Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Jole

Batteribanken, uppgyggnad med givna förutsättningar?

Rekommendera Poster

Har just bytt båt till en som jag ännu inte använt. Den skall bara rakt in i vintehallen.

Passade på att plocka ut battreierna så att jag kan kan få koll på deras skick under vintern. Jag har med andra ord ingen uppfattning om hur strömförsörjningen/elsystemet är uppbyggd idag. Vet dock att den är Europasåld med CE intyg, dvs 220V som orignal.

 

Oavset hur den förra ägaren valt att bygga upp batteri banken/-erna/ så skulle jag vilja fråga er andra till råds om hur jag med de förusättningar som finns just nu borde ha byggt upp systemet.

 

Detta finns just nu.: 

- Vid bogpropellern:

--- Ett eget Tudor exide ER350 80Ah, helt nytt

- I motorrummet:

--- Ett Tudor Nautica 110Ah, dåligt skick

--- Ett Volvo Super Heavy Duty Silver, 225Ah (CCA1150A) 

 

Gissar att batteriet vid bogproppen är en bra lösning så som det är.

Frågan är om Volvobjässen kan duga som förbrukningsbank? Verkar vara overkill att endast ha detta som startbatteri till en Mercruiser 350 Mag fr 2008, eller?

 

Vi ligger inte ute i naturhamnar, finns inga i Öresund, utan det är gästhamnar med 220V tillgång som gäller.

 

Idéer och förslag?

 

Mvh

Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har väl egentligen själv svarat på din egen fråga...

Vad jag förstår är volvobatteriet ett startbatteri för tunga fordon, det funkar ju utmärkt som startbatteri, men överdimensionerat. Du kan ju flytta över detta till att använda som förbrukarbatteri, och då köpa ett nytt startbatteri. Men dessa batterierna är mer lämpade att lämna höga strömmar under kort tid, än motsatsen. Så behåll det som överdimensionerat startbatteri.

 

Under de förutsättningar du skriver, alltid gästhamn med landströmsanslutning, behöver du ju i princip inte speciellt många ampertimmar alls. Men du kanske nån gång beger dig till andra farvatten?

 

Jag hade gjort så här:

Tagit bort batteriet vid bogpropellern, gillar inte att ha batterier i förskeppet, istället tagit mig mödan att dra fram två tjocka kablar dit. Jag vill inte har knallgas i förruffen.

 

Sedan skulle jag ersatt det dåliga Nautica batteriet, antingen hade jag köpt ett likadant, eller kanske ett AGM-batteri, eller som jag brukar göra två seriekopplade 6 volts och 240Ah golfbilsbatterier.

 

Men dessa batterier, solpanel och undanstuvad landströmskabel hade jag använt båten i farvatten rika på naturhamnar...

 

-Men i ditt fall, ersätt bara nauticabatteriet och se till att bogpropellerbatteriet är väl ventilerat!

Kolla din landströmskabel med kontakter så att denna är i gott skick, utan torrsprickor och kontaktdon utan oxid eller skadade kontaktstift. Tillse även att du har jordfelsbrytare ombord.

 

Men det finns lika många åsikter om dessa saker som det finns debattörer på detta forum, om inte fler, så denna tråd kan bli lång. :rolleyes:

 

 

....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller batteriet vid bogpropellern är jag av precis motsatta uppfattningen mot Georg_"han som gör motstånd". ;) Batteriet för bogpropellern sitter bäst där det sitter.

 

Dessutom är jag av den absoluta uppfattningen, att innan du börjar bygga om en för dig okänd båt - kör en sommar så du får se hur allt fungerar.

 

Batteriet som är kass skall du naturligtvis byta ut. Kör du bara i Öresund och bara ligger i naturhamnar,så lär du ju inte få så stora problem.

 

Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

 

För att helt gardera dig - lös ett medlemskap i SSRS (sjöräddningen). Det skulle alla ha som har båt. En av medlemsförmånerna är gratis bogsering till hamn vid problem.

 

https://www.sjoraddning.se/medlemskap/bli-medlem

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha är ju den sanne optimisten...

Medlemskap i SSRS är ju aldrig fel!

Annars är det ju bra att "bo in" nya båtar, att göra förändringar efter att ha använt båten i någon säsong. Jag har litet tråkiga erfarenheter av gammaldags öppna batterier som läckt och även gasat, dock inte i min egen båt, så jag grundar mitt tyckande på det, att inte ha några batterier i boendeutrymmet.

Men ditt bogpropellerbatteri är kanske av den slutna typen, isåfall minimieras risken med fri vätgas i boendeutrymme.

 

Jag köpte ny båt sensommaren 2015, och gör nu några förändringar på småsaker jag retat mig på under senaste sommaren.

Jag har två rätt stora och tunga batterier monterade ungefär midskepps, under boendeutrymmet, inte optimalt men de står i ventilerade boxar, som på sikt skall snickras om litet. Iallafall så är avluftningsslangrna draga så att de mynnar ut i det fria.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först om din försäkring har Sjöassistans, då har du reden en bärgningsfärsäkring.

 

Eget batteri till bogpropellern är en både bättre och billigare lösning än överfeta kablar tvärs genom båten. Dessutom är det ett nödbatteri som kan ge ström till tex VHF i en nödsituation.

 

Volvobatteriet verkar lite overkill. Samtidigt har väl tidigare ägare satt in det av någon anledning? Det går att starta på ett betydligt mindre batteri. Utom när motorn är på dåligt humör och man måste mala länge, då är det stora batteriet värdefullt. Jag hade behållt det och satt ett eller helst två AGM batterier till förbrukning, de laddas snabbare än vanliga batterier, kan urladdas rejält enstaka gånger utan att ta skada. Dessutom kan de leverera stora strömmar till tex micro mm. Landström i all ära men det kan vara bristvara i en överfull gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Jo, jag är medlem i SSRS sedan ett antal år tillbaka och har tyvärr också fått njuta av denna strålande tjänst. :-)

 

Öresund är ganska vältrafikerat av fraktfartyg så man vill inte bli liggande i "rännan" några längre stunder.

 

 

Att dra omkring på ett nästa 60kg tungt startbatteri dedikerat för endast starter känns inte optimalt. Så frågan är om detta trots allt inte skulle kunna fungera som förbrukare. Enligt denna batterityps specar så har det "mycket hög cyklingskapacitet" vilket torde betyda att det har en bra tålighet mot upprepade djupurladdningar. Från min okunniga sida ser jag detta som en möjlighet till förbrukartjänstgöring, eller?

 

Om så, borde ersättaren till det döda batteriet främst agera startbatteri.

 

 

(Vad det gäller det döda batteriet så var det nere på 0.4 volt med flera celler helt uttorkade.)

 

 

Jag planera också att sätta solceller på targabågen så att jag inte behöver ligga med landström i hemmahamnen hela tiden och på så vis minska problematiken med potentialskillnader och galvanisk korrosion.

 

 

mvh

 

Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ta "bautabatteriet" till förbrukning. Satsa på ett AGM till start, de orkar lite mer en vanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha är ju den sanne optimisten...

 

 

..

 

Sann optimist - de vette katten.

 

Har nog snarare en dragning åt det mer pessimistiska hållet. Dessutom är jag lat, dvs jag försöker undvika arbete i så stor utsträckning som möjligt. Ändå får jag erbjudande om att hjälpa till både här och där hela tiden.

 

Jag har svårt att säga nej, men de senaste två åren har mitt agerande fått mig att känna mig stolt. Jag har konsekvent tackat nej till alla arbeten jag kan få betalt för.   :)  Jag har ett anställningsavatal med ett pensionärsbemanningsföretag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är mina värderingar det är fel på, men jag har litet svårt att förstå denna tilltro till landströmskablar och eluttag på landbacken. Iallafall då det gäller motorbåtar. Vi är inte där ännu, men kanske på väg, att båtarna blir elektriska eller iallafall hybrider, såsom personbilarna. Då blir det en himla massa laddning, men nu??

 

Men idag tycker ju inte jag att man behöver ladda en motorbåt annat än i nödfall.

Jag kan tycka att det är en skön sport att varar självförsörjande iallafall på el ombord.

 

Idag har vi ju ändå fritidsmotorbåtar drivna av fossila bränslen med allt vad det innebär.

På motorerna finns det ju en kraftfull generator som genererer laddningsström. Det gäller ju då att göra någon slags budget, hur mycket man laddar, hur mycket man kan lagra och hur mycket man förbrukar, och då rätta sig efter detta.

 

Att seglarvännerna trasslar med landströmskablar och slåss om de fåtaliga eluttagen kan jag gott ha förståelse för, och avstår gärna från landanslutning för att en stackas seglarfamilj skall kunna hålla sina matvaror kalla, ladda sina mobiler och kanske kan få se en repris med Leif GW Persson på kvällen.

 

Precis vid min plats på hemmabryggan finns det en stolpe med fyra vanliga jordade eluttag, och en vattenkran. Alla eluttagen är för det mesta upptagna, alldeles för korta kablar sträcks över bryggan till olika båtar, och inte bara jag har snubblat över dessa, båtgrannens pôjk gick framstupa rätt ned i vattnet mellan båtarna, och blev hängande i en av mina fendertar... Det var där det, i din hamn har ni kanske bättre eluttag vid varje enskild plats.

Mina offeranoder var rätt så angripna, så jag funderar över vad vi har för galvaniska strömmar i vattnet runt bryggan...

 

Min grundfilosofi när det gäller el ombord är att ha en bra generator, solpaneler, två bra batteribanker, den ena försörjer startmotor, bogpropeller och ankarspel. Den andra försörjer "allt det övriga". Dessutom fanns det redan en tredje batteribank ombord, som man kan koppla in vid behov. Dessutom en startkabel att koppla ihop någon av förbrukarbatteribankerna med startbanken i nödfall. Dessutom se över sina förbrukare, kylskåpen brukar vara de största förbrukarna. Och efter att ha läst och deltagit i många el-diskussioner här tycks de flesta forumdeltagrna vara överens om att kompressorkylskåp eller -boxar är de mest energieffektiva, och jag tillägger gärna mina goda erfarenheter av Isotherm med ASU.

