Strosselhuset 83 Postad 3 Januari , 2017 Hej alla! Är det vatten i växelhusoljan? Det ni ser på bilden är mitt oljebytartråg, en liggande uppskuren 5-litersdunk. I botten finns kolsvart annan spillolja men den blå/gröna oljan med brungrått inslag i är oljan jag precis har tappat ur växelhuset. Oljan var, när den va ny, blå/grön eller blå till färgen. Nu när jag kört en säsong så har den även blivit brun/grå. Om det är vatten vilket jag tyvärr tror, hur hittar man lättast orsaken till vatteninträngning? Naturligtvis kan växelhuset vara sprucket men förutom det kan det väl bara läcka vid propelleraxeln och ingående axel från motorn. Visst finns det väl en tredje axel också, växelväljaren? Motorn har hängt på båten som står i garaget på samma plats i 2 månader. Ingen oljefläck alls så läckaget är inte stort. Jag har inte plockat ner något ännu, ni som är rutinerade på felsökning av detta fel, hur gör ni när ni felsöker? Motorn är en 30 hk 2-takt Jonson från 1989. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasroman 6 Postad 3 Januari , 2017 Hej! Man kollar lättast genom en vakumtryckspump, då ser man på en mätare om den sjunker i bar. Finns på drevdelar.se Vet inte hur din motor ser ut men det vanliga är ju vatteninträngning vid propelleraxeln, ingående drivaxeln och växelingången, hur som helst ganska simpelt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 4 Januari , 2017 Vanligast är läckage pga slarv med att byta packningarna vid oljeavtappning/oljepåfyllningsskruvarna. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 6 Januari , 2017 Ja det ser ut som vatten, dock inga större mängder. Ska du provtrycka så bör du göra det åt båda håll, dvs både med under- och övertryck, eftersom packboxarna jobbar åt båda håll (hålla vattnet ute, hålla oljan inne). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 11 Januari , 2017 Hej alla! Nu har jag plockat bort växelhuset och tryckt det med luft samt sprutat på såpvatten. Får inga bubblor alls. Då återstår undertrycksprovning. andresrosman tipsade om en vacumpump från drevdelar och den verkar fin men jag tycker nog 1100 är lite i saftigaste laget för ett test en gång. Är det någon som känner till en leverantör som kan leverera en vacumpump för mindre pengar eller är det någon som har en idé om hur man kan göra istället. (Att lämna in till verkstad begriper jag att man kan göra men nu syftar jag på att göra själv :-) /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasroman 6 Postad 11 Januari , 2017 Man kan ta en cykelpump och koppla ihop med en lufttrycksmätare sen koppla in i motorn i oljepluggen. Dock får du bara övertryck då och inte undertryck. Men om det är enstor läcka så kanske de Funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 11 Januari , 2017 Kan inte vara någon stor läcka, behövs inte mycket vatten innan oljan blir beige/brun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Januari , 2017 Hej alla! Nu har jag plockat bort växelhuset och tryckt det med luft samt sprutat på såpvatten. Får inga bubblor alls. Då återstår undertrycksprovning. andresrosman tipsade om en vacumpump från drevdelar och den verkar fin men jag tycker nog 1100 är lite i saftigaste laget för ett test en gång. Är det någon som känner till en leverantör som kan leverera en vacumpump för mindre pengar eller är det någon som har en idé om hur man kan göra istället. (Att lämna in till verkstad begriper jag att man kan göra men nu syftar jag på att göra själv :-) /Mathias http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Vakuumtestarebromsluftningsset-2000022139/ Kanske kan funka? Lite billigare och användbar till mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser