fredriklindell 109 Postad 27 November , 2017 1 timme sedan, bhemac säger: Skaffa en lös hygrostat så slipper du onödiga starter. Gärna ihop med en termostat. Du ska upp till +5°C minst, helst över +10 för att den ska dra ut någon fukt. Under noll så kommer kylbatteriet att få is, men kanske inte med korta tider. Frysrisken tror jag är liten om man inte samlar upp kondensatet i en intern burk. Diskhon är smart. De som ställer en hemmagjord torrboll brukar få rejält med rost i diskhon. Hygrostater är väldigt enkla, en obehandlad plywoodbit som böjer sig av fukten. Men det funkar. På tal om fuktupptagning i plywood ..... Den Meaco dd8l som jag köpt verkar rätt bra. Går ned till nollan. Sorbtion. Och har en wake-up-funktionalitet som på ett energieffektivt sätt kollar att luftfuktigheten är fortsatt låg var 30 min. Hoppas att den inte drar så mkt då. Tänkte mig att köra den lite på vår och höst när båten är i vattnet och då det är rejält fuktigt. Nu när båten är inplastad och igentäppt borde det vara låg luftfuktighet i vinter efter att man har grundkört en vecka. Men den där lilla frysrisken har oroat mig ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 November , 2017 1 timme sedan, fredriklindell säger: Den Meaco dd8l som jag köpt verkar rätt bra. Går ned till nollan. Sorbtion. Aha, sorbtion, ja det är bra. Det kommer att bli torrt och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bsundberg 13 Postad 19 Augusti , 2021 On 12/22/2016 at 9:29 PM, Mackey said: Men vänta nu! En avfuktare drar ju mindre effekt än en borrmaskin, mindre än en slipmaskin och även mindre effekt än många polermaskiner. 150 - 300 W effektuttag från en avfuktare måste ju gå att klara av med det elsystemet. Jag är ingen förespråkare för onödig teknik, men jag gillar inte heller ogrundade och onödiga förbud. Tillåter klubben slip- och polermaskiner ser jag ingen anledning att inte tillåta avfuktare för de som vill använda en sådan. Om det behövs kan man ju låta hälften av båtägarna avfukta först och resten sedan. Mackey Min avfuktare (woods wdd80) drar 30/330/650 W, jag kör på medium fläkt och 50% som drar 35W. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 19 Augusti , 2021 1 timme sedan skrev bsundberg: Min avfuktare (woods wdd80) drar 30/330/650 W, jag kör på medium fläkt och 50% som drar 35W. En sorptionsavfuktare är inte nödvändigt som jag ser det, men den gör också jobbet. En liten kondensavfuktare fuktar av båten på någon vecka i samband med uppläggning (innan det blir kallt) och sedan håller sig den tillstängda båten torr mha. några hemmagjorda torrbollar med sommarvägsalt eller mha. tid-/tempstyrning av avfuktaren så att den går lite när det är varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser