Sneseglarn2 8 Postad 16 December , 2016 Hej... Har lite funderingar kring nyinstallation av länspump till våren i min Aphrodite 30 segelbåt.. Vill ha både Manuell / automatläns.. Funderar på en lösning där man använder två givare / flottörer, med en treläges brytarpanel med säkring och larm, som fungerar enligt följande... En givare i nivå med pumpen, den andra givaren någon halvdecimeter / decimeter högre.. I läge auto så slår den nedre givaren till pumpen, men skulle den fallera så vattnet stiger, så tar den övre givaren över tillslaget, plus att ett larm går... Man kan välja manuellt läge på switchen, samt auto eller off... skulle man lämna båten med knappen i offläge, så är det ändå inte kört om man av någon anledning skulle få ett läckage.. Den övre givaren är fortfarande aktiv även i offläge och drar igång pumpen plus larmet.... Tycker att denna variant verkar rätt vettig, den larmar ju om man till ex skulle gå för motor och inte höra pumpen jobba och skulle börja ta in så mycket vatten att pumpen inte hinner med.... Vilka pumpar / Givare rekommenderar ni... Får gärna kosta en slant, jag tummar inte på säkerheten... Tacksam för svar..M.V.H.. Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 17 December , 2016 Hej Jag skulle gått ett steg längre och haft två pumpar där givarna satt olika högt och gärna ett larm när den som sitter högst går igång. Också möjlighet att köra båda manuellt för att se att båda pumparna fungerar. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 17 December , 2016 Varför inte ha 4 pumpar när du ändå är i gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 December , 2016 Nu skall man inte krångla till saker och ting mer än nödvändigt. Min erfarenhet är att lösa nivåvakter bara är skit och vill krångla. Jag två automatiska tidstyrda länspumpar, som startar var 3 minut och om det finns vatten pumpar de ur. Sen har jag en gammal vanlig handpumpad länspump med sugmöjligheter för två olika utrymmen. Krångla inte till länspumpandet med en massa sofistikerade elektriska kopplingar. Finns det nåt elektriskt som kan krångla så gör det det just när det absolut inte får krångla. Detta har jag lärt mig den hårda vägen - efter ett yrkesliv i elbranchen. KISS - Keep It Simple Stupid 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 17 December , 2016 Håller helt med. Så lite elektronik eller kopplingar som möjligt för en säkerhetsfunktion, som länspumpen nog får kallas. Använder själv en med yttre nivåvakt som sist höll i 4 år! Kompletterat med en manuell. Men två automatiska på olika höjd kanske man ska installera till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2016 Jag har ett larm med en nivåbrytare helt skilt från länspumpen. Larmet skickar SMS om det blir mycket vatten. Men det blir också ett sjuhelsikes liv ombord. Känns ganska tryckt, det kan ju rinna ner vatten när man är ute och pumpen kan vara avstängd eller kanske inte hinner med. För några år sedan var det en trollingbåt som sjönk eftersom ingen märkte att rann in vatten via utbordarbrunnen. Givarna ska helst vara av typen "tjurgenitalia" även om de inte är lika säkra nuförtiden när den inte får innehålla kvicksilverbrytare längra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 17 December , 2016 "tjurgenitalia"...? Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2016 En gummiblåsa som hänger rakt ned men som "flyter upp" av vattnet. Sitter nästan alltid i avloppsstationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sneseglarn2 8 Postad 17 December , 2016 Jag har ett larm med en nivåbrytare helt skilt från länspumpen. Larmet skickar SMS om det blir mycket vatten. Men det blir också ett sjuhelsikes liv ombord. Känns ganska tryckt, det kan ju rinna ner vatten när man är ute och pumpen kan vara avstängd eller kanske inte hinner med. För några år sedan var det en trollingbåt som sjönk eftersom ingen märkte att rann in vatten via utbordarbrunnen. Givarna ska helst vara av typen "tjurgenitalia" även om de inte är lika säkra nuförtiden när den inte får innehålla kvicksilverbrytare längra. Vad är det för typ av larm du har som skickar SMS, och vad är det för givare du har..? Tjurpung eller vad..? Och var hittar man prylarna...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2016 Jag har ett SMS larm med en massa möjligheter som heter Topkodas. Men jag har ett GeoSafe att utvärdera som också ska fungera perfekt. Givaren är en "Water Level Stainless Switch" http://www.ebay.com/itm/Liquid-Water-Level-Stainless-Steel-Right-Angle-Floating-Switch-for-Aquarium-HK-/351836000440?hash=item51eb0f50b8:g:LpIAAOSw-kdX1Fkp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 December , 2016 Ingen har skrivit något om vad för slags pump man skall ha, ännu... Till länspump vill jag gärna ha en ordentlig membranpump! En sådan har ju bra sugförmåga, och behöver ju inte monteras nere i kölsvinet, det räcker ju med att dra en slang från pumpen dit och från pumpens trycksida till en bordsgenomföring. Membranpumpar suger ju i allmänhet med sig diverse mindre skräp som finns i kölsvinet, något som annars bara fastnar i impellerpumparna... Själv har jag en elektronisk nivåvakt som startar pumpen, jag har ingen möjlighet att tvångsköra pumpen manuellt, men en sån möjlighet skall fixas, liksom en brytare som man kan stänga av pumpen med, då det visat sig att den ibland startar mitt i natten då det inte finns tillräckligt mängd slagvatten att pumpa ut... En automatisk säkerhetsgrej som fungerar "alldeles för bra"... Det finns en stor manuell membranpump också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 December , 2016 Membranpumpen borde vara en självklarhet för dagligt bruk, den håller men öser inte lika mycket som en centrifugalpump, åtminstone inte på pappret. Är man pessimistiskt lagd kan man ju ha en kraftig centrifugalpump som bara går när det blivit mycket vatten. Själv ska jag fortsätta mina experiment men en mikor-mebranpump som kan suga helt torrt. Pessimistpumpen är en 230V, kraftig pump, dock inte fast monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 18 December , 2016 Just det. Membranpumpen lämnar ju alltid en "skvätt" kvar på botten, som ju litet är beroende på sugslangens diameter. Å andra sidan gör centrifugalpumpen det också, eller det ser ut som om den tar upp den sista skvätten, men då man slår av strömmen rinner det tillbaks. Kanske en känslig backventil kan råda bot på det, och något finmaskigt insektsnät runt pumpen kan förhindra att den suger i sig en massa skräp. Det var just centrifugalpump jag menade i mitt första inlägg. Man kan ju ha impellerpump också, men dessa tål ju inte att köras torra, så dess funktion som länspumpar är ju därmed begränsade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser