JacGyl 0 Postad 14 December , 2016 Hej! Ny hör och skall nu få ifrån segelbåt till en plastsnipa av familjära anledningar. Är mycket interesserad av ett specifikt objekt, där allt ör vad jag letar efter förutom motoren som jag är osäker på. Det dtår en md47 i den. Den startar och går tyst och mjukt. Det är ju en gammal motor. Kan nån här berätta lite för mig när det gäller driftsäkerhet, och om det här e nåt att satsa på? På förehand tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 December , 2016 MD 47 är en mycket trevlig och pålitlig motor. Börjar bli svårt med reservdelar, men ännu går det mesta att uppbringa. Det som är knepigt är topplockspackningar, men hittar man inte nya så går det att låta tillverka efter de gamla som mall. Finns flera firmor som pysslar med det. Sköt du om motorn med täta oljebyten och helst destillerat vatten med glykol av bra kvalitet i kylsystemet, och lämna aldrig motorn stående länge i hamn med kylvatten i avgassystemet om du har vattenkylda avgaser, så har du motor länge om den är ok nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 December , 2016 Var hittar du reservdelar till en MD47? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 December , 2016 I mitt eget lager finns en del. Dessutom passar en hel del från andra Volvo BM motorer om man lägger ner lite tid på att mäta och jämföra. Viss bearbetning kan behövas på tex foder för att få rätt foderkant. Samma förfarande får man göra med delar till tex MD96 motorer. Totalrenoverade en MD47 för något år sedan, och det var inga större problem. Men man kan inte gå till Penta eller lantmännen och fråga efter delar...finns det inte i datorn så existerar inga delar ... Lite mer engagemang krävs. Renoverade två topplock med nya ventiler och ventilsäten samt spridare till MD47 i våras, finns obegränsat med delar till det fortfarande förutom topplockspackningar, och de går att få tillverkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JacGyl 0 Postad 15 December , 2016 Tack för informationen. Det hjälpte. Så m.ao. En väldokumenterad Md47 som man sköter om, så kan man förvänta sig en stabil och driftsäker motor? 'Men om nåt vitalt går åt skogen så måste man vara lite kreativ för att hitta reservdelar? Som t.ex använda sig sv forum som det här? Hehe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 December , 2016 Japp, är motorn i ett skapligt skick nu och du sköter om den så har du en pålitlig kamrat länge där. Tänk på att en sådan här motor är konstruerad för tung drift året om i lastbilar, truckar, lastmaskiner och dylikt. Till skillnad från många moderna marinmotorer som enbart är framtagna för fritidsbåtar och inte är tänkta att hålla så länge.. Delar till din motor går att skaka fram som sagt om du vänder dig till en engagerad mekaniker i tex traktorvärlden. Fö kan jag meddela att det finns toppmoderna marinmotorer där det inte finns delar från topplocket och neråt. Bara att köpa ny motor när det är dags för reparation. En kund kör hårt yrkesmässigt med sina båtar. Kompletta motorer och drev byts var tredje år då dom är totalslut. Inte gjorda för yrkesbåtar säger den stora fina tillverkaren om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 16 December , 2016 (redigerade) Det finns andra än lantmännen. Här är en på Orust som inte har "marinbutikens" prislappar och har dagligvaror till marinmaskiner. http://www.oie.se/Produkter/Reservdelar-1000192936?model=VT_MarinVOLVOPENTAMDserien Redigerad 16 December , 2016 av MatsHansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser