Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gäst Aron

Bella 620 DC 200 hk Optimax

Rekommendera Poster

Gäst Aron

Någon som vet hur Bella 620 DC går med en 200 hk Mercury Optimax?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer förstås att gå som ett skållat troll. Båten är ju för övrigt godkänd för upp till 225 hk så nog tål båten 200 hk. Tänk på att den kommer att bli _mycket_ dyr att försäkra med en så stor motor. Härligt med 200 hk på akterspegeln men jag skulle nog nöja mig med 140-150 hk. De testa den med Mercury Optimax 150 i Båtnytt nr 3 2003 och de skrev att det var en perfekt styrka för denna båt. Den toppade 42 knop. Förmodligen är det lite slöseri med pengar att hänga 200 hk då 150 hk räcker i de flesta fall och med tanke på den extra inköpskostnaden och försäkringskostnaden om du väljer 200 hk. Men oj vilken acceleration det måste vara med 200 hk på akterspegeln... Skall du köpa nytt (båt och motor) eller begagnat? Frågan är om inte Bella 640 DC är ett klokare val, du får inombordare och 220 hk. Inombordare gör att den blir mycket billigare att försäkra. Den testades i Vi Båtägare nr 3 2005 där den utsågs till något bättre köp än Yamarin 6420 då Bellan är lite billigare (dock inte teakdurk inräknat då i Bellan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dan Davidsson

Hej! Jag har haft en Bella 620 DC med Mercury 200 Optimax och det är en perfekt kombination. Härligt drag i båten. Toppar något över 50 knop, men den farten är svårt att hålla då båten lätt börjar vobblar i farter över 47-48 knop. Men att köra båten i 40 knop på hyfsat lågt motorvarv är en skön känsla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och min sambo köpte en Bella 620 med Mercury 200 hk Optimax -2005 och är jättenöjda. Det finns många Bellor med 115 el 150 hk motorer till salu vilket tyder på att de är för klena (vi kör i Stockholms skärgård).

/Pillan

post-27552-1394235136,6436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser riktigt fin ut.

Det lär väl röra på sig med 200 pollar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den gör 52 men som någon skrev i ett tidigare inlägg så blir den lite vinglig i så höga hastigheter. I 35/40 går den allra bäst givetvis inte i för livlig sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det problemet med min Bella innan.

Men det försvann när jag höjde motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför väljer man att köra med Optimax med Bella 620 DC istället för 4-taktaren?

Är det för att Optimaxen har ett lägre pris? Men vad är skillnaden i förbrukning?

Mvh

Senast ändrad av Sharkbait | 27 juli 2007 | 23:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte få den här tråden att bli en diskussion om 2-takt vs. 4-takt, men det verkar som om 4-taktsfolket har lite svårt att förstå att det finns dom som gillar 2-taktarna. Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv klart finns det människor som gillar 2-takt.

Undrar mest varför man väljer en 150hk eller 200hk 2-taktare!? Är det för att inköpspriset är lägre? Vad är skillnaden i förbrukning på 150hk & 200hk 2-taktare Vs 150hk & 200hk 4-taktare?

Är inte ute efter att ösa skit på varken 2-taktare eller 4-taktare. Är mest nyfiken över tankesättet när man tar en 2-taktare på 150-200hk..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vanligaste orsaken till att en del väljer en direktinsprutad 2-taktare istället för en 4-taktare är nog i huvudsak en lägre vikt och en rappare acelleration hos DI 2-taktaren. I inköpspris och i bränsleförbrukning så är det den samma hos båda motortyperna, men däremot är servicekostnaden billigare hos DI 2-taktaren.

Om man däremot talar om 2-taktare med förgasare så är dessa väldigt billiga i inköp och är ännu billigare att serva. Med de drar mer bränsle och olja.

Jag gissar att det är ungefär så här som förklaringen ser ut.

I vissa fall är det bättre med en 4-taktare och i vissa fall är det sämre. Utanpå detta så är det också en smaksak och vad man tror på.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...