Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
lawea

Erfarenheter av Limpor och knän i aluminium

Rekommendera Poster

Jag inser att det börjar vara dags att byta limpor och knän. Det känns ju lockande att montera aluminium som väger mindre.

 

Motorn är en 4.3 EFI från 2002 med sjövattenkylda limpor/knän och slutet kylsystem för motorn. Vi håller till vid Höga Kusten så det är bräckt vatten (om det nu gör någon skillnad),

 

Jag har sökt på forumet efter faktiska erfarenheter av aluminium men inte hittat så mycket. Finns det någon som har kört med aluminiumprylar några år och kan uttala sig om hur det fungerar? Eller finns det väldigt etablerad kunskap inom området som gått mig förbi.

 

Gärna tips på var man köper grejor till bra pris/prestanda också :-)

 

Go jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en bit järn lossnar från motorn och lägger sig i avgasröret av aluminium brukar det påskynda korrosionen hos avgasröret, det blir så att säga en offeranod för järnbiten.

Att bulta fast aluminium på järn låter inte som en speciellt bra ide annat än viktmässigt, i varje fall inte när det är sjövatten inblandat (i den slutna delen av kylsystemet spelar det ju mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en bit järn lossnar från motorn och lägger sig i avgasröret av aluminium brukar det påskynda korrosionen hos avgasröret, det blir så att säga en offeranod för järnbiten.

Att bulta fast aluminium på järn låter inte som en speciellt bra ide annat än viktmässigt, i varje fall inte när det är sjövatten inblandat (i den slutna delen av kylsystemet spelar det ju mindre roll.

 

Det system som Performance Product Techs säljer har offeranod.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man Amerikanska forum finns rätt mycket negativt att läsa om aluminiumlimpor. Jag var inne på det spåret men blev avskräckt av alla korrosionsproblem som verkar associerade med aluminiumlimpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Jag har också börjat förstå att enda fördelen är den lägre vikten....

 

Men då kommer följdfrågan. PPT säljer kit som är "electro deposition coated"

 

https://www.perfprotech.com/mercruiser-43l-v6-coated-cast-iron-exhaust-manifold-riser-kit-ek-merc-43l-c-ns/product/248034

 

Är det någon som är duktig på metaller och behandlingar som vet vad man ska tro om dessa?

 

PPT har en FaQ om ämnet här: https://www.perfprotech.com/blog/articles/marine-exhaust-materials# där de bl.a. skriver att:

 

"The double EDP coated products as we supply actually have 2 different layer/coats and therefore work in conjunction to offer the most complete coverage available. This is the most economical option available for Cast Iron or Aluminum systems, and when comparing cost versus performance typically yields the highest overall value.

 

Ska vi tro att "Double EDP" är grejen man ska satsa på?

 

Go jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Läste bara lite snabbt. Översatt till svenska pratar man om Ed doppfärg, normalt sett fins 2 varianter . Anodisk och katodisk, du för googla själv eftersom det inte fins plats här för genomgång.

Katodisk Ed vattenburet är den metod som ger bäst resultat. det fins i dag 2 leverantörer av denna färg och det är en dyr och avancerad process. I princip alla fordon (Bilar) är grundmålade med den metoden. Men då talar vi tunnplåt!!!  Även om det är Katodisk ED så är fördelen att godset har ett jämt skikt med färg överallt! Klart bättre en Kina doppat skräp. Sedan ska man ha i åtanke att enda anledningen att Yamaha har valt att samarbeta med Mercury var för att komma åt deras färgsystem och alulegering på växelhusen. Problemet med galvanisk korrosion uppstår bara om det är bar metall i kontakt med någon form av elektrolyt (salt vatten). Jag kan inte se att faran för korrosion är större än för vilken utombordare som helst på marknaden. Var bara noga med att följa instruktionerna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...