Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Kenneth_S

Japp, propelleraxeltätning igen... Byte från glandtätning...

Rekommendera Poster

Har en Nidelv 28, 3,5 ton. Rak axel. Toppfart just nu 13,5 knop. Jag har smörjning med talgfläta och det läcker som satan trots hur mycket fett som helst i skiten... Jag har nu tröttnat på det och vill byta tätning. Har tänkt på både BlackJack och PSS, men har inte kunskapen att byta själv. Vet ni här på forumet någon i Göteborgsområdet som kan göra detta, så att jag kan ringa och beställa jobbet innan sjösättning 2017? Lutar just nu åt PSS...

 

Ser fram mot tips och svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så enkelt så om du kan köra båt kan du antagligen också gå iland med bytet. Titta t ex på PSS monteringsanvisning.

 

Innan du sätter igång kan det vara bra att ha ett hum om hur hårt axelklämflänsen skall dras åt när du återmonterar axeln mot backslaget, och ev. låna en momentnyckel någonstans. Eller köp en, kostar inte så mycket.

 

Även om man har erfarenhet är det bättre att dra med momentnyckel än på känn. Hade jag varit närmare Gbg kunde jag hjälpt dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så enkelt så om du kan köra båt kan du antagligen också gå iland med bytet. Titta t ex på PSS monteringsanvisning.

 

Innan du sätter igång kan det vara bra att ha ett hum om hur hårt axelklämflänsen skall dras åt när du återmonterar axeln mot backslaget, och ev. låna en momentnyckel någonstans. Eller köp en, kostar inte så mycket.

 

Även om man har erfarenhet är det bättre att dra med momentnyckel än på känn. Hade jag varit närmare Gbg kunde jag hjälpt dig.

Tackar för svar :)

 

Nä, tyvärr är jag inte kunnig nog att göra detta byte, men om du säger att det ändå är ganska lätt så kanske jag kan fråga folk i min närhet om de kan hjälpa mig

 

Ha det gôtt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ligger du med båten? Bytet är superenkelt men visst det finns lite saker att tänka på.

Antar att du har ett lager för propelleraxeln som kanske också ska ses över när axeln ändå är borta.

 

Det är viktigt att axeln är helt rak och att den inte blivit svarvad där tätningen sitter.

 

När jag bytte första gången visade det sig att axeln var lite lite krökt efter tidigare ägares grundstötning, vidare var axeln svarvad där gamla tätning suttit. Jag köpte ny axel och bytte samtidigt axellagret.

 

Själva jobbet är enkelt men som sagt så bör man tänka på lite kringsaker.

 

lars.alemyr@hotmail.com om du har fler frågor eller behöver hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ligger du med båten? Bytet är superenkelt men visst det finns lite saker att tänka på.

Antar att du har ett lager för propelleraxeln som kanske också ska ses över när axeln ändå är borta.

 

Det är viktigt att axeln är helt rak och att den inte blivit svarvad där tätningen sitter.

 

När jag bytte första gången visade det sig att axeln var lite lite krökt efter tidigare ägares grundstötning, vidare var axeln svarvad där gamla tätning suttit. Jag köpte ny axel och bytte samtidigt axellagret.

 

Själva jobbet är enkelt men som sagt så bör man tänka på lite kringsaker.

 

lars.alemyr@hotmail.com om du har fler frågor eller behöver hjälp.

Hej.

 

Båten ligger i GFA Askims hamn. Jag har ännu inte frågat någon av mina tekniska kompisar om de kan hjälpa mig, tänkte vänta till januari 2017.

 

Har varit i kontakt med en marinverkstad, men de har svårt om tid... Jag ska sjösätta 2:a lördagen i maj 2017...

 

Finns du i närheten av Askim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vart ligger du med båten? Bytet är superenkelt men visst det finns lite saker att tänka på.

Antar att du har ett lager för propelleraxeln som kanske också ska ses över när axeln ändå är borta.

 

Det är viktigt att axeln är helt rak och att den inte blivit svarvad där tätningen sitter.

 

När jag bytte första gången visade det sig att axeln var lite lite krökt efter tidigare ägares grundstötning, vidare var axeln svarvad där gamla tätning suttit. Jag köpte ny axel och bytte samtidigt axellagret.

 

Själva jobbet är enkelt men som sagt så bör man tänka på lite kringsaker.

 

lars.alemyr@hotmail.com om du har fler frågor eller behöver hjälp.

Hej.

 

Båten ligger i GFA Askims hamn. Jag har ännu inte frågat någon av mina tekniska kompisar om de kan hjälpa mig, tänkte vänta till januari 2017.

 

Har varit i kontakt med en marinverkstad, men de har svårt om tid... Jag ska sjösätta 2:a lördagen i maj 2017...

 

Finns du i närheten av Askim?

 

 

Då finns det gott om tid. Inte ska du behöva anlita en marina för att byta den där. Skicka ett mail när det närmar sig så kollar vi på det då!

 

 

Redigerad av nemtrix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan såklart "vidsidanomstrul" dyka upp... Jag ville byta slangen som håller min glandpackning mot skrovet i fjol, en enkel grej lät det som. Men för att få dit den måste axeln ut, då måste rodret väck, då måste hjärtstocken (roderaxeln) lyftas upp, då måste täckställningen av. Suck... Så omständigt behöver det ju inte bli på din båt, men tänk igenom/diskutera arbetsmomenten med personen som hjälper dig innan ni tar för givet att det är gjort på en kvart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...