JallooZ 0 Postad 2 Januari , 2017 Hej! Försöker få igång min Mercruiser från 1989 7.4L på pall. Problemet är dock att jag inte får tändning. Kopplat plus och minus på tändspolen. Och kör en brygga på solenoiden för startmotor. Är det något mer som skall göras? Har testat att koppla bort allt annat på tändspolen ifall något annat skulle störa. Tändfördelaren är jordad i blocket och en jordkabel från batteriet sitter i blocket också. Vad mer kan göras? Är tändspolen kass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 2 Januari , 2017 En sak till. När jag duttar plusen från tändspolen till batteriet så får jag en liten ström till tändfördelaren. Har kopplat in en "tändningsprovare" mellan fördelare och tändspole. Så den lyser till för en bråkdels av en sekund för att sedan släckas när jag har full kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Januari , 2017 Vad menar du med att du har kopplat plus och minus till tändspolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Jo att jag dragit kablar direkt från batteri för att strömsätta tändspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 3 Januari , 2017 En tändspole bygger på att strömmen är intermittent, det blir en gnista då strömmen försvinner och magnetfältet kollapsar. Nu vet jag inte hur det ser ut på denna motor, men jag tror inte den ska vara spänningssatt hela tiden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Strömmen från tändspolen ska vara konstant. Sedan fördelas den genom tändfördelaren med brytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Januari , 2017 Be någon kunnig hjälpa dig, även om det skulle kosta några kronor, blir änndå billigare än att byta en massa grejor i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 3 Januari , 2017 Nu frågar ju TS här i hopp om att någon av oss är kunnig. Tänk om varenda tråd på det här forumet besvarades med "Be någon kunnig hjälpa dig, även om det kostar några kronor". Yxskaft! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 3 Januari , 2017 Här är en video på en likadan motor som startas på bänk, kanske man kan se hur det är kopplat eller om det är något du missat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Januari , 2017 Nu frågar ju TS här i hopp om att någon av oss är kunnig. Tänk om varenda tråd på det här forumet besvarades med "Be någon kunnig hjälpa dig, även om det kostar några kronor". Yxskaft! Nu är det tyvärr så att på forun likt detta får man bra, dåliga och direkt felaktiga svar! Hur ska TS kunna sortera ut svaren? Jag bara undrar, kanske har du svaret. Yxskaft! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Funderar på om det är tändspolen som brunnit opp. Är väldigt billig sak o testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Januari , 2017 Strömmen från tändspolen ska vara konstant. Sedan fördelas den genom tändfördelaren med brytare. Vad menar du med "Strömmen från tändspolen" Tändspolens primärström fördelas ingenstans. Tändspolen jordas via brytarna. Men är det verkligen en fördelare med brytare på en 89-a. Man kan ju förstås ha bytt till brytarsystem. Om du tar bort minuskabeln som du har kopplat mellan batteri och tändspole fungerar det säkert. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker vad jag har för tändsystem. Vid närmare eftertanke har jag nog thunderbolt system. Vilket är brytarlöst? Hur fungerar jorden då till tändspolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 3 Januari , 2017 (redigerade) Hej! Ni kanske blir klokare av den bifogade filen. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Service Manual #09.pdf Redigerad 3 Januari , 2017 av batelektriker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Det tror jag faktiskt. Multikontakten som går som ej är inkopplad då honan ligger kvar i båten, visar sig vara tändningsförstärkare? Är inte så high på varför den behövs men jag antar att den är viktig och bör vara orsaken. Får hämta den och försöka igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Januari , 2017 Vad har du gjort med motorn? Har fördelaren varit demonterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JallooZ 0 Postad 3 Januari , 2017 Har haft knack i motorn och bytt lyftarna. Tagit bort insug och tändning och allt. Monterade tillbaka och fick inte insuget tätt. Vilket resulterade i 25liter vatten i motorn (tappat upp 25liter majonäs från motorn), ett under att den fortfarande gick. Och då blev jag illa tvungen att plocka ur maskin från båten. Förstärkaren satt på en metallplatta på ena sidan av avgaslimpan, kopplade loss kablaget till den och tog bort limpan för att få utrymme. Trodde det bara var en vanlig kontakt till något annat än tändningen, visste inte att tändningsförstärkare användes. Så den bultades av limpan och nu ligger den kvar i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser