Fiber 2 Postad 27 December , 2016 Hej jag har kommit över en 24v Eberspächer till båten men har 12v i båten 2st batteri på 70amp vad behöver jag för att få den att funka??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 December , 2016 Seriekoppla batterierna till värmaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 December , 2016 Du behöver en DC/DC omvandlare, 12 till 24V typ denna: http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-to-DC-Step-Down-Up-Booster-Car-Power-Supply-Converter-Regulator-/301886514607?var=&hash=item4649d6a5af:m:mrSge9W59xUObrUey4uyxTA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiber 2 Postad 27 December , 2016 Du behöver en DC/DC omvandlare, 12 till 24V typ denna: http://www.ebay.com/itm/Waterproof-DC-to-DC-Step-Down-Up-Booster-Car-Power-Supply-Converter-Regulator-/301886514607?var=&hash=item4649d6a5af:m:mrSge9W59xUObrUey4uyxTA Frågan är om det räcker med 12A 288w såg att den ska säkras med 16A säkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 December , 2016 Vad står det att den drar? En 12V brukar ligga runt 5-10A, det blir hälften vid 24V. 16A säkring låter mycket skulle motsvara 32A vid 12V. Fixade en 24V värmare för några år sedan som skulle drivas på 12V. Satte två omvandlare i den eftersom de jag fick tag på bara klarade ett par ampere. Den ena omvandlare drev glödstiftet, den andra övrigt. Ev kan man koppla om lite och använda ett 12V glödstift, det drar mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiber 2 Postad 27 December , 2016 Vad står det att den drar? En 12V brukar ligga runt 5-10A, det blir hälften vid 24V. 16A säkring låter mycket skulle motsvara 32A vid 12V. Fixade en 24V värmare för några år sedan som skulle drivas på 12V. Satte två omvandlare i den eftersom de jag fick tag på bara klarade ett par ampere. Den ena omvandlare drev glödstiftet, den andra övrigt. Ev kan man koppla om lite och använda ett 12V glödstift, det drar mest. Ja frågan är vad som kan hända om man provar??? Tror jag testar för 200:- är ju inga pengar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 December , 2016 Omvandlaren stänger bara ned vid överlast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 December , 2016 När det gäller 24 volts Eberspächer och Webastao har jag bara erfarenhet av sådana som sitter i bussar. Men jag ser ändå att dom är identiska 12 volts modellerna, men då med elteknisk- och elektronisk utrustning för 24 volt. Möjligen kan elektroniken vara omkopplingsbar, det kan finnas en lödbrygga eller bygelkopplning att flytta vid ingången på kretskorotet, jag har sett sådan lösning på annan typ av värmare... men inte på en eber... men kolla iallfall, man vet ju aldrig. Ombyggnad av ebern till 12 volt genom att byta elektronik, fläktmotor, relän och glödstfit etc. kan man ju göra men blir ju inte ekonomiskt försvarbart, då är det lättare att finna en begagnad 12-voltare. Annars hade jag nog försörjt ebern via en dc/dc omvandlare, 12-24 volt precis som Bhmac föreslår, men då via ett externt relä kopplat ett 12 v glödstift via säkring direkt till 12 volt ombord. Detta är sannolikt den bästa lösningen. Visst du kan ju seriekoppla båtens båda 12 volts batterier till 24 volt också, men det ställer sedan till en del huvudbry mur man sedan skall koppla för att få laddning och lösa utgående 12 v försörjning till resten av båten, visst det funkar! men kräver en del tankemöda, relän och dioder... Du kan ju också köpa två mindre batterier, MC-batterier eller liknande och seriekoppla dessa till 24 v, för att sedan med puls från laddningslampan via reläkoppling koppla om till parallellkoppling vid laddning. Förutsatt att du inte använder ebern när motorn går.... Nä, man kan hitta på många eltekniska lösningar på detta, den ena lösningen sämre än den andra... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser