Niklas-ES 41 Postad 31 December , 2016 Hej! Jag har börjat titta på en rospiggen 28, men vet inte allt för mycket om dom, säljaren har försäkrat mej om att det inte finns nån svampröta/svampigt överdäck som många äldre nimbus 26 har som jag tittat på tidigare. Men hon behöver lite kärlek, bla. Måste dieselpumpen bytas. (55hk Mercedes diesel från 1978) tyckte mej se att en sådan kostar ca. 9000:- och verkar inte allt för krånglig att byta. Nånting bör tänka på att kolla på desssa båtar i övrigt? Vet att det funnits en rospiggen sida, men tycks inte funka längre? /mvh Niklas. Och Gott Nytt år allesammans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 December , 2016 Jag ställer mej tveksam till att kosta på en 38 år gammal motor 9000 Skr. Båtar finns det gott om välj någon med fräschare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 1 Januari , 2017 Jag ställer mej tveksam till att kosta på en 38 år gammal motor 9000 Skr. Båtar finns det gott om välj någon med fräschare motor. Beror väl på vad båtens pris är!? Går det inte att renovera pumpen eller hitta en begagnad? Rospiggen 28 är trevliga båtar, jag har två i bekantskapskretsen. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Januari , 2017 Är det en konverterad bilmotor? Typ 220/240D ( OM 615/616)? Isåfall sitter där en radpump som mycket sällan havererar. Kolla om pumpen har vaccum eller centrifugalregulator. Ofta trasiga membran på vaccumvarianten. Annars är det mer vanligt med behov av ventiljustering och översyn av glödstift och spridare på dessa motorer. Pumpbyte är det nog mer tal om ifall motorn är svårstartad het och eller det läcker rikligt ut med bränsle från spillröret på pumpen. Pumpen har egen oljesmörjning och ska hållas fylld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 1 Januari , 2017 Priset på båten är väldigt bra, (runt 60.000:-) Om den går att renovera vet jag faktiskt inte. Det är ett företag som säljer denna, tydligen gick den inte riktigt längre i höstas när hon skille upp. Vid 5-5,5 knop gick motorn bra, gasar man på närmare 6-7 vandrar den i varvtal, dom hade haft en mekaniker på plats som trodde det var matarpumpen. Sedan behöver den en service samt bytt av bränsle filter. Jag inte jätte duktig på det mekaniska. Skulle vara skönt att veta att man inte köper nått som mynnar ut till något jätte projekt. Motorn skall ha varit utlyft och renoverad för ca.10 år sedan. Har dock inte fått fram exakt vad för typ av motor det är, då jag ej tittat på henne ännu (långt avstånd). Självklart skulle jag vilja ha en med modernare motor, men det verkar inte alls vara många det är bytt i, och är det gjort, kostar det där efter. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Januari , 2017 Om det är en bilmotor med vaccumregulatorn som var det vanliga på MB före -80 så är det där det klassiska symtomet på trasigt membran eller feljusterade stag. Annars låter det som dålig bränsletillförsel. Tror inte du behöver vara rädd för den motorn, finns gott om både nya och begagnade delar till den. Någon pump för 9k kan du garanterat slippa iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 1 Januari , 2017 Vilken pump är det vi talar om? I senaste inlägget talar du om matarpump och i första talar du om dieselpumpen vilket jag tolkade som insprutningspump. Matarpumpar är betydligt billigare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 2 Januari , 2017 Här brast nog min kunskap lite, tolkade Matarpumpen och Dieselpump som samma, finns någon marinmotor från MB 1978 med 55 hk som skulle vara denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 2 Januari , 2017 Rospiggen 28 är en mycket trevlig båt. Utan att förstöra båtglädjen för dig så tänk på att det är en stor båt och ganska gammal. Du ville inte ha något 'jätteprojekt' men en så stor båt till ett lågt pris tyder ofta på motsatsen, det finns en klar koppling mellan båtars storlek, skick och mängden jobb. Tyvärr.... Generellt ligger mycket av båtens värde i motorn. Var noga med den och kolla även hela axelutrustningen noga, där finns mycket pengar för ev. ersättning. Skrov och däck är sällan något större problem i pengar men väl i arbetstid om man vill ha det i snyggt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser