ossy 26 Postad 20 December , 2016 Hej. Jag köpte i höstas ett Lewmar Profish 1000 ankarspel på Blocket. Fick ett väldigt bra pris pga trasig motor. Motorn byttes ut, och allt funkar till belåtenhet, till överkomlig pengasumma. Då ankarspelet är generation 2 (av 3), saknar ankarspelshuset en tätande packning, mellan halvorna. Jag funderar på att skära ut en 0,8mm packning, för att stänga ute fukt lite bättre. Tänkte även lägga en siliconfog ovanpå skarven. Men jag blev lite fundersam på om det kunde bli skadligt slitage på kugghjul och lager när det blir större axialt glapp/spel. Själv har jag svårt att tänka mej det, men jag mejlade Comstedt med min undran. Som i sin tur kontaktade Lewmar, och fick det här svaret: The end cover was designed to seat the gear shafts with minimum end float, this will cut down the shaft support and void any warranty. Vad tror ni? Känns som det är angelägnare att få huset fukttätt, och få det lilla utökade glappet (0,8mm) som bieffekt?! /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 December , 2016 Jag är mycket tveksam till att lägga till en så tjock packning, kuggspel brukar shimsas in, att då lägga till nästan en millimeter måste vara förödande för tidigare inställningar. Jag skulle kunna tänka mig att lägga gamla tiders packningsklister på halvorna och dra ihop, detta bör inte ge mer än någon hundradels millimeters ökning mellan halvorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 20 December , 2016 Ok. Var hittar man packningsklister? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 20 December , 2016 Ahh, hittade nu, bl a på Jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 December , 2016 Klassiska är Permatex, modernare: Hylomar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 21 December , 2016 Man tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser