Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Alfaman

Mercruiser 454 7,4l stå hela vintern eller starta den då och då?

Rekommendera Poster

Har en båt med dubbla 454:or!

jag har hört att det är lämpligt att starta upp den en gång i månaden så den får gå,

Det är så att ventilerna kan fastna och detta tydligen var vanligt förekommande på dessa motorer!

Men starta dem nu i -10 grader känns inte heller bra!

Hur gör ni andra som har dessa motorer?

/Alfaman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallstart är det som sliter i särklass mest på en motor, så mitt råd blir att låta motorerna stå stilla över vintern förutsatt att de är konserverade ordentligt.

Att ventilerna skulle fastna känner jag inte till och det är väl snarare ventillyftarna som avses?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa sprayar in "engine fog oil" i luftinsuget vid konservering för att undvika just det som bekymrar dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi konserverar bensinmotorer brukar vi hälla lite motorolja i förgasaren så att avgaserna ryker utav bara he, innan vi stoppar den för vintern. Då är allting invändigt inoljat och rostskyddat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog utan att bekymra mig låta motorerna stå som de är hela vintern. Jag har aldrig vinterkonserverat mina sommarbilmotorer, och har som exempel nu en bil med Chevroletmotor från 1987 som stått på det viset sex vintrar utan tillstymmelse till problem. Vill du vara perfektionist, kan du dra runt motorerna ett kvart varv för att alternera vilken ventilfjäder som är ihoptryckt, detta gör ju också att ventlskaften som är i öppet läge flyttar sig,och i praktiken eliminerar risken för att de fastnar. Gör detta till exempel två gånger per vinter.

Själv skulle jag,som sagt, låta dem stå som de är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...