Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
jannelu

Raytheon St5000 autopilot/ Raymarine S100 fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Jag har en Raytheon St5000 plus med hydraulstyrning monterad i båten och tänkte höra om det är någon som har en likadan och som har kopplat in Raymarines modernare fjärrkontroll S100???
Fungerar det att kvittera waypointsbyte med fjärrkontrollen, och isåfall, piper den till eller blinkar den???
Med den gamla trådburna fjärrkontrollen så går ju inte det utan jag måste kvittera på displayen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den piper och du kvitterar med att trycka på Pilot för att gå den nya kursen. 

Vet dock inte hur du får S100 uppkopplad till din St5000 plus men det borde vara enkelt då både autopiloten och S100 kommunicerar med gamla SeaTalk (NMEA 0183)...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den piper och du kvitterar med att trycka på Pilot för att gå den nya kursen. 

Vet dock inte hur du får S100 uppkopplad till din St5000 plus men det borde vara enkelt då både autopiloten och S100 kommunicerar med gamla SeaTalk (NMEA 0183)...  

Tack för info...

Piper den högt så att man hör ordentligt???

Det  behövs nog en rejäl signal när man sitter på flybridgen och kör med vindbrus och motorljud i öronen.

Som jag fattar det så är det relativt enkelt att koppla in basstationen till Seatalk ingången så nu blir det till att köpa en ny fjärr:))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag Smart-Controllern. Pipet är nog ganska försynt på min men jag har seglat med en annan båt som hade en s100. Den pep något bättre. Dock har jag inte erfarenhet av flybridge.

Förundrar mig över att du inte kan kvittera med den trådbundna. Det borde nog gå. I varje fall gjorde jag det i tiderna med min st6000+.

Här ett litet uttag ur installationsmanualen för s100:s basstation:

post-54642-0-66510500-1483093656_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag Smart-Controllern. Pipet är nog ganska försynt på min men jag har seglat med en annan båt som hade en s100. Den pep något bättre. Dock har jag inte erfarenhet av flybridge.

Förundrar mig över att du inte kan kvittera med den trådbundna. Det borde nog gå. I varje fall gjorde jag det i tiderna med min st6000+.

Här ett litet uttag ur installationsmanualen för s100:s basstation:

Det är möjligt att jag kan kvittera med den gamla fjärren men isåfall måste jag ju chansa när det är dags eftersom den inte ger ifrån sig någon signal:))) 

Tack för info, det blir en S100...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...