JohanV 2 Postad 4 December , 2016 Minns ej vad den heter, men det är fenan längst ner på växelhuset under propelleraxeln (som går lodrätt) som fick sig en törn när båten skulle backas in på uppställningsplatsen.Den blev något böjd, frågan är hur man enklast kröker tillbaka den?Banka med klubba och mothåll eller, böja tillbaka den med en stor polygrip och mellan två brädbitar?Det är aluminium, värma eller inte?70 hk motor, johnson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 4 December , 2016 om det inte är för mycket funkar det med en gummiklubba. Nu har amerikanarna inte de bästa gjutningar så det skule kunna spricka. Det är ingen problem och svetsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 December , 2016 Är inte de där trimfenorna samtidigt offeranoder, eller var det bara förr i tiden det var så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 December , 2016 Det är nog skäddan som avses. Den som skyddar propellern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanV 2 Postad 5 December , 2016 ja precis, skäddan är det som avses.Offeranoden sitter ju ovanför strax bakom propellern och är ju också samtidigt för att trimma in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 December , 2016 Ok, då är jag med. Det ligger ju i sakens natur att dessa delar av växelhuset skall tåla litet tuffa tag, och tåla "effekten av den oberäkneliga landhöjningen". Alltså känns legeringen litet lagom mjuk och kan bearbetas med plast- eller blyhammare/handslägga. I somras råkade vi ut för den förfärliga landhöjningen i närheten (eller snararer "på") Syd-Koster, då berggrunden kom upp och slog till skäddan på min lilla 2,5 hästare som jag har på gummibåten. Jag har en plasthammare med blyhagel inuti, att slå ned bergdubbarna med, och med den bearbetades den skadade skäddan, resultatet blev tillfredställande. Ja propellern fick en ny brytpinne och fick filas till litet. Nästan samma behandling fick den yttre av mina duopropellrar, fast med en snickarhammare. Jag har säkerligen passerat hamninloppet till Rörö minst tusen gånger sedan 1965, likt förbaskat hamnade jag på sand- och dybanken nära Yttre Hamnholmen i höstas. Trots alla fina gula bojar man lagt ut där... Ett nytt ljud och en diskret vibration kändes från den yttre styrplatsen då jag sedan accelererade ut i farleden. När båten togs upp såg jag en skada stor som en tumnagel på ett av propellerbladen, men den gick att slå ut med hammare. Efter det har jag blästrat och slipat propellrarna och balanserat dem. I helgen fick de ny färg, snart är det vår! Jäkla landhöjning! Sedan kan man ju också tycka att det är opraktiskt med alla öar och bôar som ligger till synes slumpvis utlagda i havet, dessa underlättar ju inte alls navigationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 7 December , 2016 Jag bankade tillbaka min (suzuki 9hk) med två vanliga hammare, det funkade hur bra som helst. finns dock en chans att den spricker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 December , 2016 Finns litet olika filmsnuttar på YouTube som kanske är till hjälp.En bild säger mer än tusen ord enligt talesättet.Men en film kan nog ibland säga betydligt mer än så? :-)Exempelvis den HÄR som verkar beskriva en bra metod... snabb lokal uppvärmning med gasol-låga på skäddans krökta del, alltså särskilt den del som man vill mjuka upp för att kunna böja med minsta möjliga våld. Därefter hamrande - med en annan tung slägga som mothåll - allt raskt utfört innan värmen hinner sprida sig. (Allra sist så behövs naturligtvis ny lämplig grund- och lackfärg.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 December , 2016 Strunta i värmningen. För att värma så mycket att det har någon reell betydelse så ökar du dramatiskt risken att packboxarna går åt h-vete. En bild på hur mycket den är böjd samt var knäcken sitter hade underlättat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser