Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Riro

Radar

Rekommendera Poster

Följde med en JRC 1000 radar när jag köpte båten. Någon som har erfarenhet av den? Antennen är monterad i masten. Jag håller på att bygga ny instrumentpanel och tänkte montera radarn infälld där. Jag vet att det är en äldre radar och undrar om den är så pass bra att det är värt att montera den.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken radar som helst är bättre än ingen alls!

JRC1000 är ganska ok, nackdelen är den har en liten antenn vilket ger en bred lob och då lite svårare att urskilja detaljer i sidled. På lite håll syns två fartyg som ligger nära varandra som ett. Men, det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att man ser att det är något därborta.

Gå och köp "Radarboken" av Jonas Ekblad och läs på lite inför sommaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JRC1000 är ganska ok, nackdelen är den har en liten antenn vilket ger en bred lob och då lite svårare att urskilja detaljer i sidled. På lite håll syns två fartyg som ligger nära varandra som ett. Men, det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att man ser att det är något därborta.

Tack för info.

Gjorde "lumpen" som radarman i flottan och tror inte att jag glömt allt vad gäller radar i allmänhet. Var mest intresserad av kvalitén på just denna. Tänkte mest använda den vid dålig sikt för att se andra fartyg, Navigerar efter GPS i första hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom lobvinkeln som är rent ut sagt bedrövlig så är det en bra liten maskin.

Att men ser en båt istället för två må väl vara hänt kan jag tycka, värre då är att två öar smälter i hop till en och man inte hittar sundet mellan dem, men det att överleva.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken radar som helst är inte alls bättre än ingen radar alls om man agerar som om man hade en fungerande radar.

Hade det tvivelaktiga nöjet att försöka navigera mig hem en blåsig natt med hjälp av en liknande tingest monterad på en svävare.

Det är inte lätt med ett fordon som enkelt gör 20 knop baklänges i medvind. Gissa om jag saknade en gammal hederlig magnetkompass.

På en långsam, kursstabil båt kan den kanske funka. Om man måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant att bygga ny panel och bygga in en radar som kanske nu börjar bli gammal? Varför inte men kanske bra att ha i åtanke är att du troligen snart kommer att byta ut den... i synnerhet om du är en gammal radaroperatör...

Själv utbíldad på Kustartelleriets radarskola.. dock sambandsman... och ja,,, var gång jag byter båt så byter jag VHF...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker inte segla jorden runt eller navigera efter radar, hade i så fall införskaffat mig en modernare. Navigerar gör jag i första hand efter GPS. Hade nog inte överhuvud taget införskaffat mig en radar då det finns mycket annat som kommer före på önskelistan. Nu följde denna med båten och tänkte i första hand använda den för att se andra fartyg i mörker och vid dålig sikt p.g.a. t.ex. dimma.

Panelen ska byggas om oavsett om jag installerar radar eller inte.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du ska bygga in radarn - höjer båtens helhetsintryck. Och vill du ha en nyare radar i framtiden är det ju inget hinder. Behåll den gamla och kör med två, som de stora fartygen gör.

Man ser inte ofta fritidsbåtar med dubbla radar men det är hög tid att någon går i bräschen för detta enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en JRC 1000 i över 10 år tills förra året. Dålig skärm med dagens mått mätt (vanlig grön/svart LCD) och lite bred lobvinkel. Men helt klart användbar, men som alla konventionella radar kräver den viss kunskap och justering för att utnyttjas optimalt. Rätt inskruvad kunde ett tränat öga dock se ner till vissa sjömärkesekon på den.

Har numera en "bredbandsradar" (Lowrance, men det är ju samma tillverkare av alla 3G/4G-radar), och det är ju något jag inte ångrar.

Men JRC:n var ok och för sitt pris (tror jag gav kring 10.000:- komplett, ny) så var den riktigt användbar. Som någon skrev - vilken radar som helst är bättre än ingen. I alla fall för TS, som inte lär åka baklänges i 20 knop i sin båt :lol: .

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, en klart duglig radar för at undvika kollisioner mm men kanske inte en "navigeringsradar" för ta sig in i trånga vikar.

Den har varit populär bland Atlantseglare, alarmfunktionen är tydligen pålitlig och har en mycket låg strömförbrukning. Kan ju användas som extra ankarvakt.

--

Dubbla radar, jo visst jobbar vi på det! En bredband och 6 fot vinge!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info. Kommer att bygga in radarn i panelen. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...