Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Souldiver

Mysing 4

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att skaffa mig min första träbåt efter några år med en Flipper 510. Har kollat runt lite, och har fastnat för en Mysing 4 (Målat furuskrov) med 50 hk Mercury för ca 20 000:-. Nu behöver jag hjälp! Eftersom jag är novis på detta med träbåtar skulle jag vilja ha en liten checklista: Vad ska jag kolla efter, kända fel på Mysing osv... Nån som kan hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor, skick? Finns det delar att köpa till den fortfarande? Rötskador, angrepp? Mögelangrepp? Lack/färgsläpp (indikerar fukt i trä, i så fall varför?)? Läckor, båte uppifrån och nerifrån? Knäckta spant? Däcksnåt, sitter fast? Kapell, skick? Elsystem? Nuvarande behandling av trä, har båten varit täckt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har för mig att borläggningen är ganska tunn på somliga mysingmodeller. Kolla att alla skruvar och nitar är täckta med en träpropp så de inte sticker fram. Gör de det kan du kanske inte renskrapa båten över huvud taget... Lycka till! /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst michiel Haak

Can somebody help me, renovating my boat bij giving advice by email?? i bought it this summer, and i renovating it of the winter. i don't read finnis!! i am from holland thanks

post-0-1394234422,974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sten-Åke

Hej Du bör framförallt kolla akterspegeln och däcket. Kolla också balkar och däck under framrutan. Allt vatten från läckage på däcket rinner nämligen ned och stannar vid tvärbalkarna och skottet in till ruffen. Skrovet är tunt och om båten har ställts upp på fel sätt så kan bottenspanten (v-formade bitar längst ned i kölsvinet) släppa och skrovet deformeras. Titta in på renoveringsdelen på min hemsida www.mysing.stenake.net så kanske du hittar en del tips. Sten-Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...