Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
gabbas

mercury pro kicker

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om man kan hitta en  Mercury 9,9 Pro Kicker i Europa, 15 finns men åter-

försäljarna verkar inte intresserade av 9,9hkr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ställde precis samma fråga den 20:de november och fick då ett svar.
Som Broljung då påpekade i den tråden så finns en snarlik motor i Europa kallad 9,9 CT.

Blir litet nyfiken om varför du vill ha just en "prokicker" och inte en "9,9 ct", eller läste du inte ens det svaret?
Har försökt jämföra de snarlika tekniska specifikationerna i länkarna nedan och hittat vissa skillnader.
Prokickern har till skillnad mot 9,9 ct nåt sorts "powertrim" som standard och vidare saknar prokickern rorkult/tiller (bara tillval).

Du skriver att europeiska återförsäljare "verkar ointresserade" av prokickern - åtminstone vad gäller varianten 9,9-hästare? Detta med just 9,9 hästar istället för 10 är ett typiskt amerikanskt fenomen ifrån allra första början, kan jag tänka!?

[i de stora sjöarna Great Lakes (vänern kan slänga sig i väggen som insjö betraktat :-) fanns/finns nån bestämmelse som angav max 10 hk. Med påföljd att motortillverkare började maximera olika egenskaper för en ny klass 9,9:or. Dessa utrustades på ett sätt som vi européer kan uppfatta som konstigt för en såpass liten motor. (T.ex. powertrim, startmotor, riggar i olika längder, olika propellrar mm.)]

Tja, nyfiken som sagt. Varför vill du ha just en prokicker (och inte exempelvis en 9,9 CT) kan jag alltså fundera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ställde precis samma fråga den 20:de november och fick då ett svar.

Som Broljung då påpekade i den tråden så finns en snarlik motor i Europa kallad 9,9 CT.

 

Blir litet nyfiken om varför du vill ha just en "prokicker" och inte en "9,9 ct", eller läste du inte ens det svaret?

Har försökt jämföra de snarlika tekniska specifikationerna i länkarna nedan och hittat vissa skillnader.

Prokickern har till skillnad mot 9,9 ct nåt sorts "powertrim" som standard och vidare saknar prokickern rorkult/tiller (bara tillval).

 

Du skriver att europeiska återförsäljare "verkar ointresserade" av prokickern - åtminstone vad gäller varianten 9,9-hästare? Detta med just 9,9 hästar istället för 10 är ett typiskt amerikanskt fenomen ifrån allra första början, kan jag tänka!?

[i de stora sjöarna Great Lakes (vänern kan slänga sig i väggen som insjö betraktat :-) fanns/finns nån bestämmelse som angav max 10 hk. Med påföljd att motortillverkare började maximera olika egenskaper för en ny klass 9,9:or. Dessa utrustades på ett sätt som vi européer kan uppfatta som konstigt för en såpass liten motor. (T.ex. powertrim, startmotor, riggar i olika längder, olika propellrar mm.)]

 

Tja, nyfiken som sagt. Varför vill du ha just en prokicker (och inte exempelvis en 9,9 CT) kan jag alltså fundera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag ställt frågan igen beror på att jag är ny här på forumet och ej hittat svaret trodde det "försvunnet"

Prokickern har en el tilt ct verkar vara en motor med elstart skall jag betala uppåt 30 tusen kr skall motorn ha " allt" det verkar finnas på Suzuki  och Honda också men då bara 15 hkr och uppåt och dessa är tyngre det är därför jag snöat in på Mercury 9,9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men just 9,9 och 15 Hk brukar ju vara samma maskin men med lite olika strypningar och munstycken osv. men samma vikt?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men just 9,9 och 15 Hk brukar ju vara samma maskin men med lite olika strypningar och munstycken osv. men samma vikt?

 

/B

Hur det är med de andra tillverkarna vet jag inte men just i Mercury fallet är 8-9,9 "samma' och sedan 15-20 en helt annan.

 

Angående trådskaparens fråga så marknadsförs ju maskinen på Mercurys svenska sida. Då vore det väl märkligt om de inte kan beställa hem en?

 

https://www.mercurymarine.com/sv/se/engines/outboard/fourstroke/8-99-hp/?utm_term=sv&utm_medium=us+&utm_source=Overlay_IP%3Dse&utm_campaign=Region+Redirection

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men just 9,9 och 15 Hk brukar ju vara samma maskin men med lite olika strypningar och munstycken osv. men samma vikt?

 

/B

Hur det är med de andra tillverkarna vet jag inte men just i Mercury fallet är 8-9,9 "samma' och sedan 15-20 en helt annan.

 

Angående trådskaparens fråga så marknadsförs ju maskinen på Mercurys svenska sida. Då vore det väl märkligt om de inte kan beställa hem en?

 

https://www.mercurymarine.com/sv/se/engines/outboard/fourstroke/8-99-hp/?utm_term=sv&utm_medium=us+&utm_source=Overlay_IP%3Dse&utm_campaign=Region+Redirection

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag ställt frågan igen beror på att jag är ny här på forumet och ej hittat svaret trodde det "försvunnet"

Prokickern har en el tilt ct verkar vara en motor med elstart skall jag betala uppåt 30 tusen kr skall motorn ha " allt" det verkar finnas på Suzuki  och Honda också men då bara 15 hkr och uppåt och dessa är tyngre det är därför jag snöat in på Mercury 9,9

Hej igen!

Har Mercury 9,9 ct eltilt ,är det klart att jag hellre vill ha den skall ha den på en gummibåt och det kan bli en hel del lyftande fram och tillbaka jag hade nog inte uppfattat detta jag är inte ute efter efter tilt som sitter på en stor motor utan bara hjälp att lyfta motorn ur vattnet,

 

När jag ändå är inne på ämmnet vet någon hur man gör om batteriet tagit slut en morgon och motorn är uppfälld vid tex en öde ö kan man " nödsänka" motorn och förhoppningsvis starta med snöre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gabbas skrev i inlägg #4:
Prokickern har en el tilt ct verkar vara en motor med elstart skall jag betala uppåt 30 tusen kr skall motorn ha " allt" det verkar finnas på Suzuki  och Honda också men då bara 15 hkr och uppåt och dessa är tyngre det är därför jag snöat in på Mercury 9,9

Hmm... en smula svårtolkat p.g.a. dålig interpunktion i din text - om du ursäktar - men jag gissar att du menar ungefär...
Prokickern har en el-tilt, CT:n däremot verkar vara en motor med elstart. Skall jag betala uppåt 30 tusen kr så förväntar jag mig också att motorn ska ha "allt", detta eftersom sådant verkar finnas på Suzuki och Honda i samma prisklass. Eftersom 15 hästkrafter och uppåt är tyngre så har jag snöat in litet på just Mercury 9,9 som i grunden är konstruerad för runt 8-10 hästar.

Fråga: Är min tolkning korrekt eller inte. Ja / Nej, annat?
Ursäkta än en gång mitt gnäll över stavning/interpunktion, men ditt inlägg är som sagt svårtolkat.
[Hmm... finns nog många aspekter på detta med pris/slitstyrka/vikt/finesser/rigglängd m.m. som kanske kan utredas bättre ifall vi forumrävar - stensäkert och precist - begriper mer exakt begriper vilka egenskaper just du prioriterar? (Att utbordarens vikt hålls låg för sina 10 hästar jämte lågt pris tycks vara ditt prio ett, men men?)]
:wacko::ph34r: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gabbas skrev i inlägg #4:

Prokickern har en el tilt ct verkar vara en motor med elstart skall jag betala uppåt 30 tusen kr skall motorn ha " allt" det verkar finnas på Suzuki  och Honda också men då bara 15 hkr och uppåt och dessa är tyngre det är därför jag snöat in på Mercury 9,9

Hmm... en smula svårtolkat p.g.a. dålig interpunktion i din text - om du ursäktar - men jag gissar att du menar ungefär...

Prokickern har en el-tilt, CT:n däremot verkar vara en motor med elstart. Skall jag betala uppåt 30 tusen kr så förväntar jag mig också att motorn ska ha "allt", detta eftersom sådant verkar finnas på Suzuki och Honda i samma prisklass. Eftersom 15 hästkrafter och uppåt är tyngre så har jag snöat in litet på just Mercury 9,9 som i grunden är konstruerad för runt 8-10 hästar.

 

Fråga: Är min tolkning korrekt eller inte. Ja / Nej, annat?

Ursäkta än en gång mitt gnäll över stavning/interpunktion, men ditt inlägg är som sagt svårtolkat.

[Hmm... finns nog många aspekter på detta med pris/slitstyrka/vikt/finesser/rigglängd m.m. som kanske kan utredas bättre ifall vi forumrävar - stensäkert och precist - begriper mer exakt begriper vilka egenskaper just du prioriterar? (Att utbordarens vikt hålls låg för sina 10 hästar jämte lågt pris tycks vara ditt prio ett, men men?)]

:wacko::ph34r: 

 

Hej!

Saken har tagit underliga vägar (om huruvida jag kan stava eller inte, gick ut gymnasiet 1976 med 4 i svenska hade fått 5 om min handstil inte varit så dålig är tekniker och ej humanist)att Mercury 9,9 CT hade någon form av tilt visste jag inte, den duger säkert , verkar också vara billigast inte att förakta Suzuki kostar ca 36000kr

har fått pris(antagligen höstpris) på Mercury 15 Pro Kicker 29000kr.Det finns naturligtvis skillnad "pris slitstyrka" rigglängd skiljer väl 10cm mellan lång och kort rigg vet ej om det spelar någon roll jag är ingen fortkörare i alla fall, då är det ännu bättre att enkelt kunna lyfta motorn lite grann.,När det gäller kvalitet, jag köpte min första beg Mercury 1972 6hkr, senare  år 1981 en ny 50 hkr utan tilt ett stort misstag,och har en 60 hkr 4takt idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det blev mycket kanske inte allt för relevant och väldigt mycket.

 

Letar alltså efter en motor ca 10 hkr ,Mercury 9,9 CT verkar vara en som har tilt

vilket jag också vill ha, och då är det bara att tacka maringuidens medarbetare, 

har hittat en i Borås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...