Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
TrippelA

Täta hålen efter gammal utombordare

Rekommendera Poster

Nu har min gamla Suzuki 85hk gett upp så det är motorbyte på gång till en Yamaha 4-takt.

Tyvärr är inte hålbilden på motorerna densamma så jag måste täta de gamla och borra nya hål som passar Yamahan. Är det någon som vet hur man bäst går tillväga med att täta de gamla hålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hålen är under vattenytan så skulle jag använda detta spackel: http://www.seasea.se/watertite-250gr
är hålen över vattenytan så borde ett enklare spackel duga också. Själv körde med plastic padding då hålen var en bra bit över vattenytan.
Du kanske måste låta hålen torka om plywooden i akterspegeln runt hålen är fuktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tytkte att det var en större utmaning att borra de nya hålen rätt, dvs vinkelrätt mot akterspegeln. Köpte faktiskt en borrrigg som hjälpte till att hålla rätt vinkel. Borrade också hålen så att det gick att höja motorn 1.8 eller 3.6 cm, samt sänka 1.8 cm. Ingetdera behövdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man bör plasta igen hålen med en träplugg eller dyl i mitten för att få till styrkan ordentligt.

Man kan råka ut för att behöva borra de nya hålen nära och då vill jag känna att styrkan finns där.

 

I annat fall hade jag nog fyllt med epoxi eller dyl om jag velat förenkla det hela.

 

Är inte riktigt med på hur du borrat hålen? Om man borrat rätt, kan man ju flytta motorn mellan alla hålrader i hålbilden. Det brukar vara 5-6 stycken och det blir ju bra mycket mer än 3,6cm. Min är hissad ca 60mm på detta sätt och då finns det ett par hål kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt fäste har 4 bulthål, så det blir fyra tänkbara höjder. Så jag satte motorn på den höjd jag trodde mest på, och då satt den 18 mm över akterspegels översida. I det läget borrade bult genom det andra hålet uppifrån. Så den gick att vi behöv att sänka 18 mm (bult genom översta hålet) eller höja 18 mm eller 36 mm.
Hoppas min beskrivning går att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips!

 

jan af lisoe - var köpte du borr-riggen?

De nya hålen har jag inte borrat ännu. Fästet/hålbilden på fyrtaktaren är bredare. Ska tänka på att hålen kommer i rätt höjd så att det går att flytta motorn upp/ner.

 

Mange249 - träpluggen, ska den vara av teak eller går det bra med furu? Hur lång behöver den vara och behöver jag lägga "spackel" utanför den? Ytskiktet tänkte jag fylla igen med gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man skall krångla till det för mycket om man sätter igen hål efter bultar.

 

Jag hade nog tagit ett borr med nån mm grövre diameter än vad hålet är och borrat rakt igenom - för att hålet skall bli rent invändigt. Det är också viktigt att ev trä är torrt.

 

Sen skulle jag tagit en försänkare och gjort en liten kona både på insidan och utsidan. Har du ingen försänkare och du tar ett grovt borr, så hade jag snurrat borret mellan fingrarna eller kört borrmakinen baklänges. Det är så lätt att borret hugger och borrar rakt igenom om det vill sig illa. 

 

post-106994-0-79065600-1481354414.jpg

 

Sen tror jag att jag tagit gelcoatspackel och tryckt i hålet så att de blir fyllt rakt igenom.

 

Om det är under vattenlinjen hade jag använt mig av epoxy, som fäster bättre mot uthärdad polyester.

 

Sen är det väl inte nödvändigt med nån borrgigg för att borra några hål för en "aktersnurra".

 

Det borras ju tusentals hål varje dag, som skall gå in på ett ställe och ut på exakt rätt ställe - inte katten använder man sig av borrgiggar. Det gäller bara att va nogran och tänka sig för.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips!

 

jan af lisoe - var köpte du borr-riggen?

De nya hålen har jag inte borrat ännu. Fästet/hålbilden på fyrtaktaren är bredare. Ska tänka på att hålen kommer i rätt höjd så att det går att flytta motorn upp/ner.

 

Mange249 - träpluggen, ska den vara av teak eller går det bra med furu? Hur lång behöver den vara och behöver jag lägga "spackel" utanför den? Ytskiktet tänkte jag fylla igen med gelcoat.

 

Det var en sådan här jag köpte för 9 år sedan på Bauhaus:

https://www.vidaxl.se/p/405146/wolfcraft-tecmobil-mobilt-borrstativ-4522000

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har nu monterat av den gamla motorn och upptäkte att akterspegelplattan behöver bytas. Funkar det med vattenfast plywood /plyfa? Får den gå nedanför vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del trådar i detta ämne om du söker i forumet.

 

Jag hade turen att ha tillgång till kompsitlaminat när jag bytte skiva. Det är stumt, stenhårt och suger inte vatten. Dock är det lite tungjobbat och dyrt. Min skiva är som ny efter 2-3år.

 

De flesta använder olika varianter av plyfa och sedan diverse försök att få den mindre benägen att ruttna bort. Har hört allt från olja och färg till epoxi.

 

Det blir en balansgång mot kostnaden. Tänk bara på att ha minst samma tjocklek som den gamla. Väljer du ett annat material som jag och det är stenhårt kan du få problem med vibrationer. För att lösa detta finns gummimatta att lägga emellan motor och skiva. Jag hade lite vibrationer första veckan, men efter det löste det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...