Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Barmeister

Distress Alert via VHF-Utan plotterkoppling?

Rekommendera Poster

Om du byter vhf, så för ren information, jag har en lowrance link-8 med AIS i nmea2000 nät där jag har en Simrad plotter som huvudenhet. Lowrance/simrad är i princip samma prylar, men link-8 är tusenlappen billigare. Vill man inte ha AIS finns link-5, som dessutom har FM-radio. En link-5 kan du få för 1500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Link-5 har bara NMEA0183 som jag kommer ihåg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Link-5 har bara NMEA0183 som jag kommer ihåg?

Perkele, jag förväxlar med LVR 880, som är föregångaren. Kollade just i garaget och den förra jag hade var inte link-5, utan just lvr 880.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla svar och har nu bestämt mig för att byta VHF till en Simrad RS12 . En extern gps eller adapter för NMEA känns inte aktuellt och nu när jag har köptt ny plotter så är det lika bra att gå hela vägen och nyttja den fullt ut.

Frågan är ju nu vad man kan kränga den gamla för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här VHF:en (Cobra 55) verkar inte stödja någon "output" via NMEA, iallafall står det inget om det i manualen.

Vilka VHF:er stödjer N2k?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en tråd här om Cobra 55: http://www.maringuiden.se/forum/topic/75558-gps-till-cobra-vhf/

Sen är ju inte "output" kanske det viktiga utan snarare "input" från en GPS.

Något att tänka på är att för att DSCn ska fungera så måste plottern vara på om inte VHFn har egen GPS.

De VHFer som stödjer NMEA2000 kostar minst 1000kr mer än de vanliga ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom när VHFen har AIS info, som den sänder till plottern. Exempelvis Link-8, Simrad RS35.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattar det rätt så har RS35 inbyggd GPS men måste kompletteras med en GPS antenn. Annars är den beroende av position från plottern.

Jag har en liten burk som heter iMux och som kopplar ihop flera NMEA0183 signaler och skickar detta via WiFi till tex en iPad.

Den har även en ingång för en billig GPS-puck som går in som reserv om tex GPS signal från plotter faller bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattar det rätt så har RS35 inbyggd GPS men måste kompletteras med en GPS antenn. Annars är den beroende av position från plottern.

Jag har en liten burk som heter iMux och som kopplar ihop flera NMEA0183 signaler och skickar detta via WiFi till tex en iPad.

Den har även en ingång för en billig GPS-puck som går in som reserv om tex GPS signal från plotter faller bort.

RS35 har ingen inbyggd GPS, bara en AIS reciever, men är beroende av GPS-källa.

Däremot har den en trådlös handenhet som extra feature. Kanske inte direkt nödvändigt i en 7 metersbåt... :)

Tips, vill man ha en extra GPS-källa i sitt NMEA2000 nätverk, så köpte jag en beggad 5" Lowrance HDS5 för 1500 spänn som jag nu har som reservplotter/GPS/lod/radardisplay.

Men ju fler prylar, desto mer saker som kan gå galet.....empirisk erfarenhet ger att NMEA2000 kopplingar skall vara ORDENTLIGT åtdragna....... 

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reservplotter är aldrig fel.

Mitt dilemma var att jag trivs med med min Standard Horizon VHF som bla har mistlur, fjärrlur mm. Men min plotter har NMEA0183 in/ut så ev DSC-anrop kommer upp på plottern och VHFn har egen GPS.

Min AIS-transponder är fristående men jag får upp målen på plottern om jag vill.

Någon NMEA2000 funktionalitet saknar jag inte. Det går ofta att lösa det här på olika sätt.

Att koppla ihop allt är väldigt tjusigt men enheter som kan jobba självständigt har lite mindre sannolikhet att fungera, det är min erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar risken att köpa en Simrad VHF och koppla ihop den med min redan inköpta Simrad plotter. Förra lösningen (Cobra+Ryamarine) gav mig inga problem under de fem åren jag hade dem så fortsätter bytet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...