Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Alicia1

Bränslepump Flipper 760

Rekommendera Poster

Hej.

 

Undrar om någon vet vad detta är för svart "klump" som är inringad. Se bild.

Slangen skall bytas ut och undrar om man även byter den svarta delen.

 

Är det tryck på den hela tiden eller bara när bränslepumpen är i gång?

 

Var finns dom att köpa? har googlat men inte hittat något ställe.

 

//Björn S

Flipper 760

 

 

post-107761-0-46559700-1481383078_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Primer bulb är det inte. Den här är av hårdplast. Har googlat runt i flera timmar utan att hitta något liknande. 

 

att det tillhör bränslesystemet är helt klart. Men undrar dess funktion. Det vanliga spinon filtret byts ut varje säsong, ( Ej med på bild) tillsammans med oljefiltret

 

Är det bränslepumpen som sitter ovanför?

 

//Björn 

Flipper 760

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, Primer bulb är det inte. Den här är av hårdplast. Har googlat runt i flera timmar utan att hitta något liknande. 

 

att det tillhör bränslesystemet är helt klart. Men undrar dess funktion. Det vanliga spinon filtret byts ut varje säsong, ( Ej med på bild) tillsammans med oljefiltret

 

Är det bränslepumpen som sitter ovanför?

 

//Björn 

Flipper 760

Bilden är tvr otydlig för att jag ska se om det är bränslepump. 

 

Kan du inte skruva isär och kolla, om det nu går! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Undrar om någon vet vad detta är för svart "klump" som är inringad. Se bild.

Slangen skall bytas ut och undrar om man även byter den svarta delen.

 

Är det tryck på den hela tiden eller bara när bränslepumpen är i gång?

 

Var finns dom att köpa? har googlat men inte hittat något ställe.

 

//Björn S

Flipper 760

Jag skulle ta bort filtret, och samtidigt se över hela bränslesystemet. Det ser inte ut att vara seriöst byggt. Mellan tanken och pumpen bör man ha ett riktigt vattenavskiljande filter. Hur är den elektriska bränslepumpen kopplad. den ska bara gå när man kör på starten, och när det finns oljetryck. Om den är kopplad så att den alltid går när tändningen är på, finns risk att motorn insug och cylindrar fylls med bensin om man glömmer tändningen på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag funderar på att ta bort den svarta delen (tror att det är backventil) och byta ut den svarta slangen som börjar torka. Frågan är om det kommer att rinna ut bensin från bensintanken...

 

Motorn är från 2013 så systemet är hyfsat nytt och bra installerat. Rent & snyggt. 

 

Jag får börja uppifrån och lossa på slangen och se till att ha en hink redo i fall att... 

Jag har ett bränslefilter som sitter ovanför (ej på bild) som jag byter i samband med torrsättning.

 

Hittar inte på Volvopentas hemsida heller vad det kan vara för något.

 

Får bli ett vårprojekt.

 

//Björn 

Flipper 760

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag funderar på att ta bort den svarta delen (tror att det är backventil) och byta ut den svarta slangen som börjar torka. Frågan är om det kommer att rinna ut bensin från bensintanken...

 

Motorn är från 2013 så systemet är hyfsat nytt och bra installerat. Rent & snyggt. 

 

Jag får börja uppifrån och lossa på slangen och se till att ha en hink redo i fall att... 

Jag har ett bränslefilter som sitter ovanför (ej på bild) som jag byter i samband med torrsättning.

 

Hittar inte på Volvopentas hemsida heller vad det kan vara för något.

 

Får bli ett vårprojekt.

 

//Björn 

Flipper 760

Den svarta grejen är ett bränslefilter, och bränslesystemet ser inte bra installerat ut. Du bör ha ett riktigt vattenavskiljande filter före pumpen. Om du inte har det kommer eventuellt skräp från tanken att fastna i pumpen. 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Får bli ett vårprojekt att bita i. Problemet är att jag nästan har full tank.

Får koppla på en slang på den svarta slangen  och leda ner i tanken igen via "fuel" intaget.

 

Och samtidigt se över systemet.

 

//Björn 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningen på tanken till pumpen sitter väl på ovansidan av tanken, och är försedd med en avstängningskran. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte komma något bränsle någonstans när du lossar slangen.

 

Den typen av filter som finns på bilden gör ingen större nytta, följ Rollens råd och montera ett vattenavskiljande filter innan pumpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen en garmin flödesmätare? Exakt ett sådant filter följde med när jag köpte en sån..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen en garmin flödesmätare? Exakt ett sådant filter följde med när jag köpte en sån..

Aha... visst har jag en Garmin i båten. En 720...som är kopplad till tanken...

 

Intressant liten svart sak. Måste ta mej till båten i helgen och dyka ner i motorrummet och stilla min nyfikenhet...Återkommer i ärendet...

 

//Björn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser nog ut som ett Karl-filter. Dock brukar de vara av aluminium, inte hårdplast!?

Ett inline filter skulle jag nog satsa på att det är.

Du säger att du har en adekvat installation. Jag vågar betvivla det. En adekvat vattenavskilljare med inkluderat grovfilter är ett måste. Därtill ett finfilter förrän jag kallar det adekvat. En elektrisk primerpump är ett tillägg som krävs om jag skall kalla det optimalt...    :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser, jag valde att inte installera detta filter, garmin skickar med det för dom vill att det sitter ett filter innan flödesmätaren, vilket är helt logiskt så att det inte backar igen i själva flödesmätaren. Jag kör på ett riktigt bräslefilter istället som finns betydligt mer lättilgängligt i handeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...