Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Ronnebynilssons

EFTERLYSNING

Rekommendera Poster

Hej, EFTERLYSNING av info om denna plastsnipans ursprung, jag har hört att den härstammar från västkusten, men den likar även sydost-modellerna Blekinge/Öland

post-110105-0-58086100-1483620894_thumb.jpg

post-110105-0-63392800-1483620543_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under en tid på 70-80 talen byggdes det en väldigt stor mängd olika båtar i mindre serier. Det fanns ett båtvarv i stort sett i varje industriområde i Halland och Bohuslän, och troligtvis på andra ställen i landet också. Ja denna skrovformen tangerar väldigt väl de bohusländska traditionella allmogebåtarnas former. Men även i andra kustlandskap fanns och finns det snarlika båttyper.

a.jpg

http://www.gullholmensnipan.se/admin/images/boats/a.jpg

Jag tycker att aktern med rodret ser ut som en Gullholmensnipa. Denna fanns/finns i många olika versioner, såsom öppen, däckad eller med ruff.

Min svåger hade en Gullholmensnipa på tidigt 1980-tal, som jag lånade mycket, tycker mig känna igen formen. Nutida modernare Gullholmensnipor, tror jag, har fått en mer bullig form över akterskeppet, då jag ser dessa på båtmässor och i verkligheten ser jag inte riktigt samma form som svågerns snipa som var byggd på 70-talet. Den var med slank i formen som din båt. Annars tycker jag att båtarna på bilderna ser väldigt lika varandra ut.

Men säker är jag inte, se detta som en ledtråd att jobba vidare med, just nu finns det en likande diskussion med kvalificerade gissningar angående en annan misstänkt västkustbyggd snipa.

Sedan har vi en gissningstävling också... men då oftast på geografiska orter...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under en tid på 70-80 talen byggdes det en väldigt stor mängd olika båtar i mindre serier. Det fanns ett båtvarv i stort sett i varje industriområde i Halland och Bohuslän, och troligtvis på andra ställen i landet också. Ja denna skrovformen tangerar väldigt väl de bohusländska traditionella allmogebåtarnas former. Men även i andra kustlandskap fanns och finns det snarlika båttyper.

a.jpg

http://www.gullholmensnipan.se/admin/images/boats/a.jpg

Jag tycker att aktern med rodret ser ut som en Gullholmensnipa. Denna fanns/finns i många olika versioner, såsom öppen, däckad eller med ruff.

Min svåger hade en Gullholmensnipa på tidigt 1980-tal, som jag lånade mycket, tycker mig känna igen formen. Nutida modernare Gullholmensnipor, tror jag, har fått en mer bullig form över akterskeppet, då jag ser dessa på båtmässor och i verkligheten ser jag inte riktigt samma form som svågerns snipa som var byggd på 70-talet. Den var med slank i formen som din båt. Annars tycker jag att båtarna på bilderna ser väldigt lika varandra ut.

Men säker är jag inte, se detta som en ledtråd att jobba vidare med, just nu finns det en likande diskussion med kvalificerade gissningar angående en annan misstänkt västkustbyggd snipa.

Sedan har vi en gissningstävling också... men då oftast på geografiska orter...

Toppentack Georg !!

Vid närmar titt och jämförelse är det nog inget snack, få båtar med så snygg häck, alla kännetecken stämmer vad jag kan se. Jag skall maila varvet http://www.gullholmensnipan.se/boats.php?boat=Gullholmensnipan%2018%20classic och fråga så återkommer jag med deras svar. 

PS vad var den andra diskussionen om?

Redigerad av Ronnebynilssons

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en nicandersnipa från marstrand

Det kan ju även vara så att det är ett exemplar som inte är byggd helt enligt mallen, exprimenterande var ju på tappeten även då! Upp och nerskalning resulterade ju i en mängd olika skapelser!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du verkligen veta så mät opp en spantruta.. kontakta sedan båtdokgruppen.. ja en massa jobb men då vet du

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erkäner... mitt inlägg kanske var lite dumt... men att mäta båten hjälper dig... om du vill veta vad en spantruta är så sänd mig PM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet så var Gullholmensnipan på 21 fot, 6,20 m. Men det jan ju ha funnits en mindre modell också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du verkligen veta så mät opp en spantruta.. kontakta sedan båtdokgruppen.. ja en massa jobb men då vet du

Erkäner... mitt inlägg kanske var lite dumt... men att mäta båten hjälper dig... om du vill veta vad en spantruta är så sänd mig PM

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/spantruta.html

Nu resulterade mitt letande efteren spantruta inte i något och då får man tillgripa andra metoder.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Nu är det ca 6 år sen jag mätte upp alla mått för att göra en enkel spantruta.

Ännu har inget hänt nåt på den fronten.

Den dagen när jag som pensionär kanske får gott om ti då kanske ........................ om jag hittar papperet som jag noterade måtten på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...