Riro 115 Postad 11 December , 2016 Någon som är bra på fysik? Jag har en genomföring med diameter 38mm som sitter 1m under ytan. Om jag ska pumpa ut vatten genom den, vad har jag för mottryck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 December , 2016 Trycket ökar med en bar per 10 meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 11 December , 2016 Trycket ökar med en bar per 10 meter Då skulle det räcka med en pump som ger över 0,1 bar för att få ett flöde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 December , 2016 Trycket ökar med en bar per 10 meterDå skulle det räcka med en pump som ger över 0,1 bar för att få ett flöde. Yes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Man har väl spis som e upphängd med krängningsneutraliserare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Mina avlopp från kök och toa mynnar ut ca en halv meter under vattenytan, men jag har aldrig upplevt att det dränerar sakta, kanske har du klen slang, eller annan stypning eventuell olycklig dragning av avloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Mina avlopp från kök och toa mynnar ut ca en halv meter under vattenytan, men jag har aldrig upplevt att det dränerar sakta, kanske har du klen slang, eller annan stypning eventuell olycklig dragning av avloppet. Nej, raka vägen nedåt, 32 mm, med standard diskho och handfat från känd tillverkare med tillhörande avlopp. Sedan vanliga bordsgenomföringar av brons med sedvanliga kulventiler. Nu när båten står på land har jag kollat att det inte sitter något skräp ivägen, och det är fri väg. Iofs så var handfatats slang dragen på litet konstigt sätt så den hade dåligt fall, men det gjorde en tillfällig lösning i somras, och då blev det litet bättre. Sedan så har vi noterat att om det är en liten mängd vatten som skall tömmas ut rinner det långsammare än om man tömmer en hel kastrull på kort tid, alltså det blir mer tryck och kraftigare virvel. Man måste ju övervinna havsvattnets mottyryck och kanske även ytspänningen..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 December , 2016 Avlopp skrovsidan, ger mig en minnesbild som jag tyckte var lite spektaculär, men dom inblandade hade svårare att se det komiska i situationen. En äldre träseglare typ "ärtskida" låg fendrad mot en större båt med avloppet från köket i sidan, bordgenomföringen var i jämhöjd med sittbrunnen på segelbåten, där ett par satt med kvällsdrinken, middagsdisken var tydligen avslutad i den större båten, varför diskvattnett släpps ut i en kraftig stråle rakt ner i sittbrunnen på segelbåten.....höga röster avslutade kvällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 December , 2016 Avlopp skrovsidan, ger mig en minnesbild som jag tyckte var lite spektaculär, men dom inblandade hade svårare att se det komiska i situationen. En äldre träseglare typ "ärtskida" låg fendrad mot en större båt med avloppet från köket i sidan, bordgenomföringen var i jämhöjd med sittbrunnen på segelbåten, där ett par satt med kvällsdrinken, middagsdisken var tydligen avslutad i den större båten, varför diskvattnett släpps ut i en kraftig stråle rakt ner i sittbrunnen på segelbåten.....höga röster avslutade kvällen. Ähum... I förra båten hade jag en överdimensionerad elektrisk membranlänspump. Utlopp i fribordet akter om midskepps. Lyckades tömma en hel del smutsigt slagvatten från kölsvinet i en grannes släpdinge en gång. Då hade jag satt strömbrytarna till båtens alla pumpar intill varandra, senare fick länspump och den onämnbara tömningspumpens strömbrytare andra placeringar så att de inte förväxlades med strömbrytren till pentrypumpen eller ruffbelysningen... Tack ock lov var det ingen olja eller diesel i slagvattnet den gången, men rätt skitigt. Med en annan mer portabel elekrisk nödpump och en hederlig svamp lyckades jag sedan tömma dingen, innan ägaren ens märkte någonting. Men man lär av sina misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Man har väl spis som e upphängd med krängningsneutraliserare.. Inte jag. Sällan man ser sådana i motorbåtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2016 I förra båten provade jag ett system med en typ 12 lit plastdunk som uppsamlare och en liten dränkbar pump. Utlopp på akterspegeln. Fungerade mycket bra, ingen "reject" när det lutade, ganska diskret, bra kapacitet när man tömmer kastrull mm. Stäng av pumpen, fyll upp med varmvatten + diskmedel. Låt stå och pumpa ut så är systemet rent. Ingen frysrisk. Ligger man på ett känsligt ställe kan man stänga av pumpen. Kommer att göra samma i nuvarande båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 13 December , 2016 Spinoff, eller trådstöld... På min båt sitter avloppen till såväl diskho som handfat under vattenytan, ja bara några cm under vattenlinjen. Anledningen var att beställaren av båten inte ville ha några smutsränder efter avlopp på friborden. Men jag tycker att det var en rätt så ointelligent lösning, då såväl diskvatten som tvättvattnet från handfatet rinner ned otroligt långsamt. I handfatet är det alltid en beläggning av utspottad tandkräm som inte sköljs bort. Man kan ju påskynda avrinningen genom att sätta båten i gungning förstås, men det låter sig ju inte göras när man har en full potatis- eller pastakastrullen på spisen. Här fungerar det väl som ett kommunicerande kärl så det som påverkar utrinningshastigheten är höjdskillnaden mellan vattenytan i diskhon och vattenytan utanför båten, det spelar alltså ingen roll hur djupt avloppet mynnar ut under vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 December , 2016 Ja det är väl omkring 150 cm under diskhon och kanske omkring 90 cm vid handfatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 15 December , 2016 (redigerade) Det finns ingen fysikalisk anledning att vattnet ska rinna ut märkbart långsammare bara för att genomföringen sitter under vattenyran. Om slang/rör är för smala (betydligt smalare än 32 mm) kan det bli en luftbubbla i slangen som gör att det rinner långsamt. Det kan inte hända om man släpper ut vattnet ovanför vattenytan. Mackey Redigerad 15 December , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 December , 2016 Det finns ingen fysikalisk anledning att vattnet ska rinna ut märkbart långsammare bara för att genomföringen sitter under vattenyran. Om slang/rör är för smala (betydligt smalare än 32 mm) kan det bli en luftbubbla i slangen som gör att det rinner långsamt. Det kan inte hända om man släpper ut vattnet ovanför vattenytan. Mackey Det kan ju vara en förklaring förstås, även om det är standard 32mm. Särskilt då man tappar ur diskhon sugs det ju med en del luft vid disk eller sköljning. När man tömmer en störra mängd vatten blir det ju inte samma effekt. Silen i botten av hon underlätta ju inte direkt för vattnet att rinna ur, men är ju nödvändig för att förhinda potäterskal och annat att ställa till obstruktion... Slangen från handfatet till bottengenomföringen satt dummt till, delvis i uppförsbacke under en hylla, gjorde en provisorisk omdragning av den slangen i somras, då blev det ju naturligtvis bättre, men man skaver sitt högra knä mot slangen då man sitter på toan... Jag funderar på att komma vad dom har för PVC rör på vvs avdelningen i byggvaruhuset och eller om det ligger något överblivet hemma, eftersom jag fått bygga om avloppen under tvättstället här hemma, samma problem där men det var för att det var inbyggt i ett delvis trångt skåp. Nä, det blir ofta flera sådana där mindre justeringar efter första säsongen i nya båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
R0bbaan 0 Postad 20 Mars , 2021 Äldre tråd men tänkte bättre o köra på än o skapa ny?.. Motorbåt,avlopp från kök+handfat×2. Mynar ut i motorrum med ventil igenom skrov. Tycker det är mega jobbigt o lyfta på motorrumsluckan o bort med bord o dynor för att ca 1meter ner öppna ventilen. En jag mötte på bryggan sa att han alltid har ventilen öppen. Vi har ist skippat avloppen i stor utsträckning o diskar i sjön o bostar tänderna med vatten i glas på badbryggan 😅. Hur gör ni? Vågar man verkligen ha ventil/er öppna konstant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 20 Mars , 2021 17 minuter sedan skrev R0bbaan: Äldre tråd men tänkte bättre o köra på än o skapa ny?.. Motorbåt,avlopp från kök+handfat×2. Mynar ut i motorrum med ventil igenom skrov. Tycker det är mega jobbigt o lyfta på motorrumsluckan o bort med bord o dynor för att ca 1meter ner öppna ventilen. En jag mötte på bryggan sa att han alltid har ventilen öppen. Vi har ist skippat avloppen i stor utsträckning o diskar i sjön o bostar tänderna med vatten i glas på badbryggan 😅. Hur gör ni? Vågar man verkligen ha ventil/er öppna konstant? Har funkat för mig sen 1975. Men man bör ju ha koll på slangar och slangklämmor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 Mars , 2021 24 minuter sedan skrev R0bbaan: Vågar man verkligen ha ventil/er öppna konstant? Lågt ventilen vara öppen när ni använder båten och stäng den vid hemmabryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
R0bbaan 0 Postad 20 Mars , 2021 Ofanken 😅 trodde först han for med osanning men då funkar de uppenbarligen då. Har funderat på en liten tank med pump även till "grå" vattnet så att säga o backventil på ventilen som sitter där idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 Mars , 2021 Jag har mina ventiler i bordsgomföringarna öppna hela säsongen. Men man måsta motionera dem ibland så att dom inte fastnar. Men om du vill stänga ofta och ventilen sitter illa till kan du montera en servomotor på ventilen. Jag har en sådan på tervägsventilen mellan mina vattentankar, den sitter också illa till. Man manövrerar servomotorn med en omkopplare on-on som man kopplar som en polvändare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
R0bbaan 0 Postad 21 Mars , 2021 Mao så står det ju vatten i slangarna upp till "havsnivå" visst det är inget tryck men är det hål elr en slang släpper så kmr det in mycket vatten igenom en 1tumsventil eller större. Backventil innan ventil bör ju funka om man har pump ex från septitank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 22 Mars , 2021 2021-03-20 vid 22:32 skrev R0bbaan: Vågar man verkligen ha ventil/er öppna konstant? Alla ventiler utom till toan är öppna hela säsongen. Toans ventil stänger jag vid hemmabryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 22 Mars , 2021 Det är dessvärre inte alltid så enkelt att föreställa sig alla fel som kan förorsaka vattenträngning så att båten sjunker. Jag har hjälpt till med bärgning av en stor motorbåt som sjönk i vår hamn ca sex timmar efter att ägaren lämnat båten med öppna bottengenomföringar. En pentrylåda som sköts in lite snett slog av anslutningen till handpumpen för sjövatten uppe under pentrybänken. Efter en stund hade det avslagna röret vikt ner sig mot skrovet och vattnet började strömma in. Efter en stund hade båten blivit så tung i aktern (det satt en rejält stor dieselinombordare med inudrev innanför akterspegeln) att vattnet gick över luftintagen som stt rätt högt på friborden akterut. Sen gick det fort. Nattvakten hade sett att båten låg konstigt och ringt ägaren som förklarade att det var lugnt, han hade ju besökt båten några timmar tidigare. Nattvakten gick tillbaka ut på bryggan igen bara för att se aktern försvinna under vattenytan. Båten blev hängande i Y-bommarna och grannbåtarnas förtöjningar så det gick att få relingen över ytan med hjälp av bojekan men det var många kubikmeter vatten att länsa innan båtägaren kunde komma in i båten och leta upp varifrån det kom in vatten. För något år sedan var det dags för nästa räddningsinsats. Den gången var det en stor segelbåt där en anslutning till en nyinstallerad sjövattenpump inte hade blivit ordentligt låst (pump o låsning var nya grejor för ägaren). Vattenlinjen var ca halvmetern under vattenytan när det upptäcktes att något var på väg att hända med den. Med ägarens tillåtelse så klipptes ett hänglås så vi fick ner en länspump och fick vattnet att sjunka innan båten gick till botten. Båda båtarna fick omfattande skador på inredning, dynor, motordelar (startmotor, generator o liknande gillar inte sjövatten). Sommarsäsongen var definitivt förstörd för båda ägarna. Båda båtägarna var lika överraskade över att deras båtar sjunkit/var på väg att sjunka. Med dessa erfarenheter av andras olycka så stänger jag alltid genomföringarna för sjövatten, avlopp o toa innan jag lämnar båten. Nästa gång är det något annat oväntat som kan hända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Mars , 2021 Har också sett en del liknande fenomen och har numer bara en enda genomföring under vattenlinjen, sjövattenintaget till motorn. Denna genomföring med slang har jag bra koll på men stänger den ändå ibland beroende på sinnesstämning. I det läget sätter jag en keps på gasreglaget då jag även sett vad som kan hända om man inte öppnar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser