Palmski87 0 Postad 7 December , 2016 Hej! Har en trimaran hybrid eller vad man vill kalla det. Och iäundrar nu vilken del av skrovet man ska gå efter? Grön eller råd pil? Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmski87 0 Postad 7 December , 2016 Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 December , 2016 Om det är motorhöjden du frågar efter så skulle jag gå på gröna pilen och testa. Får du för mycket kavitation och om proppen släpper så skulle jag sänka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 December , 2016 Grön. Där vattnet förväntas släppa från skrovet i planingsfart och propellerns antikavitationsplatta ligger strax ovanför denna linje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 7 December , 2016 Så var jag lite sen igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmski87 0 Postad 7 December , 2016 Perfa! Jag tackar så mycket:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 8 December , 2016 (redigerade) Så var jag lite sen igen! Enligt forumet var du ju 4 minuter före! Redigerad 8 December , 2016 av FinnMick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 December , 2016 Skrovtypen kallades iallafall förr för "katedralskrov". Då botten på en upp-och-ned vänd båt (på land) kunde liknas med vissa delar av taket på en större helgedom... Båtar med sådana skrov är väldigt kurstabila, lättplanande och bäriga, även stabila vid stillaliggande, men då den sammantagna vinkeln i V-formen i förskeppet blir ganska trubbig kan sådana båtar bete sig stötigt i vresig motsjö. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmski87 0 Postad 8 December , 2016 Aukatten! Tusen tack för den infon. Letat som en galning efter vad för båt modell det kan vara men inte hittat den än. Det underlättar nog! Är dom lättdrivna i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 December , 2016 Så var jag lite sen igen! Enligt forumet var du ju 4 minuter före! Hmmm...När jag postade stod det 22:01 på pseudonyms inlägg och det ligger före mig i raden. Konstigt. Måste vara något "elektroniskt" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 December , 2016 Aukatten! Tusen tack för den infon. Letat som en galning efter vad för båt modell det kan vara men inte hittat den än. Det underlättar nog! Är dom lättdrivna i sjön? Ja dessa skrov är i allmänhet lättdrivna, men det kan ju naturligtvis skilja sig mellan olika modeller. Jag hade en gång för många år sedan en finsk Lohi med likadan konstruktion i botten. Den gick väldigt bra med endast en gammal och trött Evinrude 35 hk. Motorn fick sådana där trimfenor på kavitationsplattan, brukar helat "Dolphin" och liknande, och med sådana monterade blev det som en ny båt, väldigt lättplanande och gick jättefint i smula inomskärsvatten, men var mindre rolig när man fick krabb motsjö. Den båten användes ffa till sportfiske och var väldigt stabil vid stillaliggande och hade då heller inte så stor avdrift. Jag hade några säsonger en släpdinge på omkring 2,5 m med liknande botten, den planade fint med en person ombord och endast en femhöstare, var också lätt att släpa efter stora båten, då den var kurstabil även i låga farter. Men den byttes ut då barnen ville ha en segeljolle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser