räknar med runt 30 Ah/dygn). Det blir också nya batterier och införskaffa solpanel. Jag går lite emot strömmen när det gäller batterierna och ska testa att köra med relativt liten AGM-bank (1*95 Ah AGM Biltema +likadant för start). Jag räknar med att strömförbrukningen med det nya kylskåpet ska bli så låg att jag bör klara 50% gränsen på batteribanken och då ska man enligt spec klara flera 100 cykler vilket innebär gott om somrar med vårt användande som kanske handlar om uppåt 20 nätter i naturhamn. Om jag förstår rätt blir batterier också sämre med tiden och inte bara av cykler och då kanske man i slutändan får byta ut sin stora batteribank i förtid iaf? När det gäller solpanel är jag inne på att börja med en "flexibel" 100w panel att lägga på kapellet eller dylikt när man ligger i hamn. Hur har du tänkt sätta 150w panel på targa-bågen? Hade gärna haft panelerna ständigt inkopplade men vet inte riktigt hur man ska få plats med så mycket på bågen. Låter man dom överlappa kapellet blir det lätt trångt när man väl ska ta av det och man vill ju inte bygga så mycket på höjden där uppe... En sista fråga till föregående forumskrivaren som förordar Epsolar MPPT regulatorn. Det är säkert en rejäl regulator men är det verkligen så stor skillnad mot de extremt billiga man kan få på eBay som förvisso bara är PVM? De där 10-15% kan man ju lägga på lite mer solpanel istället - eller? Lite kul att kunna koppla datorn på den iof :=) Hade gärna sett en BT modul och app men det kanske kommer. ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2017 Du kan mycket väl börja med en billig PWM-regulator. Att tappa 10-15% är inte mycket. Epsolar har många fördelar, tex att man kan justera spänningar, att den reglerar lasutgången på plussidan till skillnad mot nästa alla andra som reglar på minussidan. Bra finesser men som kan vänta. Byter man senare regulator så har man en i reserv (sålde en 100kr regulator i somras för 500!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 22 Januari , 2017 Kan man i princip ta första bästa på eBay eller har du, eller någon annan, en PWM-regulator att rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser