MickeF 22 Postad 13 Maj , 2005 Är det någon som gjort en vattentoalett på 670:an? Det är nog det enda jag saknar på denna välplanerade båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebastian 0 Postad 14 Maj , 2005 Jag har en vatten-el-toa i min Monark ,den är plaserad i stuv facket brevid dörren i sittbrunnen .Det enda du behöver är två bordsgenomföringar i botten,nu vet jag inte hur det funkar med manuella toaletter men med kvarn funkar det bra ,PS idag är det dags och se hur båten beter sig med den nya V8an som lämnar 250 hk på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MickeF Postad 14 Maj , 2005 Ok tackar för svaret... ok lycka till.. var det inte ont om plats för v8:an?? Har också bytt motor i min i vinter. Satte i en B23 med K-kam/405-topp. varvade med 15 x 15 proppen & 5 man ombord 5500 rpm, vilket gav ca 23 knop på topp. Bytte till 15 x 17 propp. Med samma vikt så gjorde hon ca 25 knop nu. Ligger på 4200- 4200 rpm vid marschfart som är ca 20 knop. Perfekt tycker jag. Det jag märkt när jag är ensam i båten och maxar varvet så har båten en tendens att överplanar. Det blir kanske inte något problem för dig då en v8 väger en hel del mer. Återkom gärna med fler data hur det gått. Är inte främmande att sätta i en v8 OM det inte innebär för mycket jobb med ombyggnader i motorrummet. mvh/MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebastian 0 Postad 16 Maj , 2005 Var och sjösatte monarken fy faaan vad den går,har inte toppat den ännu men 28 knop så varvar den 3400 och tyst går det också , vridet är inte att leka med. :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 16 Maj , 2005 Kanon ju.. då lär den ju göra ca 36 på topp vid 4400rpm med propp med 19 i stigning, om det är det du har dvs.:-D Du hade inga känningar av att den skulle överplana?? Fick den känslan med min vid ca 25- 26 knop. Fast du har ju lite mer vikt bak med en v8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Edlund Postad 17 Maj , 2005 Ja. Det ska finnas en Monark 670 i Upplands Väsby som har toalett med spolning och septitank, även dusch. Tyvärr kan jag inte ägarens namn, me har sett den vid Enköpings klubbholme på besök Har själv en 1978 MVH Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoWiklander 0 Postad 7 December , 2008 Jag har nyligen köpt en Monark 670 -78 och installerat toa med tank. Toa och tank ligger i stuvutrymmet bredvid ruffdörren. Tanken är specialgjord för utrymmet mot bordläggningen och rymmer ca 40 l. Tömning görs genom en slang från tanken med självfall till en ventil och bordsgenomföring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 9 December , 2008 Jag hade för några år sedan en Monark 670 med både V8 och toalett. Motorn var en VP -89 och båten gjorde drygt 30 knop. Perfekt motor för båten då den alltid planade snabbt oavsett belatstning. Angående toaletten så satt det en spoltoa i sittbrunnen i bänken bredvid dörren i. Någon septictank var det inte då man ändå bara använder toan när man är själv i naturhamn (inte tillräckligt privat med kapell m rutor tycker jag). Men det funkade alldeles utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monarkenett 0 Postad 16 Juni , 2011 Såg en Monark med riktigt toalettrum. De hade tagit skåpet i köket och gjort vägg och dörr där. Sedan hade de byggt bakåt ut i sittbrunnen och låtit taket följa skrovlinjen. Det doldes bakom dörren in till ruffen. Snyggt och trevligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser