Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Palmski87

Rigglängd trimaran

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en trimaran hybrid eller vad man vill kalla det. Och iäundrar nu vilken del av skrovet man ska gå efter? Grön eller råd pil?

 

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är motorhöjden du frågar efter så skulle jag gå på gröna pilen och testa. Får du för mycket kavitation och om proppen släpper så skulle jag sänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön. Där vattnet förväntas släppa från skrovet i planingsfart och propellerns antikavitationsplatta ligger strax ovanför denna linje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var jag lite sen igen! :)

Enligt forumet var du ju 4 minuter före!

post-109739-0-84550600-1481189341_thumb.png

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovtypen kallades iallafall förr för "katedralskrov". Då botten på en upp-och-ned vänd båt (på land) kunde liknas med vissa delar av taket på en större helgedom...

 

Båtar med sådana skrov är väldigt kurstabila, lättplanande och bäriga, även stabila vid stillaliggande, men då den sammantagna vinkeln i V-formen i förskeppet blir ganska trubbig kan sådana båtar bete sig stötigt i vresig motsjö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aukatten! Tusen tack för den infon. Letat som en galning efter vad för båt modell det kan vara men inte hittat den än. Det underlättar nog!

 

Är dom lättdrivna i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så var jag lite sen igen! :)

Enligt forumet var du ju 4 minuter före!

Hmmm...

När jag postade stod det 22:01 på pseudonyms inlägg och det ligger före mig i raden. Konstigt. Måste vara något "elektroniskt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aukatten! Tusen tack för den infon. Letat som en galning efter vad för båt modell det kan vara men inte hittat den än. Det underlättar nog!

 

Är dom lättdrivna i sjön?

 

Ja dessa skrov är i allmänhet lättdrivna, men det kan ju naturligtvis skilja sig mellan olika modeller.

Jag hade en gång för många år sedan en finsk Lohi med likadan konstruktion i botten. Den gick väldigt bra med endast en gammal och trött Evinrude 35 hk.

Motorn fick sådana där trimfenor på kavitationsplattan, brukar helat "Dolphin" och liknande, och med sådana monterade blev det som en ny båt, väldigt lättplanande och gick jättefint i smula inomskärsvatten, men var mindre rolig när man fick krabb motsjö. Den båten användes ffa till sportfiske och var väldigt stabil vid stillaliggande och hade då heller inte så stor avdrift.

 

Jag hade några säsonger en släpdinge på omkring 2,5 m med liknande botten, den planade fint med en person ombord och endast en femhöstare, var också lätt att släpa efter stora båten, då den var kurstabil även i låga farter. Men den byttes ut då barnen ville ha en segeljolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...