Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
JallooZ

Mercruiser 7.4 Uppstart på pall FEL

Rekommendera Poster

Hej! Försöker få igång min Mercruiser från 1989 7.4L på pall. Problemet är dock att jag inte får tändning. Kopplat plus och minus på tändspolen. Och kör en brygga på solenoiden för startmotor. Är det något mer som skall göras? Har testat att koppla bort allt annat på tändspolen ifall något annat skulle störa. Tändfördelaren är jordad i blocket och en jordkabel från batteriet sitter i blocket också.

 

Vad mer kan göras? Är tändspolen kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till. När jag duttar plusen från tändspolen till batteriet så får jag en liten ström till tändfördelaren. Har kopplat in en "tändningsprovare" mellan fördelare och tändspole. Så den lyser till för en bråkdels av en sekund för att sedan släckas när jag har full kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du har kopplat plus och minus till tändspolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att jag dragit kablar direkt från batteri för att strömsätta tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tändspole bygger på att strömmen är intermittent, det blir en gnista då strömmen försvinner och magnetfältet kollapsar. Nu vet jag inte hur det ser ut på denna motor, men jag tror inte den ska vara spänningssatt hela tiden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen från tändspolen ska vara konstant. Sedan fördelas den genom tändfördelaren med brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon kunnig hjälpa dig, även om det skulle kosta några kronor, blir änndå billigare än att byta en massa grejor i onödan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågar ju TS här i hopp om att någon av oss är kunnig.

 

Tänk om varenda tråd på det här forumet besvarades med "Be någon kunnig hjälpa dig, även om det kostar några kronor".

 

Yxskaft!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en video på en likadan motor som startas på bänk, kanske man kan se hur det är kopplat eller om det är något du missat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågar ju TS här i hopp om att någon av oss är kunnig.

 

Tänk om varenda tråd på det här forumet besvarades med "Be någon kunnig hjälpa dig, även om det kostar några kronor".

 

Yxskaft!

 

Nu är det tyvärr så att på forun likt detta får man bra, dåliga och direkt felaktiga svar!

 

Hur ska TS kunna sortera ut svaren?

 

Jag bara undrar, kanske har du svaret.

 

Yxskaft!

 

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det är tändspolen som brunnit opp. Är väldigt billig sak o testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen från tändspolen ska vara konstant. Sedan fördelas den genom tändfördelaren med brytare.

Vad menar du med "Strömmen från tändspolen" Tändspolens primärström fördelas ingenstans. Tändspolen jordas via brytarna. Men är det verkligen en fördelare med brytare på en 89-a. Man kan ju förstås ha bytt till brytarsystem. Om du tar bort minuskabeln som du har kopplat mellan batteri och tändspole fungerar det säkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker vad jag har för tändsystem. Vid närmare eftertanke har jag nog thunderbolt system. Vilket är brytarlöst? Hur fungerar jorden då till tändspolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag faktiskt. Multikontakten som går som ej är inkopplad då honan ligger kvar i båten, visar sig vara tändningsförstärkare? Är inte så high på varför den behövs men jag antar att den är viktig och bör vara orsaken. Får hämta den och försöka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du gjort med motorn? Har fördelaren varit demonterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft knack i motorn och bytt lyftarna. Tagit bort insug och tändning och allt. Monterade tillbaka och fick inte insuget tätt. Vilket resulterade i 25liter vatten i motorn (tappat upp 25liter majonäs från motorn), ett under att den fortfarande gick. Och då blev jag illa tvungen att plocka ur maskin från båten. Förstärkaren satt på en metallplatta på ena sidan av avgaslimpan, kopplade loss kablaget till den och tog bort limpan för att få utrymme. Trodde det bara var en vanlig kontakt till något annat än tändningen, visste inte att tändningsförstärkare användes. Så den bultades av limpan och nu ligger den kvar i båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...