 

Jodå, jag har minst 2 x 25 meter landströmskabel men EU kontakter och även nån sladd med vanliga jordade kontakter,  och minst en förgrening och adaptrar, att använda vid behov, eller på tidig vår eller sen höst när det elektriska värmeelementet används i gästhamn, då är det inte så många båtar i hamnarna och det brukar finnas lediga eluttag. Dessutom överdimensionerade batteriladdare, en till varje batteribank.

 

Nu har jag ett stort tak över hytten där det nu finns sammanlagt 250 W solcellspaneler, alla har ju inte så generös plats för sådana, men jag vet av erfarenhet, i förra båten, att en 50 W panel någorlunda räckte för att driva strömsnålt kompressorkylskåp med ASU. Sedan var det omkring 1- 2 timmars motorgång varje dag, i den båten satt det endast en 80W generator, det är väl ganska normalt som standardutrustning.

 

Vad jag nu då menar, är att var och en får göra som dom vill, tycka vad ni vill, koppla ungefär som ni vill. Men jag anser det idag med dagens relativt billiga och lättillgängliga teknik att det är onödigt att dra iland landströmskabel.

 

Nu är för tiden finns det fler landströmsuttag i Bohusläns gästhamnar, men för bara några år sedan var dessa rätt fåtaliga, hur det är i Öresundsområdet vet jag inget om.

 

Sedan har jag flertalet gånger skrattat inombords då jag observerat ritualen vid tilläggning.

En motor- eller segelbåt omkring 30 fot eller mer, glider in mot ledig gästhamnplats, på fördäck står fördäcksgasten med ett tunt "snöre" och bredvid står det en pinkenödig hund.

 

1. Båten "knyts" fast i "snöret".

2. Fördäcksgasten byter roll till akut hundrastare, och försvinner i land med den fyrbente besättningsmedlemmen.

3. Skepparen kommer upp på fördäck med en tilltrasslad härva med landströmskabel.

4. Skepparen skyndar sig snubblande iland för att snabbt annektera det sista lediga eluttaget.

5. Båten förtöjs med adekvata förtöjningslinor, "snöret" blir i senare skede av dagen till en tvättlina.

6. Därefter kommer barnen upp på däck med antingen badgrejer eller krabbfiskgrejer i nävarna.

 

4b. Om skepparen heter Sören eller Flemming och har en röd tvetungad flagga med vitt kors akteröver löser alla hamnens jordfelsbrytare ut då han kopplar in sin klena kabel i elskåpet. Man har tydligen en annan elstandrad på andra sidan Kattegatt. :rolleyes:

 

Det brukar finns flera olika underhållngsvärden i gästhamnar.

 

Som sagt, detta är mina personliga åsikter och iakttagelser, som jag gärna delar med mig av, och det är ju klart att det gläder mig om någon tar del av dessa, men jag vill ju inte frälsa någon i min tro, var och en gör ju som hen vill.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i ovanstående betraktelse håller jag fullständigt med dig.

 

Det jag reagerade mot var att börja bygga om båten och elsystemet utan att ha en aning om hur saker och ting är installerade och hur det fungerar.

 

Trådens namn var ju; "Batteribanken, uppgyggnad med givna förutsättningar?".

 

Av problembeskrivningen känns det som om TS inte har en aning om vilka förutsättningar som finns.

Jag bygger ständigt om i mina båtar. Jag har inte haft en enda båt som jag inte ändra väldigt mycket på. Men det är först efter att saker och ting inte fungerar som jag vill.

 

Lite skämtsamt brukar jag säga att enda anledningen till att jag åker ut med båten på sommaren, är för att kolla hur det jag byggde om under vintern fungerar och komma på vad jag skall bygga om den kommande vintern.

 

Sen är jag ju som installationelektriker, Linjemontör och speciellt ljudtekniker allergisk mot sladdar som ligger och dräller. Jag brukar lägga ner mycket jobb på att lägga ev landströmskabel så att den ligger ganska dold och inte utgör nån snubbelrisk. Det går alltid relativt bra att åstadkomma det- om man anstränger sig.

Man får va rädd om sina medmänniskor och det finns många gamla "stöppelbetnat" gubbar (och gummor) precis som jag.

 

Denna vinter har jag ett elavtal med Sotenäs kommun. Det är gott att ha tillgång till ström - även om det kostar några kr. Frostvakt i motorrummet. Elström till arbetsbelysning och verktyg om jag nu kommer igång med nåt båtarbete under vintern.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett Biltema AGM 80Ah och kör som startbatteri, räcker fint, dessa har mycket hög startkapacitet till billig penning. Har själv kört med sådant till en Mercruiser V8 6,2L och det fungerade utmärkt.

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...