Bensin123 3 Postad 23 December , 2016 Har avverkat min första säsong med min relativt ovanlig båt, en Finnspeed 745. Har finkammat nätet för mer information om denna, men ytterst lite har hittats. Tänkte se om det finns fler medlemmar här som har erfarenhet med modellen, främst när det gäller motorval. Står inför ett motorbyte, men det saknas typskylt för rek/max HK. Just nu sitter det en Suzuki Exante v6 200 hk 2T, 1991 på akterpegeln. Har förstått att det är i kraftigaste laget. Båten planar direkt, och toppar 40 knop. Tyvärr har den nu gett upp..... Tänkte gå ner i effekt, och 4-takt. Frågan är bara hur mycket? Erfarenheter med olika motorer vore guld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 24 December , 2016 Ja du.. smaken är som baken. Du komer få höra många åsikter om märke som är bäst. Själv har jag erfrenhet av yamaha och mercury. Själv gillar jag yamaha för att de har bra kvalite! Har även erfarenhet av mercury verado, vilket är för mig music to my ears när du hör kompressorn. Det första valet du kommer att göra är 2t vs 4t. Jag tycker 4t på en sådan stor motor pga av att 2taksolja är dyrt. (I af mercs olja för optimax) dock är 2takteren lättare än 4t. Nu kommer någon naturligtvis tycka tvärt om vad jag tycker men det är en annan historia. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bensin123 3 Postad 26 December , 2016 Håller med om att Yamaha är kvalitet, har haft ett flertal. De är dock väldigt dyra.... De som ligger bäst i pris verkar vara Suzuki. Siktat in mig på en df140/df150. Frågan är bara om 140 hk räcker på 2 ton båt? 150 hästaren har mycket större slagvolym och vrid. Tyvärr är både priset och vikten större på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 27 December , 2016 En anytec 850 SPD har en rekommenderad motorstyrka på 300 till 700 hk och har Light ship på 1800 kg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 4 Januari , 2017 Motorvalet styrs ju också av hur fort du vill köra och hur tungt lastad den kommer vara. Såg du hade extra trimplan i mitten. Planar den snabbt och går lätt i farter under 20knop(med nuvarande motor och normal last) så räcker det nog med 140hk med rätt propeller. Men då skall du kanske vara nöjd med en ekonomifart runt 20knop. Vet att det är bra ork i Suzuki 150hk, jag skulle nog valt den. Eller en verado om priset var rätt(lundins marin kan uppgradera 135hk till 200hk) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bensin123 3 Postad 5 Januari , 2017 Bra info! Jo den planar riktigt lätt med nuvarande motor. räcker med halv gas för att komma upp i plan. Planingströskeln ligger vid 12 knop. Så 20-25 knop räcker att puttra runt i. Det extra trimplanet tror jag man kan använda till att styra vattnet så den träffar propellern rätt. Kan bli klurigt vid backet montering annars, då motorn är långt ifrån skrovet. Blir en "bulle" i vattnet mellan motor och skrov. Jag får gå på båtmässan och diskutera detta med tillverkarna. Kanske bästa sättet att få lite klarhet i detta med motorval. Verado..... det är med kompressor? Därför lättrimmat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 5 Januari , 2017 (redigerade) Jo verado har kompressor, så 135-200 är samma motor. Vet inte om jag skulle köpt en ny verado idag, men gillade den jag hade på förra båten(köpte den inte ny)Elektroniskt reglage, bra ork från botten, och bra info i originalinstrumenten, bränsleförbrukning mm. Tror dock mercurys nya 150hk 4-takt är bränslesnålare. Redigerad 5 Januari , 2017 av lp75 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser