Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Pe4r

Sugen på båtliv, kanske bygga min egen?

Rekommendera Poster

Jag går i tankarna att börja med båtliv, som förtidspensionär har man ju all 

tid i världen sägs det och det är den tiden jag verkligen vill göra nått bra av.

Är 32 år dessutom, man också så vet ni det.

Idag sitter man vid datorn 12 timmar om dan och det vill man gärna bryta om vi säger så.

Jag är lite sugen på att börja med segling ,dock funderar jag på att gå min egen väg

och bygga min egen båt, varför inte börja med att bygga lite småbåtar med radiostyrning?

Då får man koppla ihop 2 olika hobbyer i en, byggande och konstruktionsarbete samtidigt

som det handlar om båt - och radiostyrda båtar.

Jag tänker mig att jag ska bygga 1, kanske flera små båtar antagligen med radiostyrning

och på så sätt få lite erfarenhet av att snickra och bygga, för att sedan växla upp och bygga

en båt som kan bära även mig själv men också nån typ av motor.

Själva finalen i detta projekt som jag försöker att skriva en översikt på här i början av tråden

är att bygga en fullstor segelbåt som om den inte kommer ta mig världen runt så kanske man

kan segla till England eller iallafall längs Sveriges kust iallafall.

Jag har sett lite olika videor på YT, jag har även sett videon med den hollänska tjejen

som seglade världen runt, den har nog gett mycket inspiration till folk som vill ge sig ut på sjön.

Drömmen är väl att bli en erfaren seglare som kan tänkas ägna mycket tid

på sjön och få erfarenheter av detta. Men det kräver också mycket informationsinhämtning

och att diskutera och se hur andra gjort.

Jag är en hemmasittare kan jag säga, planerar att gå in 100% och satsa på studier nästa höst,

vanlig Allmän Linje på FHSK vilket inte ger nån särskild utbildning men kunde bli en bra kickstart

att komma ur hemmet och börja göra nånting, lite individanpassning av utbildningen så behöver

man inte känna en massa studiestress, och så kan det bli aktuellt med lite egna projektarbeten eller

kanske hemarbeten där man sitter hemma om kvällarna och fördjupar sig i t.ex. båtliv.

Ja så ser mitt liv ut och så är mina ideér lite löst, i vilken ända ska man börja tycker ni?
Bygga en liten båt med plywood, behöver inte vara mer än 30-40 cm lång och så försöker

man konstruera nån typ av radiostyrning så man kan köra den, man kanske gör en modell först

som är hälften så stor så man har nånting att utgå från som bara tar nån dag att få ihop.

Idag sitter man vid datorn 12 timmar om dan och det vill man gärna bryta om vi säger så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.. Och att skapa något själv är alltid för mig en källa till glädje, i vart fall dom gånger jag lyckas.. och lyckas jag inte helt så har jag ju ändå lärt mig någonting...

Själv har jag aldrig byggt någon båt har rustat opp och renoverat.. vid två tillfällen har jag byggt egna master med allt vad det innebär.. så att nuvarande båt hade en kurant rigg var nog en faktor som lockade till köp...

Fast någon ekonomi har jag aldrig haft i mina projekt, snarare så har jag lärt mig att renovera och rusta opp å bygga om kostar sina slantar.. men jag har haft det trevligt och lärt mig en del...

Och nog vore det en dröm att få bygga en båt själv men här så saknar jag nog några faktorer, dels lämpliga lokaler, kontanta medel och även om jag pillar med det mesta själv ombord så har jag nog inte all kompetens för att slutföra ett sådant projekt...

Vart vill jag då komma med dessa rader?.. Tja om vi tittar på båtmarknaden just nu så får man väldigt mycket båt för pengarna, i synnerhet om vi tittar på båtar under 35 fot och som har några år på nacken, svenska kvalitetsbåtar i 30fots klassen kan ligga ned mot 120.000:- Visst är det en hel drös med pengar men man får en hygglig skuta som låter en komma ut på haven...

Vill man göra lite själv så finns det fina objekt, såg en Allegro 27 i Malmö för 40.000 en i mitt tycke fin båt som med en egen arbetsinsats kan bli något att vara stolt över, dock så tror jag inte att slutsumman stannar på modesta 40.000 allt man bär ombord kostar pengar...

Avsluta med att be om att få önske en riktigt God Jul...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill pröva på om segling/båtliv är något man vill satsa på så finns det oftast StorTriss till skänkes eller nästan skänkes priser. Då har du en riktig, om än liten, kölbåt att segla med och övernatta i. Just nu hittar jag ingen på blocket men för någon månad sedan fanns flera och till våren dyker de upp. Var i landet finns du?

God Jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där har du ju faktiskt ett strålande tips.. Stortrissen och liknande båtar skall inte underskattas, och även om man kanske inte seglar en sådan över Nordsjön så kommer man ut på havet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns otroligt många icke avslutade projekt där pengar och sugar tagit slut. Skaffa en okej båt; att måla och fernissa lite är trevlig sysselsättning som inte kostar mycket men ändå gör stor skillnad och tar ganska mycket tid. Att bygga en hel båt kostar i mitt tycke mer än det smakar nu när det finns många billiga plastbåtar för låga summor.

Som alla projekt är budgeten viktig. Att köpa ett lik där segel, inredning och motor är slut och tro att det skall vara ett trevligt projekt att fixa lite med är att lura sig själv. Ny inormbordsmotor, nya segel och nya dynor hamnar på 150-200 kkr lätt för en familjebåt, bättre då att köpa en fungerande från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp/få en segelbåt, använd den nåt år. Det är med 100% sannolikhet inte exakt som du tänkt dig. Men sen vet du vad du vill och något mer exakt hur lång tid saker tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar är som sagt billiga om man jämför med bilar och börjar man smått och sen

går upp i storlek är det inte helt omöjligt man kan behålla "den gamla" och ändå ha

råd att uppdatera till en "ny" d.v.s. större.

Det där att bygga, då kanske man ska hålla sig till radiostyrt och småbåtar

tills man har en ekonomi som tillåter ett bygge eftersom virke och allt kostar

och sen ska en båt utrustas med allt möjligt också för att kunna användas korrekt på sjön.

Har ni tips på någon båtklubb som är öppen och gärna hjälper nybörjare oavsett ålder?

Jag bor i norr och är väldigt flyttbar som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...